Citat:
Ursprungligen postat av
LuluBrooksie
1 gå med i facket omedelbart och akassan
2 det är inte tillåtet att göra så. Har du jobbat 6 mån provanställning i fem månader på dagen, och ingen sagt att du är uppsagd, så är du fr o m den sista dagen av de 6 månaderna fast anställd. Då ska företaget också betala in pensionssparande till dig. Det kanske inte blir mycket pengar, men det är lag på sånt.
Man kan alltså INTE förlänga en provanställning.
Grattis till fast anställning!
Det här beror väl helt på vilket kollektivavtal som personen jobbar inom? För jag har funderat en del när jag läst tråden och tänker mig nog att det är många röster om vad som är rätt eller fel här. Tyvärr är moraliskt rätt inte alltid det som är rätt enligt gällande kollektivavtal. Sedan är arbetstagaren nästan alltid i händerna på arbetsgivaren.
Citat:
Ursprungligen postat av
chonard
Byggfirmor brukar väl ha 3 mån provanställning?? sen anställd eller man får gå.
Det var nog såhär under högkonjunkturen och lågräntetiden. Idag är det nog ganska annorlunda. Enligt vissa VDar i byggbranschen jag pratat med är det nästan värre än 90talskrisen just nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
DAEN
Att skriva en sådan här tråd - där du med lätthet på basis av det du själv skriver i efterhand kan komma att identifieras av arbetsgivaren - där du pratar om att chefen är dålig, där du kopplar dig själv till driver i andra inlägg - det är säkert i sig skäl nog till avsked! I vart fall kan du räkna med att om detta kommer fram så vill de INTE ja såg på arbetsplatsen. Nästa gång: Tänk innan!
Han har väl knappast loggat in med bankID och har bild på sig själv med namn som användarID? Sluta vara så jävla svagbegåvad och inse att arbetsrättsligt kan chefen inte göra ett skit för att något anonymt konto klagar och kallar honom idiot. För arbetstagaren är det bara att blåneka tills han blir svart i ansiktet om han anses påkommen.
Citat:
Ursprungligen postat av
StigEngstrom
Vad snackar ni om i tråden, detta är väl olagligt i högsta grad?
Har du jobbat dina 6 månader som provis och chefen inte sagt något om avslut så blir du automatiskt tillsvidaranställd, alltså fast anställd.
Jag tror det här är dispositiv lagstiftning även om det säkert finns personer på forumet som har bättre koll på arbetsrätt än vad jag har. Det går att förhandla till och bort allt möjligt i arbetsrätten förutom vissa saker som är golvet i alla avtal om ett äkta anställningsförhållande råder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Du har en visstidsanställning och om inget annat avtalas så upphör den vid avtalets sista dag.
Jag har haft en hel del som börjat som visstidsanställa och de brukar få respons under avtalets tid hur de utvecklas och hur det ser ut framåt och i god tid före avtalet tar slut om hur det blir med ytterligare visstidsperiod eller avslut eller en tillsvidareanställning.
Detta inom tillverkningsindustrin.
Detta tycker jag är rätt spännande. Hur personer aldrig kommunicerar hur det går eller att anställda kan göra vissa saker? brist på kommunikation är ofta grunden för en infekterad konflikt mellan arbetstagare och arbetsgivare.