2024-04-01, 23:17
Medlem
Min första fråga som dyker upp är: om både Kari och Olaug bodde i lilla Gullspång när allt tog sin början, borde de inte känt till varandra redan? Gullspång är ett litet ställe och de kommer från nordnorge båda två..!?
Citera
2024-04-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Det är en mockumentär. Som Konspiration 58 och Harry Viktor.

Nej, det är ingen mockumentär … det är en dokumentär . Det är en dokumentär i samma anda som finska Karaokeparadiset eller danska Dansbandet Kandis. Båda finns på SVT play
Citera
2024-04-01, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Probobz
Olaug får mig tänka på Marie Madeleine Steen (Norsk STORbedragar) . Men det var inte förens efter slutkommentaren när hon önskade DNAtesta sig med regissören som jag kände hon var oerhört konstig? Fick samma vibbar av henne som när jag lyssnade på Poddokumentären "Kvinnan med den tunga kofferten"

Håller med. Olaug är helt klart skum. Måste vara hon som är ”den felande länken” i denna soppa på ett eller annat sätt. Påstår att hon är militär utbildad att döda, sedan i princip mordhotar hon sina ”syskon”. Ok, de verkar kanske lite knasiga, men ändå rara. Vad har de gjort henne som fått henne att hata dem så starkt? Det (som mycket annat) kommer inte riktigt fram i filmen. En sak att de inte är som hon, men att vilja dem död?
Citera
2024-04-01, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flicka
Håller med. Olaug är helt klart skum. Måste vara hon som är ”den felande länken” i denna soppa på ett eller annat sätt. Påstår att hon är militär utbildad att döda, sedan i princip mordhotar hon sina ”syskon”. Ok, de verkar kanske lite knasiga, men ändå rara. Vad har de gjort henne som fått henne att hata dem så starkt? Det (som mycket annat) kommer inte riktigt fram i filmen. En sak att de inte är som hon, men att vilja dem död?

Ja den delen är obehaglig. Men hon är väldigt tuff som ensam möter ett gäng sammansvetsade syskon som ”vet allt” om hur hon borde vara för de kände hennes påstådda tvillingsyster. Olaug ska fylla den tomma luckan och nog gärna vara precis som Lita, men det är hon inte och hon provoceras av att allt de gör handlar om Jesus. Och när hon tror att Lita mördats vill familjen lägga det bakom sig.

En teori någon hade var att Olaug ville DNA-testas med dokumentärfilmaren Maria för att jävlas. Ge igen för att hennes systrar (trodde hon) trixat med första DNA-testet och vänt upp och ner på hennes liv. Att hon kanske skulle hämnas och fixa ett trixat DNA-test som visade att de två var släkt, så skulle Maria få känna hur det roligt det är.
Citera
2024-04-02, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Ja den delen är obehaglig. Men hon är väldigt tuff som ensam möter ett gäng sammansvetsade syskon som ”vet allt” om hur hon borde vara för de kände hennes påstådda tvillingsyster. Olaug ska fylla den tomma luckan och nog gärna vara precis som Lita, men det är hon inte och hon provoceras av att allt de gör handlar om Jesus. Och när hon tror att Lita mördats vill familjen lägga det bakom sig.

En teori någon hade var att Olaug ville DNA-testas med dokumentärfilmaren Maria för att jävlas. Ge igen för att hennes systrar (trodde hon) trixat med första DNA-testet och vänt upp och ner på hennes liv. Att hon kanske skulle hämnas och fixa ett trixat DNA-test som visade att de två var släkt, så skulle Maria få känna hur det roligt det är.

Man kan kalla henne tuff, men hon är ju på gränsen till elak när hon sitter med syskonskaran och säger att hon är såå tacksam över att hon inte växte upp med dem ”i fattigdom och elände”! Och sedan högljutt pustar ut när hon får veta att de inte är släkt alls. Okänsligt.

Sen tror jag inte att det är så lätt att fiffla med DNA-test. Kanske lyckas man en gång, men två?
Citera
2024-04-02, 00:08
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Var kan jag se filmen online?

Den finns att beskåda på svtplay ett tag framöver:

https://www.svtplay.se/video/KRoGa79...et-i-gullspang

Mina reflektioner:
Antingen så fuskades det med det första dna-testet, eller, mer troligt det andra. Orimligt med tester som först visar att de är syskon, därefter inte släkt alls.

