Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-27, 12:10
Medlem
BarryHatters avatar
Jag brukar inte sitta med någon sprudlande framtidstro inför kommande säsong, luttrad pessimist som man är, och jag kan inte påstå att det känns annorlunda inför 2024.

Vår kanske viktigaste spelare i Tamimi lämnar. Vi hotas av återbetalningen utav pandemistödet vilket är ett hårt slag mot vår relativt lilla ekonomi. Ferhan Abic är det enda nyförvärvet hittills och kommer från Falu BS i div. 3, och nog för att Abic har näsa för mål (28 mål på 13 matcher under hösten) så är steget till Superettan stort för den unge Borlänge-pojken och jag tror vi får ge honom tid och tålamod innan han kan prestera på topp.

Saarenpää har lämnat för Helsingborg. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det än. Klebér har i Brage gjort det bra med små medel och vi har nog sett till våra förutsättningar lyckats bra under de år han tränat oss. Många omkring honom i organisationen berättar om att han lyft nivån av proffessionalitet i hela föreningen. Men åren har också kantats av periodvis spelarmissnöje med honom samtidigt som vi varje säsong hamnat i långa, mentala svackor där vi radat upp dåliga resultat i olika former, något som jag vet inte bottnar i brister i spelarmaterialet. 2022 gjorde vi en riktigt bra vårsäsong för att sedan tappa allt under hösten, och vi tappade många poäng på uselt hemmaspel. 2023 kan summeras som i princip tvärtom, där vi efter två riktigt usla sommarmånader lyckades rycka upp oss till hösten och sluta sexa. Vi hade ett av seriens sämsta bortafacit samtidigt som endast GAIS, Öster och VSK rådde på oss hemma.

Jag vet inte om vi tack vare Klebér överpresterat när vi varit som bäst, eller om han har brister som lett till att vi underpresterat i våra svackor. Jag hoppas att den nygamla tränarkonstellationen klarar att hitta en jämnare nivå att jobba vidare ifrån, trots en ansträngd ekonomi.
Senast redigerad av BarryHatter 2023-12-27 kl. 12:17.
Citera
2023-12-27, 22:22
Medlem
Spännande att så många tror på Öster, som till i eftermiddag stod utan tränare och med 22 mål och 11 assist ut ur truppen i Westermark och Rodic. Själv började jag bli gravt orolig.

I och med presentationen i eftermiddags av årets värvning i Superettan, tränare Martin Foyston, hoppas jag det ska lossna med att få in ett par poängspelare till (kanske t.o.m. förlänga med Rodi, lät på Foyston på PK:n som de funkat bra ihop innan). Då kan det bli roligt, finns ju potential.

Å andra sidan kan det gå precis åt fanders....
Citera
2023-12-28, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarlonBrandy
Nej, hat ingår inte i min arsenal av fotbollskänslor. Se epitetet SKIT som lite kärleksfullt gnabb mellan två ärkerivaler.

Köpviken baserar sig på att Gefle fick ta på sig tagelskjortan efter de allsvenska åren. Vi balanserade på ruinens brant och fick spela med diverse udda värvningar som var billiga. Det är först i år som vi kastat av oss hotet mot elitlicensen.

Under dom mörka åren så hade Viken betydligt mer pengar och köpte ihop diverse utbölingar och kryddade med dom spelare från Gävle-trakten som man själv misslyckades att fostra.

Därav beteckningen Köpviken. Det må inte vara på samma nivå som Östersund eller Dalkurd, men pengar har maskerat bristen på fotbollskultur hos våra västra grannar de sista 50 åren. Även om Gävle inte heller är nåt talang-Mecka så är fotbollskulturen på en helt annan nivå än hos Klangbergets klantskallar.
tack för info öknamn är alltid roligt att få reda på särskilt om det är allmänna beteckningar
Citera
2023-12-28, 01:26
Medlem
UppsalaJannes avatar
Superettan är alltid spännande att följa. Men var kommer Sandviken att spela sina hemma matcher?
Citera
2023-12-28, 09:42
Medlem
Galantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppsalaJanne
Superettan är alltid spännande att följa. Men var kommer Sandviken att spela sina hemma matcher?
Ja det är verkligen en bra fråga.

Jag vet att Marlon Brandy hade lite inblick i ämnet, så jag ringde honom för en update. Det visar sig att han av misstag råkade ta på sig en rödvit Sandviks-tröja när han skulle klä ut sig till tomte. Stackarn är nu helt förstörd och ska nu dra sig tillbaka till ett munkkloster i Nepal för att sona sina synder.

