Citat:
Ursprungligen postat av
Liiv
Manualen är för en Alimak Scando 650 vilket är den hissen som sägs vara aktuell.
Jag menar att i daglig inspektion ingår det som står på listan. Att kontrollera säkerhetssystem som brytare och gränslägen, samt att kontrollera att övrig service och kontroll är gjord. Det ingår inte att gå igenom masten och kontrollera infästningarna.
Mastförankringarna ska kontrolleras vid 120 driftstimmar eller minst 6 ggr/år enligt manualen.
Detalj 22.
Instruktioner: Kontrollera att alla skruvförband i samtliga mastförankringar är ordentligt åtdragna. Kon-
trollera även infästningen i strukturen.
Tack för svaret.
Min poäng, är det för en hiss av samma byggstandard som aktuell? 650 finns kanske i olika varianter?
Vi konstaterar att det troligen är en likvärdig.
Vad som är viktigt är att den skylt du visade verkligen tar med alla punkter från tillverkarens senasteunderlag vid minst rätt underhållstidpunkt.
Om jag minns rätt från en annan instruktion utlagd här ska vid monteringen av alla mastelement en kontroll med långt vattenpass i minst två riktningar ske i samband med momentdragningen av bultarna.
Vi får skilja på krav vid installation och löpande underhåll av redan monterad och godkänd hiss.