Min gissning: att Olaug tröttnade på att släktingarna var hyperkristna och ständigt ville frälsa henne och helt enkelt fixade till test två så att hon till sist fick vara i fred! Inte orimlig tanke iaf.
Citera
2024-04-02, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flicka
Man kan kalla henne tuff, men hon är ju på gränsen till elak när hon sitter med syskonskaran och säger att hon är såå tacksam över att hon inte växte upp med dem ”i fattigdom och elände”! Och sedan högljutt pustar ut när hon får veta att de inte är släkt alls. Okänsligt.

Sen tror jag inte att det är så lätt att fiffla med DNA-test. Kanske lyckas man en gång, men två?

Hon ÄR tuff från första början. Föreställ dig att det kommer två religiösa och snackar om uppenbarelser och att du är som deras döda syster. Obehagligt bara det faktiskt, och sen verkar det som att någon mördat din tvilling men de som ska vara er familj vill inte ta reda på vad som hände din tvilling. Stor, stor varningsflagga!

De har redan blivit ovänner när hon säger detta om sin och deras uppväxt. Hon är avståndstagande och taskig, ja. Hon vill göra klart att de inte har något gemensamt. Klart hon pustar ut, hon vill inte vara släkt med tokiga familjen och familjen var tydliga med att inte vilja ha henne heller.

Hemma-testet kan man fiffla med, eller råka korskontaminera om båda parter finns på samma plats man tar testet på. Tar du blod på vårdcentralen (som det verkade i filmen?) kan du inte göra det om du inte får hjälp av någon på vårdcentralen eller om inte dem eller labbet totalt misslyckas.
Citera
2024-04-02, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Hon ÄR tuff från första början. Föreställ dig att det kommer två religiösa och snackar om uppenbarelser och att du är som deras döda syster. Obehagligt bara det faktiskt, och sen verkar det som att någon mördat din tvilling men de som ska vara er familj vill inte ta reda på vad som hände din tvilling. Stor, stor varningsflagga!

De har redan blivit ovänner när hon säger detta om sin och deras uppväxt. Hon är avståndstagande och taskig, ja. Hon vill göra klart att de inte har något gemensamt. Klart hon pustar ut, hon vill inte vara släkt med tokiga familjen och familjen var tydliga med att inte vilja ha henne heller.

Hemma-testet kan man fiffla med, eller råka korskontaminera om båda parter finns på samma plats man tar testet på. Tar du blod på vårdcentralen (som det verkade i filmen?) kan du inte göra det om du inte får hjälp av någon på vårdcentralen eller om inte dem eller labbet totalt misslyckas.

Först tänkte jag att Olaug var lite inskränkt. Herre gud, låt tanterna sjunga sina löjliga sånger innan maten, det gör väl inget? Men om de nu har försökt pressa och frälsa henne när inte kameran rullat, så borde Dokumentärfilmen ha frågat lite mer om det i så fall, om det nu var det som skapade en så stor spricka mellan dem. Men nej, inga relevanta frågor alls från Maria, dåligt!

Hursomhelst, de vill plötsligt inte ha varandra till syskon.

Det andra DNA-testet har nog gått rätt till. sjuksköterskor och labbtekniker brukar inte vara korrupta och riskera sina jobb för ett önskemål om att byta ut ett rör, eller skriva in helt felaktiga uppgifter i systemet. Måste helt klart varit test 1 som var manipulerat
Citera
2024-04-02, 02:30
Medlem
Efter att ha läst denna intervju https://www.klikk.no/reportasje/mira...-hodet-7392153 så tror jag såhär:

Det andra DNA-testet var korrekt. Svårt att fejka blodprov på plats. Tror inte på att muta personalen eller annat fiffel. De är inte syskon.

Det första DNA-testet har de delade meningar om. Systrarna tyckte inte att testet var nödvändigt, de var så säkra. Olaug ville göra testet. De swabbar sig med hemma-kit och skickar iväg. Sen går historien isär. Systrarna menar att de alla tog del av resultatet. Olaug menar att hon aldrig fick se det.

Min teori då? Systrarna (båda eller den ena av dem) antingen kastade testet direkt och skickade aldrig iväg det - för att de var SÅ säkra ändå. Eller så skickade de iväg det och när resultatet kom tillbaka så undanhöll de (eller den ena av dem) resultatet som visade att de inte var släkt med Olaug.

Jag har inget emot religiösa människor och känner flera vettiga sådana. Men ändå, i just detta fallet, så tycker jag att Olaug är mer trovärdig än de kristna som ser tecken och budskap i allt. De ville inte nysta vidare i Litas mystiska död och få fram sanningen svart på vitt. Vad är det som säger att de inte hade samma inställning till DNA-testen?

