2023-12-16, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oksajag
Då ska alla bultförband väljas bort enligt samma logik. Inga fler bultförband i fackverk, pelar-balkanslutningar, räcken, staket, fasader mm mm. Någon kan ju glömma att bulta förbandet och därmed kan hela huset rasa. Förstår ni inte hur det låter?

Det är inte tal om det. Vill Alimak sälja sina hissar så får dom utveckla den, det sköter sig så att säga självt.
Citera
2023-12-16, 07:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hydra15
Det är inte tal om det. Vill Alimak sälja sina hissar så får dom utveckla den, det sköter sig så att säga självt.

Men när du gör en riskanalys för en konstruktion med bultförband kommer du ju nu upp i 2 på sannolikheten, alltså borde man välja andra konstruktionslösningar eftersom sådana finns?
Citera
2023-12-16, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Jag har inte påstått att egenkontrollen framkallar fara............ Läs vad jag skrev igen!

Du skrev:

Jag har åkt denna hiss tusentals, kanske tioutusen gånger och nu ser jag att allt hänger på att 1 person kommer ihåg att sätta 4 bultar/skruv med mutter och sedan fyller i ett papper att han gjort det annars dör folk.

Min uppfattning är att det viktiga är att montera bultarna. Men du är ju tydlig med att bultar ska monteras och papper fyllas i annars dör folk.

På vilket sätt har jag läst fel?
Citera
2023-12-16, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Kort och gott är det som så att här i tråden finns utbildade människor, sådana som inte gick ut skolan utan godkända betyg för att de varken kunde räkna eller läsa och istället tvingades slava på byggen för peanuts, som så många i denna tråden. Dessa utbildade människor förstår sig på lite mer än hur man skruvar på en mutter på en bult, vilket en och annan sketen montör uppenbarligen inte klarar av. De förstår också hur man konstruerar säkra maskiner. Risken finns väl att det är en och annan outbildad ärthjärna från byggbranschen som letat sig in på Alimaks utvecklingskontor, en sån där misslyckad sketen montör som inte förstår sig på riskbedömningar enligt de lagar och regler som finns, och än mindre hur man konstruerar säkra maskiner, och då blir det som det blev med Alimaks livsfarliga hiss. Man fattar inte problemet och så tror man att det räcker med en notis i en manual.

Fem människor dog i måndags, ifall du fortfarande inte har fattat det.

Fem människor som inte hade behövt dö, om Alimak har låtit utbildade människor konstruera sin hiss.

Vi är flera här i tråden som inte har några som helst problem att förstå oss på såväl lagar och regler som riskbedömning av maskiner och hur man konstruerar säkra sådana. I detta fallet finns många olika sätt varav flera redan har nämnts i tråden. Det är sådant som utbildade människor ser och förstår direkt. Sådana människor som klarade av skolan med bravur och som kan ta ett IQ-test utan att behöva skämmas

Alimak har struntat i att vidta åtgärder emot en mycket allvarlig risk. Det är ett direkt brott emot maskindirektivet och arbetsmiljöverkets lagar och regler. Vad värre är, för Alimak, är att Alimak kände till risken sedan tidigare. Så ja, det är nog inte bara en och annan outbildad misslycking som sover dåligt dessa dagar, det är nog en och annan ärthjärna på Alimak som inte förstår sig på lagar och regler kring maskinsäkerhet som sover jävligt illa också. Med all rätt. För på grund av Alimaks försumlighet så dog fem personer i måndags. Fem personer som kunde varit i livet idag om Alimak bara hade vidtagit de nödvändiga enkla åtgärder som krävdes av dem. Om de bara följt lagar och regler. Alimak har tagit ett medvetet beslut att inte vidta någon konstruktionsåtgärd emot denna kända risk. Det är faktiskt mycket värre än om någon montör har gjort ett omedvetet misstag. Men det kommer nog inte den outbildade trojkan till begåvningsreserv i tråden att fatta ett skit av.

Mina tankar går till de fem, och deras anhöriga och vänner. De förtjänar att alla som har skuld i deras död får stå till svars, alla.

De enda som har skuld är idioterna som inte monterat masten korrekt, det är det simplaste i världen! Klarar inte pissfirmans personal av det ska de sitta på kammarn och fantisera som du!
Senast redigerad av psycho77 2023-12-16 kl. 07:51.
Citera
2023-12-16, 07:44
Medlem
Citat:
Men när du gör en riskanalys för en konstruktion med bultförband kommer du ju nu upp i 2 på sannolikheten, alltså borde man välja andra konstruktionslösningar eftersom sådana finns?

Såna olyckor har säkert hänt, men det kanske inte finns bättre lösning. Sedan är det skillnad på konstruktion av en bro och handhavande av en produkt. Nu är det hissen det gäller.
Citera
2023-12-16, 07:56
Avslutad
Citat:
Såna olyckor har säkert hänt, men det kanske inte finns bättre lösning. Sedan är det skillnad på konstruktion av en bro och handhavande av en produkt. Nu är det hissen det gäller.

