2023-12-22, 21:45
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Arbetsmiljölagstiftningen, av vilket maskindirektivet är en del, är precis vad myndigheterna kommer att utgå ifrån och relatera till i utredningen av den här olyckan, där hissens konstruktion är en del. Något som haverikommissionen till och med redan har kommenterat i just detta fallet. it

Jag vet inte om det kommer att spela någon roll men OM det är så att den modell av Alimak 650 som berörs är "släppt till marknaden" före 29/12-2009 så gäller inte nuvarande maskindirektiv. Bygghissar för person och last verkar ha varit undantagna i tidigare förordning/direktiv...
Citera
2023-12-22, 22:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungensRiddare
Jag vet inte om det kommer att spela någon roll men OM det är så att den modell av Alimak 650 som berörs är "släppt till marknaden" före 29/12-2009 så gäller inte nuvarande maskindirektiv. Bygghissar för person och last verkar ha varit undantagna i tidigare förordning/direktiv...

Det var möjligen så att bygghissar omfattades av hissdirektivet före 2009. Det regelverket är ju inte direkt mer relaxat ur säkerhetssynpunkt än maskindirektivet, som hade dessa regler även före 2009, så det har nog ingen praktisk betydelse i detta fallet, om det skulle vara så att det regelverket gäller för den aktuella hissen. Det har ju påståtts i tråden att konstruktionen är mer än 50 år gammal
Citera
2023-12-22, 22:38
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
När man står uppe på hisstaket och tar emot masten så är hela motorhuset som sitter på toppen ivägen.

Och eftersom det är en brytare högst upp som slår ifrån om det saknas en mast så behövde montören inte ens titta vart han var utan det gick enbart på rutin.

Om den fungerar ja, eller avslagen...

Var denna här låst?

https://imgur.com/a/hbjiTXs

EDIT:

Jag laddade upp en ny bild.
Ladda om sidan!
Senast redigerad av Fibonaccital 2023-12-22 kl. 23:25. Anledning: Ny bild upladdad
Citera
2023-12-22, 23:40
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital

Var denna här låst?

EDIT:

Ladda om sidan!

Brytaren högst upp i korgen är väl mekanisk? Dvs slår till och bryter strömmen när kuggstången tar slut? Eller?

Säkerhetsbrytaren på bilden är väl en huvudbrytare och den kan väl inte ha varit låst i av-läge (?) Strömmen måste ha varit på för att hissen tog sig ju upp till högsta planet och den kan väl inte låsas i på-läge!
Citera
2023-12-22, 23:47
Medlem
Iaghs avatar
Hakat upp mig på att ABC-mannen i P4 Stockholm intervjun kläcker ur sig något liknande "frågan är varför 4 bultar saknas trots egenkontroll"

Vill han att det utreds om hans skamfläckade verksamhet brister i sina policies och livsviktiga rutiner?

Vill han bara vid tillfället för intervjun säga något som verkar urskulda ABC?
Citera
2023-12-22, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Hakat upp mig på att ABC-mannen i P4 Stockholm intervjun kläcker ur sig något liknande "frågan är varför 4 bultar saknas trots egenkontroll"

Vill han att det utreds om hans skamfläckade verksamhet brister i sina policies och livsviktiga rutiner?

Vill han bara vid tillfället för intervjun säga något som verkar urskulda ABC?

Min gissning, obs gissning, är att han vill skydda sig själv som ansvarig person från arbetsgivaren och lägga över all ev skuld på enskilda montörer. Alternativt på A&Co för brister i planering, avstängningar eller liknande

Återigen, utredningen får visa vad som hänt, men det kan väl tänkas att arbetsgivaren står utan skuld (även om jag inte tror det)
Senast redigerad av FuckVAR 2023-12-22 kl. 23:57.
Citera
2023-12-23, 00:00
Medlem
Fibonaccitals avatar
Glömde ett ord plus ett stvafle

Citat:
Ursprungligen postat av KonungensRiddare
Brytaren högst upp i korgen är väl mekanisk? Dvs slår till och bryter strömmen när kuggstången tar slut? Eller?