Att Olaug ringer dokumentärfilmaren och säger sig ha blivit utsatt för bedrägeri tror jag syftar till att de kristna systrarna faktiskt ljög angående det första testet. Och Olaug drogs med. Trodde på det först.

Vid det andra DNA-testet blir Olaug lättad, dels för att hon ogillar systrarna och förmodligen också för att hon redan då misstänker att de lurat henne. Att systrarna är relativt oberörda vid det andra testet, pekar kanske på att de redan visste? Den ena av dem tror tydligen fortfarande att Olaug är deras syster, DNA-provet till trots.

Först trodde jag att Olaug var bedrägaren, men nu har jag ändrat åsikt.

Angående Litas död så tycker jag att allt är märkligt som fan. Att de kristna systrarna inte vill veta sanningen om det förmodade mordet tycker jag pekar starkt emot dem gällande DNA-testen. Det är större chans att de fifflat/slängt/ljugit om det första DNA-testet eftersom objekt sanning inte har så stor betydelse för dem. De väljer att tro framför fakta.
Citera
2024-04-02, 04:41
Medlem
-GGs avatar
Oavsett allt annat;

vad är oddsen på att man köper en lägenhet av en person som både är oerhört lik ens döda syster och född på samma dag. De såg direkt likheten trots att de inte hade sett systern som äldre.

Om detta nu är sant, vill säga..
Senast redigerad av -GG 2024-04-02 kl. 04:48.
Citera
2024-04-02, 04:46
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrQuizmos
Jag tänker att de kanske gick ihop för att förfalska det andra DNA-testet för att få en definitiv och ”bra” avslut på hela historien. Jag tyckte inte att någon av dem reagerade särskilt starkt på resultatet heller. De reagerade knappt på att det inte var deras halvsyster som de trott och inte heller på att det andra DNA-testet visar annorlunda jämfört med första.

Den enda som verkade reagera starkare, var Litas barn. Hon var också den som Olaug verkade få bra/genuin kontakt med.

Men "hotet" från O? Att hon lärt sig att kontrollera sin vrede, annars skulle de människorna inte levt längre.
Eller skrytet om hennes IQ-test. För mig framstår hon inte som kulturellt berikad eller smart, eller ens rik för den delen.

Hon verkade få ett sammanbrott och ville tillhöra "någon" (som hon måhända upplevde sig ha mer gemensamt med?) varav hon fick för sig att vilja DNA-testa skaparen bakom filmen.

Jag tror dock, som tidigare skrivet, att man ska se filmen som en kommentar och eget inlägg i ett större drama om vad som utspelar sig nästintill varje dag för oss och hur man kan blanda sanning och lögn eller välja ut när det ska användas för att svänga pendeln.

PS: Orm-drömmen var helt klart ett intressant inslag i sammanhanget.
Senast redigerad av -GG 2024-04-02 kl. 04:58.
Citera
2024-04-02, 07:45
Medlem
sirsia0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Den finns att beskåda på svtplay ett tag framöver:

https://www.svtplay.se/video/KRoGa79...et-i-gullspang

Mina reflektioner:
Antingen så fuskades det med det första dna-testet, eller, mer troligt det andra. Orimligt med tester som först visar att de är syskon, därefter inte släkt alls.

Min gissning: att Olaug tröttnade på att släktingarna var hyperkristna och ständigt ville frälsa henne och helt enkelt fixade till test två så att hon till sist fick vara i fred! Inte orimlig tanke iaf.

Har också tänkt på det och att Olaug var militärutbildad, alltså utbildad i strategi och motstrategi med ett tänkande helt olikt den kristna familjen.

Det var Olaug som förstod att Lite inte tagit självmord och det var mycket hennes förtjänst att alla lögner kom upp till ytan. Olaugs födelseattest var ju mycket märklig liksom dopattesten. Och varifrån kom den uppgiften om hennes födelsedatum som var densamma som tvillingsysterns?

Själv tycker jag att det inte är osannolikt att de som fick tvillingar skyddade barnen genom att föra bort det ena pga av tyskarnas hemska experiment med tvillingar. Vem skulle inte gjort likadant i den situationen? Men man skulle nog inte släppt barnet helt utan haft kontakt med det på nåt sått.

Verkar ha varit väldigt många lögner i den kristna familjen vilket är förvånande faktiskt. Så mycket som har dolts.

Var dokumentärfilmaren Maria släkt med den kristna familjen? En fråga som väcktes när jag skummade igenom svaren här som hastigast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in