2023-12-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x3mt
Jodå det blir bara lite svajigt på våning 86
Dessutom ska varje hissmast anpassas efter varje bygge? kommer bli dyrt.

Lite bökigt när det behövs ett eiffeltorn som mast på bygget!
Citera
2023-12-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Håller med men vilken fråga var det svar på?

Brukarna ska väl följa tillverkarens manual? Speciellt om det är risker inblandat kan man kräva kompetens.
Den finns ju rimligen i det här fallet om de läst och följt manualen som ställer krav på tex kunskap.
Någon skrev att manualen var på 96sidor , det är en hel bok.Jag slår vad om att man hittar flera certifierade hissmontörer i Sverige , även etniska svenskar , som inte är kapabla till att läsa igenom en hel bok på 96 sidor.Även i detta avseende är produkten undermålig.
Citera
2023-12-15, 20:46
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag hittade denna sidan.

Inget direkt nytt kände jag, kanske en annorlunda vy av det hela.

Vem är ansvarig för hissolyckan i Sundbyberg?

Publicerad den15 december

https://blog.zaramis.se/2023/12/15/vem-ar-ansvarig-for-hissolyckan-i-sundbyberg/
Citera
2023-12-15, 21:07
Medlem
Nu sa de på teven att det skall bli fler oanmälda kontroller på byggen.. va fan är detta?? alltså har de förvarnat innan??? det är ju som att besiktiga sin egen bil. makalöst ju.
Citera
2023-12-15, 21:08
Medlem
56 arbetsplats olyckor hittils iår med dödligt utfall, igår senast på northvolt, idag en allvarlig fallolycka i Nacka vid nedmontering av byggställning.

Vars ligger felet, är det produkten eller människan som felar?
Det är systemet, branschen är ”rutten” inifrån och ut.
Olyckorna speglar stress/krav/jobb som vinns på kronor å ören där man kör med minimalt med arbetskraft eller billig outbildad arbetskraft.

Krafttag nu för helvete, när kommer nästa dödsolycka?
Citera
2023-12-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nu sa de på teven att det skall bli fler oanmälda kontroller på byggen.. va fan är detta?? alltså har de förvarnat innan??? det är ju som att besiktiga sin egen bil. makalöst ju.

Precis det som sägs, det görs oanmälda kontroller och nu ska de bli fler oanmälda kontroller… 🤷
Citera
2023-12-15, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deeler
Precis det som sägs, det görs oanmälda kontroller och nu ska de bli fler oanmälda kontroller… 🤷
Jo det förstår jag.. Men varför är inte alla oanmälda??
Citera
2023-12-15, 21:14
Medlem
Citat:
Jo det förstår jag.. Men varför är inte alla oanmälda??
Det var likadant på företaget jag jobbade på... vårat skyddsombud förvarnade en vecka innan ronden... å då fixades allt till för det besöket... sjukt ju.
Citera
2023-12-15, 21:17
Medlem
Citat:

Spelar ingen roll då myndigheterna inte kan kolla alla moment....skulle va intressant o veta procentuellt hur det är USA kontra Sverige med antal olyckor då skadestånd,straff och ansvar är otroligt olika....i Sverige kan man räkna in ett visst svinn av människor då böter/skadestånd är en liten avgift på nedersta raden
Citera
2023-12-15, 21:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag hittade denna sidan. Inget direkt nytt kände jag, kanske ... https://blog.zaramis.se/2023/12/15/vem-ar-ansvarig-for-hissolyckan-i-sundbyberg/
Det låter vettigt. Den som gjorde felet, den som skulle inspektera felet, närmste chefen där felet kunde hända, arbetsledningen där felet kunde hända, och politikerna som avreglerat. Nån som ska bort?
Citera
2023-12-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Med Nylock och rätt moment får du både hängslen och svångrem!

Citat:

Målet är väl att arbetsmiljöarbetet ska tas på större allvar och olyckor ska undvikas. Om man vet att kontrollerna ökar leder det förhoppningsvis till att samtliga inblandade höjer sig.

Om man inte går ut med detta skulle väl resultatet bara bli att fler får anmärkningar men det dåliga arbetsmiljöarbetet består
Citera
2023-12-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaban13
På vilket sätt skulle det framkalla fara om han inte fyller i pappret?

Jag har inte påstått att egenkontrollen framkallar fara............ Läs vad jag skrev igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in