Citat:
Ursprungligen postat av
Needs.more.brandy
Håller inte med om analysen, för jag tycker att HIF spelade ganska bra ändå, men kul att du kollar lite HIF. Jag var också på plats.
Man påverkas väl av förväntningarna, och jag hade höga förväntningar på HIF och låga på Varberg. Så kanske jag är för tuff i kritiken mot HIF pga det. Sedan är jag allergisk mot insparksvarianter och bakåtinkast från straffområdesnivå.
Tycker man alltid skall försöka skapa något när man har inkast i höjd med straffområdet och kasta bollen in till anfallande spelare. HIF kastade alltid bakåt bakåt och till egen planhalva och började om med en långboll. Jag hatar sånt.
Numera är det ju modernt med insparksvarianter och framförallt är den variant som HIF tillämpade ett slags mode/trend. Målvakten lägger upp bollen för inspark lite till höger, vänster mittback vandrar iväg uppåt men vänder "plötsligt" hemåt. Målvakten tar upp bollen med händerna och kastar den till backen, som snabbt lägger ner den och rullar insparken till målvakten som står på mållinjen, och så skall spelet påbörjas därifrån mot 2-3 framrusande motståndare. "Wow vad överraskande att vänster mittback tog insparken", är väl inte det första man tänker när det görs för 5:e gången på 20 minuter.. varav bollen tappas i uppspelsfasen 4 ggr av dessa 5. Vad fan håller lag på med som skall dutta i eget målområde och sätta målvakten i konstant trubbel? Och vad fan har man för fokus när man ägnar träningar och taktiksnack åt insparksvarianter? Jag hatar sånt. Sedan undrar man ju vem fan som "utvecklat" varianten och varför så många lag tillämpar den.
Men lite positivt: Tog väl 3-4 minuter för mig att tycka att den svarta 27:an var lite bättre än alla andra. Men efter inledande 5-6 minuterna så slutade HIF sätta honom i spel och körde höjdbollar med avsikt att hitta in bakom backlinjen istället för att spela på marken i mitten. Tycker 27:an borde användes mer i spelet högt upp i banan. Sedan gillar jag Loepers sätt att slå inlägg, eller snarare att han inte slår några inlägg utan istället slår inspel med kraft. Rejält tillslag på bollen och in i smeten. Jag menar att det är mycket farligare än de höga lösa inlägg som många andra slår och som anfallare har svårt att få fart på om de vinner nickduellen. Loepers tillslag på bollen var generellt lite bättre än alla andras. Gillas.
Bra publik, förresten. Både de som betalade sig in på läktaren och de som stod gratis bakom mål. Starkt att få med så¨många på en träningsmatch med 1,5-2 timmars resa. Var där 150-200 HIF:are eller kanske fler?