Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-07, 20:16
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Den är också väldigt typisk för sin tid. Ambitionen har givetvis inte vara att berätta sanningen om något, utan i stället skapa så många "wow"-ögonblick som möjligt.
Helt sjukt att det finns så många människor nu för tiden som har inställningen "Jag skiter om det sant, bara det är underhållande".

Fanns väl förr också. Kommer ihåg på 2000-talet när det var vogue med alla dessa serier om hemsökta rum och hus och folk som pratar med andra och annat stoff. Aldrig en kritisk röst i dessa, då poängen var att bara sälja vidare spännande historier, aldrig undersöka om något är sant eller ej.

Men ändå rätt sjukt om en hel dokumentär görs och får en guldbagge och det inte är en dokumentär utan bara ett påhitt?

Är det dessa typer som ska skydd oss ifrån "desinformation?"

Har bläddrat lite i tråden men vad är konsensus just nu eller vad lutar det åt? Sant, falskt? Påhittat? Lösttryckt?

Har någon tidning/seriös journalist gjort en granskning?
Citera
2024-04-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Mockumentär/tråkumentär. Straffbart trist. 💤
Ja, det var det "hele".

Jag säger inte att det inte är en mockumentär men jag finner inte historien alltför osannolik. Två vidskepliga kvinnor som försöker se tecken från Gud, en mytoman korsar deras spår och spelar med. Mytomankvinnan fejkar en toppsning och drar upp självmordet för att skapa drama när hon tycker hennes nya familj är tråkig. Efter ett tag tröttnar hon på allt och vill dra sig hur och begär därför blodprov. Är det en mockumentär är det lite som när Hassan ringer till pressbyrån. Varför inte ta i mer när man ändå håller på?

Dessutom kändes dom inblandade alldeles för äkta men dom kanske var ovetandes om det i sånt fall.
Citera
2024-04-07, 21:39
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Fanns väl förr också. Kommer ihåg på 2000-talet när det var vogue med alla dessa serier om hemsökta rum och hus och folk som pratar med andra och annat stoff. Aldrig en kritisk röst i dessa, då poängen var att bara sälja vidare spännande historier, aldrig undersöka om något är sant eller ej.

Nä, det är klart, men det var ju oftast i trashiga kanaler, och gjort för lite "enklare folk". "Miralklet i Gullspång" är ju en sån där högprofilproduktion som SVT pushar stenhårt, så att de ska kunna benämna den "omtalad". Varande kultursidejournalist måste kommentera skiten. Det är som "Searching for Sugarman" ungefär.

Det ligger heller inte hundra år från all True Crime, som produceras för de bättre betalkanalerna. Googlar man lite efter att ha ett en sådan, så finns det oftast mängder med luckor och tveksamheter, men det enda folk verkar bry sig om nu, är om det är en "gripande berättelse" eller inte.
Citera
2024-04-07, 23:48
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Det var riktigt jobbigt att försöka att förstå sig på den här soppan.Dessutom var alla kärringarna riktigt ovanligt fula. Äckligt fula möbler hade dom också.Det var döda minuter i ens liv.Den här skiten borde ha fått stanna i Norge.Usch.

Womp womp!

Man måste vara minst 18 år här, för övrigt. Det känns som att du är yngre. Uttråkad på påsklov eller något? I och för sig är det kanske över.

Hoppas nästa dokumentär du ser är med ovanligt snygga tanter och snygga möbler istället för så mycket ÄCKLIGT!

Hur som helst, kikade på dokumentären tidigare i år. Av en slump, egentligen. Hade startat upp mitt Draken-konto igen och hoppade direkt på dokumentärer då man är en sucker för just dessa. Möjligt att det var Cineasterna också.

Man fick verkligen hänga med! Tvära kast. Sedan tas något nytt upp, kanske till och med intressant. Men man lämnade det hän flera gånger? Spretigt och lämnade mer frågor än svar som många nämnt

Måste nog se om den återigen för tappade tråden lite till och från och så hade något nytt hänt, vilket man i och för sig inte alltid behövde sätta sig in i för det "glömdes" lika snabbt bort av dokumentärfilmaren som mest verkade filma en salig röra! Udda.

Lite svar på vissa saker hade förstås önskats. Om några fanns dvs!

3/5 kanske man själv skulle slänga till med. 3.5 möjligen.

Nyfiken, hur skulle ni som sett den betygsätta? Vad skulle ni helst sett och lärt er mer om som kanske inte "följdes upp" helst?
Senast redigerad av WitchcultToday 2024-04-07 kl. 23:50.
Citera
2024-04-08, 00:47
Medlem
Skrev ett inlägg men något blev fel vid publicering, kortare ner ett nytt försök.

Som jag tidigare skrev, och någon årerupptog.

Det finns 2 stycken Olaug i Sverige födda 9 februari 1941. Det finns totalt 47 stycken Olaug i hela Sverige. Hur många personer finns det levandes i Sverige , födda 1941? Något statistiskt mattesnille här?

