2024-04-01, 11:44
Medlem
Jag vet inte hur sånna hemma DNA test går till men jag har varit på besök i ett DNA analys lab och det var typ dubbla lager heltäckande dräkter och DNA-dödande medel på händerna för att inget skulle bli kontaminerat.
Citera
2024-04-01, 13:29
Medlem
FoxHounds avatar
Det måste vara en mockumentär
Citera
2024-04-01, 13:56
Medlem
Det måste finnas mer på denna olaug. Det är något väldigt skumt där.
Vad gjorde hon i Gullspång av alla jävla ställen.
Citera
2024-04-01, 15:31
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansemande
Tror du har en missuppfattning av vad en dokumentärfilm är och kan vara . Den är ju absolut en ”staged ” och subjektiv perspektiv på faktiska händelser , men en dokumentärfilm behöver ju inte vara ett avsnitt av uppdrag granskning. Denna är mindre journalistiskt och mera reflekterande / filosofiskt
Det är en mockumentär. Som Konspiration 58 och Harry Viktor.
Citera
2024-04-01, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxHound
Det var riktigt jobbigt att försöka att förstå sig på den här soppan.Dessutom var alla kärringarna riktigt ovanligt fula. Äckligt fula möbler hade dom också.Det var döda minuter i ens liv.Den här skiten borde ha fått stanna i Norge.Usch.
Citera
2024-04-01, 16:37
Medlem
Skidlifts avatar
Flera verkar vara övertygade om att detta är en mockumentär.
Men får man verkligen kalla en mockumentär för dokumentär?
Det finns ju dessutom tidningsartiklar om dessa människor.

Det verkar faktiskt vara så att detta stora missförstånd på riktigt har hänt.
Däremot tror jag att det finns skäl att vara skeptisk till en del detaljer, som hur de träffades till exempel.
Citera
2024-04-01, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
Det måste finnas mer på denna olaug. Det är något väldigt skumt där.
Vad gjorde hon i Gullspång av alla jävla ställen.
Vad gjorde systrarna där då?
Citera
2024-04-01, 17:00
Medlem
Mielkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Lita motsvarar ungefär Lillan här i Sverige. Var och
varannan flickunge kallades Lillan för 70-80 år sedan.
Antar att liknande var förhållandet i Norge med Lita.

Korrekt. "Lita" var og er fremdeles vanlig nordnorsk (i hvert fall i Troms og nordre delen av Nordland samt kysten av Finnmark) kallenavn på jentebarn. Så ikke rart i det hele tatt at to jenter på hver si side av fjorden ble kalt "(ho) lita" som barn.
Citera
2024-04-01, 21:31
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
Vad gjorde systrarna där då?
Det frågar jag mig också. Men jag har hört att folk från Norge köper bostäder i dessa trakter för att det är så billigt. Gullspång lär vara en av de billigaste orterna i Sverige att köpa bostad på. De kanske har det som sommarbostad etc. Sommarvädret är ju generellt bättre i Sverige än i Norge, mycket mindre nederbörd och mer sol tex.
Citera
2024-04-01, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxHound

Nej, tyvärr det är på riktigt. Men filmningen gör att det känns lite mockumentär.

Jag tycker att dokumentärfilmaren har skapat en stor soppa med mycket smärta för dessa människor. Man för ett oseriöst hemma-DNA-test och sen är snöbollen i rullning mot helvetet. Ungefär så känns det.

Den där systern May är otroligt otrevlig, men Kari är det synd om som gillar Olaug och vill att alla ska vara sams. Olaug blir också otrevlig och försöker distansera sig på alla sätt från den här ”galna religiösa familjen” som hon känner det.

Litas dödsfall låter helt och hållet skumt. Så många lögner och påhittade historier. Oegentligheter på jobbet, konstiga livförsäkringar och konstiga omständigheter med dödsfallet.

En del av familjen vill inte alls veta om hon blivit mördad eller inte. Antingen vet dem mer än vad de vill ska komma ut, eller så tycker de att allt är för smärtsamt och Lita är ändå död och att få fast en mördare idag skulle vara nästan omöjligt. Då vill de hellre bara låta Litas minne vara ifred.

Hela dokumentären är ju fylld av emotionell smärta från alla håll. Det komplicerad gör den också intressant. Men…

Men… Var det första DNA-testet falskt är det inte klokt. Så mycket som skett i onödan.
Är det sista DNA-testet falskt är det någon som har kontakter… Samtidigt, hade familjen kontakter i samband med Litas död? Efter att ha sett denna dokumentär tvivlar jag inte på att norsk polis och sjukvård kan bli totalt mutade eller lurade av en religiös familj…

Alla seriösa DNA-forskare betonar hur emotionellt farligt dessa resor kan bli. Här hade man önskat att någon sagt stopp eller varit mer seriös.
Citera
2024-04-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-stand
Jag vet inte hur sånna hemma DNA test går till men jag har varit på besök i ett DNA analys lab och det var typ dubbla lager heltäckande dräkter och DNA-dödande medel på händerna för att inget skulle bli kontaminerat.

Ja, hemma-DNA är väldigt pålitliga. Men oftast tar jag ju testet själv hemma, skickar det och det jämförs mot någon jag aldrig träffat (en pappa som stack när han fick reda på om graviditeten eller släktingar utomlands). Risken för korskontaminering är mycket låg, i detta fall fanns risken för detta tyvärr. Men de flesta är trots allt det korrekta om man följer instruktionerna.
Citera
2024-04-01, 23:15
Medlem
Ni missar att systrarna inte längre ”kan hitta” testsvaren på DNA Test 1 och att Olaug säger att hon aldrig har sett resultaten på papper , bara fått resultaten berättat från de två systrarna. Min spaning är att de kanske aldrig fick något svar från test 1 , eller att resultaten gick emot ”Guds ord ”, och att de bara körda vidare i euforin över att ha fått en ny syster. Man tappar inte bort resultaten på sån en viktig prov , speciellt inte i dessa tider när allt är digitalt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in