Efter att ha läst denna intervju
https://www.klikk.no/reportasje/mira...-hodet-7392153 så tror jag såhär:
Det andra DNA-testet var korrekt. Svårt att fejka blodprov på plats. Tror inte på att muta personalen eller annat fiffel. De är inte syskon.
Det första DNA-testet har de delade meningar om. Systrarna tyckte inte att testet var nödvändigt, de var så säkra. Olaug ville göra testet. De swabbar sig med hemma-kit och skickar iväg. Sen går historien isär. Systrarna menar att de alla tog del av resultatet. Olaug menar att hon aldrig fick se det.
Min teori då? Systrarna (båda eller den ena av dem) antingen kastade testet direkt och skickade aldrig iväg det - för att de var SÅ säkra ändå. Eller så skickade de iväg det och när resultatet kom tillbaka så undanhöll de (eller den ena av dem) resultatet som visade att de inte var släkt med Olaug.
Jag har inget emot religiösa människor och känner flera vettiga sådana. Men ändå, i just detta fallet, så tycker jag att Olaug är mer trovärdig än de kristna som ser tecken och budskap i allt. De ville inte nysta vidare i Litas mystiska död och få fram sanningen svart på vitt. Vad är det som säger att de inte hade samma inställning till DNA-testen?
Att Olaug ringer dokumentärfilmaren och säger sig ha blivit utsatt för bedrägeri tror jag syftar till att de kristna systrarna faktiskt ljög angående det första testet. Och Olaug drogs med. Trodde på det först.
Vid det andra DNA-testet blir Olaug lättad, dels för att hon ogillar systrarna och förmodligen också för att hon redan då misstänker att de lurat henne. Att systrarna är relativt oberörda vid det andra testet, pekar kanske på att de redan visste? Den ena av dem tror tydligen fortfarande att Olaug är deras syster, DNA-provet till trots.
Först trodde jag att Olaug var bedrägaren, men nu har jag ändrat åsikt.
Angående Litas död så tycker jag att allt är märkligt som fan. Att de kristna systrarna inte vill veta sanningen om det förmodade mordet tycker jag pekar starkt emot dem gällande DNA-testen. Det är större chans att de fifflat/slängt/ljugit om det första DNA-testet eftersom objekt sanning inte har så stor betydelse för dem. De väljer att tro framför fakta.