Tror på Koffertkvinnan helt klart 🤪 hennes död var också spekulativ sen vet jag att det kan ha dramatiserats för lyssnarnas skull. Hon dog 2022. Att hon åren innan levt som Olaug (till och från) är inte omöjligt, tvärtom .
Har svårt att på bild skilja dom åt. Lägg till lite vikt , kanske någon mindre botoxinjektion . Fasen inte omöjligt va ?

Om nu inte någon sitter på bakgrundsinfo om Olaug såklart, mer än vad som bara framkommit i dokumentären.
Citera
2024-04-08, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
Ja, det är en av de saker som gör att man hoppas att allt är påhittat: är det annars etiskt försvarbart att göra en film med tre 75+ damer som beter sig som att de är på väg utför mentalt?

Regissörerna kanske är på samma nivå?
Citera
2024-04-08, 15:35
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nä, det är klart, men det var ju oftast i trashiga kanaler, och gjort för lite "enklare folk". "Miralklet i Gullspång" är ju en sån där högprofilproduktion som SVT pushar stenhårt, så att de ska kunna benämna den "omtalad". Varande kultursidejournalist måste kommentera skiten. Det är som "Searching for Sugarman" ungefär.

Det ligger heller inte hundra år från all True Crime, som produceras för de bättre betalkanalerna. Googlar man lite efter att ha ett en sådan, så finns det oftast mängder med luckor och tveksamheter, men det enda folk verkar bry sig om nu, är om det är en "gripande berättelse" eller inte.

Håller helt med :P Ville se filmen men såg på trailern att jag bara skulle ha ångest över att lyssna på den typ av människor som är med i den så har avvaktat hittills. Tråden gör det väl ännu mindre troligt att jag tar en titt, synd om det verkligen visar sig vara ett påhitt eller att en mytoman blåst ett helt film crew. Men detta crew och regissören...de kanske ville bli blåsta
Citera
2024-04-08, 22:27
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Nej det kan inte stämma. Trine och Olaug hade inget gemensamt arv. Olaug är inte trines moster.

Olaug har ljugit ihop allt, från start till slut.

”Jag jag så jävla högt iq”
”Jag har varit högt uppsatt i militären”
”Jag hade dödat alla i rummet om jag velat”
”Vi kanske är släkt du och jag Marie, vi måste ta DNA-test”
”Jag är utsatt för svindel”
” jag är född samma datum som er syster”
”Jag hade samma smeknamn som er syster”

Bla bla bla

Jag leker istället med tanken:

”Jag jag så jävla högt iq” - Sant, men hon och "syrran" har också båda psykopatblick.
”Jag har varit högt uppsatt i militären” - Nej, men hon har varit spion. Kanske hon som satt i bilen i olika peruker och förklädnader för att förvirra vittnesmål?
”Jag hade dödat alla i rummet om jag velat” - Hon kanske har gjort det förut.
”Vi kanske är släkt du och jag Marie, vi måste ta DNA-test” - Hon kanske vill framstå som en galen kärring.
”Jag är utsatt för svindel” - Försöker förklara bort dessa skumma DNA-test och varför hon ens blivit involverad i familjen
”Jag är född samma datum som er syster” - Kan ju vara sant/slumpen?
”Jag hade samma smeknamn som er syster” - Kan varit populärt smeknamn.

Obs spekulerar inte på blodigt allvar, men visst skulle det allt bra vara spännande att få veta uppsåtet till alla dessa kommentarer!
Citera
2024-04-09, 06:40
Ja jösses, det är väl det dokumentären handlar om, spekulationer och galenskap. Både där och här.
Citera
2024-04-09, 07:36
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojibien
Jag leker istället med tanken:

”Jag jag så jävla högt iq” - Sant, men hon och "syrran" har också båda psykopatblick.
”Jag har varit högt uppsatt i militären” - Nej, men hon har varit spion. Kanske hon som satt i bilen i olika peruker och förklädnader för att förvirra vittnesmål?
”Jag hade dödat alla i rummet om jag velat” - Hon kanske har gjort det förut.
”Vi kanske är släkt du och jag Marie, vi måste ta DNA-test” - Hon kanske vill framstå som en galen kärring.
”Jag är utsatt för svindel” - Försöker förklara bort dessa skumma DNA-test och varför hon ens blivit involverad i familjen
”Jag är född samma datum som er syster” - Kan ju vara sant/slumpen?
”Jag hade samma smeknamn som er syster” - Kan varit populärt smeknamn.

Obs spekulerar inte på blodigt allvar, men visst skulle det allt bra vara spännande att få veta uppsåtet till alla dessa kommentarer!

Möjligen. Men hennes födelsebevis visar ju att hon är född ett helt annat datum än vad hon påstår. Jag tror mer på födeösebeviset och DNA-testet än hennes egna utsago.
Citera
2024-04-09, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvasd
Jag tyckte den var sevärd
Om du tycker att se färg torka är det mest spännande du sett kan du tycker den är lite spännande.
Citera
2024-04-09, 08:31
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Möjligen. Men hennes födelsebevis visar ju att hon är född ett helt annat datum än vad hon påstår. Jag tror mer på födeösebeviset och DNA-testet än hennes egna utsago.
Det förklaras med att det var krig och att dokument inte prioriterades då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in