En hiss är praktiskt taget en vertikal bro. Jag ser ingen stor skillnad på dessa två typer av konstruktioner. Det finns ju också mängder av kranar som med all säkerhet har bultförband som är kritiska för att de ska hålla.

Sen hindrar det ju inte tillverkaren från att lägga in någon form av spärr ändå. Men att konstruktionen skulle vara utdömd håller jag verkligen inte med om. Det är inte rimligt sett till vad som verkar ha orsakat raset.
Citera
2023-12-16, 08:05
Medlem
Citat:
En hiss är praktiskt taget en vertikal bro. Jag ser ingen stor skillnad på dessa två typer av konstruktioner. Det finns ju också mängder av kranar som med all säkerhet har bultförband som är kritiska för att de ska hålla.

Sen hindrar det ju inte tillverkaren från att lägga in någon form av spärr ändå. Men att konstruktionen skulle vara utdömd håller jag verkligen inte med om. Det är inte rimligt sett till vad som verkar ha orsakat raset.

Nä, alltså det har ju fungerat bra, men nu har det hänt en stor olycka. Tycker ändå det är skillnad på en produkt som du river och bygger flera gånger (handhavande), och en bro där du kan kosta på dig många timmars inspektion efter varje moment (konstruktion).

Konkurrenter har tydligen lyckats bygga bort det här problemet, så den här tillverkaren borde vilja göra det också.
Citera
2023-12-16, 08:21
Avslutad
Citat:
Nä, alltså det har ju fungerat bra, men nu har det hänt en stor olycka. Tycker ändå det är skillnad på en produkt som du river och bygger flera gånger (handhavande), och en bro där du kan kosta på dig många timmars inspektion efter varje moment (konstruktion).

Konkurrenter har tydligen lyckats bygga bort det här problemet, så den här tillverkaren borde vilja göra det också.

Man kostar inte på sig många timmars inspektion i ett vanligt husbygge. Det monteras betydligt mer bult i hus än i bygghissar på ett år, totalt sett.
Risknivån bör vara den samma.

Vi får väl vara ense om att vara oense helt enkelt.
Citera
2023-12-16, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nu sa de på teven att det skall bli fler oanmälda kontroller på byggen.. va fan är detta?? alltså har de förvarnat innan??? det är ju som att besiktiga sin egen bil. makalöst ju.
Arbetsmiljöverket:
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/inspektioner-utredningar-och-kontroller/inspektion/sa-gar-en-inspektion-till/
"Oftast får du som arbetsgivare veta att vi tänker komma på besök. Det sker via brev, e-post eller telefon. Du får då också information om vad inspektionen kommer att handla om och hur du kan förbereda dig.

Vid inspektionen kontrollerar vi att du som arbetsgivare lever upp till arbetsmiljöreglerna. Hur det går till kan variera. Oftast tittar vi på de dokument som arbetsgivaren ska ha i sitt arbetsmiljöarbete och gör en inspektion på delar av arbetsplatsen."
I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar.
I princip bör alla som kör truck ha utbildning på detta, men så är det långt ifrån och många av utbildningarna som finns är rena skämtet. Vem som helst kan starta en truckutbildning, det finns inga som helst krav för detta.
https://da.se/2021/05/arbetsmiljoverket-ska-se-over-reglerna/
"Dagens Arbetes granskning visar att det förekommer omfattande fusk med truckkort. Men Arbetsmiljöverket har inte någon skyldighet att granska om truckkorten är äkta eller inte.

Varför granskar ni inte om truckkorten är äkta eller inte?
–Vi har varken möjlighet eller mandat att göra det.

När det inträffat en arbetsplats*olycka utreds den av polis och åklagare på Riksenheten för miljö- och arbetsmiljö*mål (REMA). Men inte heller de kontrollerar om korten är äkta eller inte.

–Vi kontrollerar inte truckkortens äkthet. De underlag som vi får från arbetsgivaren när vi ska utreda förutsätter vi är korrekt, säger Christer Forssman, kammaråklagare på REMA."
Citera
2023-12-16, 08:38
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Alimak kommer garanterat vara en ledande leverantör av bygghissar oavsett vad diverse rättshaverister i tråden fantiserar om.
Citera
2023-12-16, 08:39
Medlem
Citat:

Detta va väl ändå en sanning med modifikation? Eller vilka konkurrenter menar du och hur menar du de byggt bort det?
Citera
2023-12-16, 08:39
Medlem
Citat:

Kranar är det (antar jag ) förbjudet att transportera människor med.Ska du jämföra med en bro , får du jämföra med en öppningsbar bro , ingen använder en öppningsbar bro för att nå upp till en viss höjd utan får vackert vänta till bron stängts igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in