Men det verkar som att lokala pengar i Skamviken ska försöka bygga om Jernvallens plastarena med godkända läktare och andra faciliteter som behövs för att betraktas som civiliserade. Lycka till med att få fart på det med tanke på den stränga vintern! Lär bli till 2025 då dom är nere i Ettan igen.

Ett tag var det tal om att spela inomhus på plastmatta i Göransson Arena där bandyn annars huserar. SIF har ju tidigare spelat svenska cupen därinne. Men SE inomhus? Usch!

Antagligen får man försöka hyra in sig på annan arena i trakten? Domnarvsvallen? Eller ska Skamviken förnedra sig till att be om att få beträda Gavlevallen?

Kanske får åka till Studan i Uppsala?
Citera
2024-01-05, 17:24
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Idag blev det klart att Wilhelm Loeper skriver på för tre år till i HIF. Förutom att han är en utav våra bästa spelare så bidrar han med ett härligt fighterhjärta. Han brinner verkligen för laget som han spelar i. Underbart!
Citera
2024-01-05, 18:30
Medlem
Svartvittskanes avatar
Mitt tips

1. Landskrona BoIS
2. Örgryte IS
-------------------
3. Gefle IF
-------------------
4. GIF Sundsvall
5. Varbergs BoIS
6. Skövde AIK
7. Östers IF
8. IK Brage
9. Degerfors IF
10. Trelleborgs FF
12. Örebro SK
11. Östersunds FK
--------------------
13. Utsiktens BK
14. Sandvikens IF
--------------------
15. IK Oddevold
16. Helsingborgs IF
Citera
2024-01-05, 18:59
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartvittskane
Mitt tips

1. Landskrona BoIS

16. Helsingborgs IF

Haha, jag ser ett mönster där ...
Citera
2024-01-05, 21:57
Medlem
Galantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartvittskane
Mitt tips

1. Landskrona BoIS
- - - -
Vilken slumpgenerator använde du för tipset? Spått i kaffesumpen eller avföringen i toastolen?

Jag utesluter inte att Landskrona kan vara med i positiv kvalstrid, men platserna 2-6 är rena fylletipset. Lag som får slåss för överlevnad.

Öster vinner serien klart, men jag avvaktar sillyn och försäsong innan jag kommer med slutligt tips.

Nu har man i alla fall inhandlat säsongskortet på Gavlevallen. Can't fucking wait!
Citera
2024-01-06, 08:38
Medlem
Galantos avatar
Viktigaste silly hittills Gefle:

Ut:
Robin Wallinder mv => Öster
Oscar Lundin mf => ???

In:
Oscar Jonsson mv <= GIF Sundsvall
Lukas Browning mf <= Sligo Rovers
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHatter
Jag brukar inte sitta med någon sprudlande framtidstro inför kommande säsong, luttrad pessimist som man är, och jag kan inte påstå att det känns annorlunda inför 2024.
Oscar Lundin tillbaka hem? Räkna med att han snittar ett kort per match, men provocerar fram ett hos motståndarna också!
Citera
2024-01-06, 10:40
Medlem
BarryHatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galanto
Viktigaste silly hittills Gefle:

Ut:
Robin Wallinder mv => Öster
Oscar Lundin mf => ???

In:
Oscar Jonsson mv <= GIF Sundsvall
Lukas Browning mf <= Sligo Rovers
Oscar Lundin tillbaka hem? Räkna med att han snittar ett kort per match, men provocerar fram ett hos motståndarna också!
Jag har också funderat i de banorna och jag tror chansen har ökat sedan Klebér försvann eftersom hans och Oscar relation inte verkar ha varit den bästa. Oscar hade varit välkommen om man frågar mig! Både han och brorsan är kult i Brage och spelartyper man älskar att ha i sitt lag. Jag undrar dock hur han står sig i konkurrensen på vårt mittfält, vi har många spelare som vill ha speltid där varav flera jag tror att Oscar inte petar så lätt. Vill han ta det lugnare med karriären nu när han ska bli pappa så finns det en risk att Falu BS är och drar i honom också…
Citera
2024-01-11, 16:53
Medlem
Och där var det klart att Robert Lundström lämnar Giffarna och ett redan kraftigt försvagat Giffarna blir plötsligt ännu svagare .

Enligt vad som kommit fram så ville Robban stanna , men att ett samtal med tränaren fått honom att tänka om då Dogge ska ha sagt" man kan inte leva på gamla meriter och vi kommer välja att spela med någon annan" .

Riktigt uselt hanterat om detta stämmer .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in