Säkerhetsbrytaren på bilden är väl en huvudbrytare och den kan väl inte ha varit låst i av-läge (?) Strömmen måste ha varit på för att hissen tog sig ju upp till högsta planet och den kan väl inte låsas i på-läge!

Du frågar nog fel gube...

Jag vet inte ett skit om hissar.
Jag bara vidarebefordrar den info jag har hittat.

När det gäller det där med brytare och grejor så får Du kan kolla lite här:
Kanske liten aning av konspiration upplever jag.

Bygghissolyckan i Sundbyberg 231211
https://www.youtube.com/watch?v=pT7srO9FvEk

Alimak construction elevator error.
https://www.youtube.com/watch?v=q4aY3hGCkTc

Don't kill the messenger....

Ha en bra dag.
Senast redigerad av Fibonaccital 2023-12-23 kl. 00:06.
Citera
2023-12-23, 00:10
Medlem
Iaghs avatar
[quote=FuckVAR|86782152]Min gissning, obs gissning, är att han vill skydda sig själv som ansvarig person från arbetsgivaren och lägga över all ev skuld på enskilda montörer. Alternativt på A&Co för brister i planering, avstängningar eller liknande

Återigen, utredningen får visa vad som hänt, men det kan väl tänkas att arbetsgivaren står utan skuld (även om jag inte tror det)[/QUOTE/

Att försöka skydda sig själv med det uttalandet känns troligt.

Men ändå, de har gått med på att delta i utredningen, möjligen ett måste som situationen är.
Senast redigerad av Iagh 2023-12-23 kl. 00:25.
Citera
2023-12-23, 00:39
Medlem
Citat:

Var denna här låst?

EDIT:

Ladda om sidan!

Det där är kabelstyrning och ingen brytare , brytarna sitter på hissen mot masten , och på masten skall en ”topp” skena monteras där man vill att hissen skall bryta, sitter 2 ”vippbrytare” där
Citera
2023-12-23, 01:00
Medlem
Iaghs avatar
Med all den kunskap och erfarenhet här om bygghissar och om byggbranschen i sig. Om att säkerställa processer i tillverkningsindustrin i allmänhet.

Vad är det mest troliga som kan ha orsakat den här olyckan?

(förutom Alimak)
Citera
2023-12-23, 01:30
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjervenz
Det där är kabelstyrning och ingen brytare , brytarna sitter på hissen mot masten , och på masten skall en ”topp” skena monteras där man vill att hissen skall bryta, sitter 2 ”vippbrytare” där

Aha, hade de en sådan vippbrytare i där?
Jag hittade ingen sådan på min bilder.

Så frågan är. Hur i h-e kunde de åka upp när masten inte var säkrad och låst!
Jag skiter i om bultar eller ej.

Man ska väl inte åka upp till en ej godkänd och kontrollerad mast där det inte ens finns en grind på den våningen.

Sorry om jag vet ju inget det där med hissar.

Bultar eller ej så ska man ju inte åka upp på ett ställe som inte är säkrat med alla andra grejor som behövs.

Jag tror nog att bultarna är nog inte det största problem.
Utan det ligger i hur i h-e kunde åka upp till den våningen utan varning!
Citera
2023-12-23, 01:30
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Du frågar nog fel gube...

Jag vet inte ett skit om hissar.
Jag bara vidarebefordrar den info jag har hittat.

När det gäller det där med brytare och grejor så får Du kan kolla lite här:
Kanske liten aning av konspiration upplever jag.

Bygghissolyckan i Sundbyberg 231211
https://www.youtube.com/watch?v=pT7srO9FvEk

Alimak construction elevator error.
https://www.youtube.com/watch?v=q4aY3hGCkTc

Don't kill the messenger....

Ha en bra dag.

Den där snubben skulle jag nog inte betrakta som en trovärdig källa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in