2023-12-03, 12:11
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Bytte jobb för ca 6 månader sedan eller 7. I måndags gick mitt kontrakt ut och då hade jag jobbat i 6 månader på företaget. Chefen kom fram till mig och förklarade att mitt kontrakt snart går ut men att jag får vara kvar till mars 2024....

Borde jag inte vara automatiskt tillsvidare anställd efter 6 månader eller lurar företaget mig? När jag frågade om ett förnyat kontrakt sade han att ett sådant inte behövs??

Wtf. Har lust kontakta facket men min chef är ett riktigt rövhål med en dålig attityd.

Vad bör jag göra? Är jag fast anställd eller har jag fått ny prövotid i 6 månader? Får man ens göra så enligt lagen?

Min chef förklarade inte ens vad anställningen gäller under dessa nya sex månaderna han sa bara att han har förlängt ytterligare sex månader, men varken nåt om provanställning eller tillsvidare anställning??
Han sade bara "fortsätt jobba"

Är helt förvirrad. Vem kan man ringa istället för facket.

Tacksam för svar, ångrar lite att jag bytte jobb som jag arbetat i flera år före det här nya....Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor. Tack igen!
Står det provanställning i kontraktet så är du just nu tillsvidareanställd vare sig din arbetsgivare vill det eller ej. Grattis.
Citera
2023-12-03, 12:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Bytte jobb för ca 6 månader sedan eller 7. I måndags gick mitt kontrakt ut och då hade jag jobbat i 6 månader på företaget. Chefen kom fram till mig och förklarade att mitt kontrakt snart går ut men att jag får vara kvar till mars 2024....

Borde jag inte vara automatiskt tillsvidare anställd efter 6 månader eller lurar företaget mig? När jag frågade om ett förnyat kontrakt sade han att ett sådant inte behövs??

Wtf. Har lust kontakta facket men min chef är ett riktigt rövhål med en dålig attityd.

Vad bör jag göra? Är jag fast anställd eller har jag fått ny prövotid i 6 månader? Får man ens göra så enligt lagen?

Min chef förklarade inte ens vad anställningen gäller under dessa nya sex månaderna han sa bara att han har förlängt ytterligare sex månader, men varken nåt om provanställning eller tillsvidare anställning??
Han sade bara "fortsätt jobba"

Är helt förvirrad. Vem kan man ringa istället för facket.

Tacksam för svar, ångrar lite att jag bytte jobb som jag arbetat i flera år före det här nya....Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor. Tack igen!
Kollade en annan av dina trådar där du påstår att du använder droger.
Där jag jobbar och samma på många andra ställen så måste man drogtestas innan man får tillsvidareanställning.

Har du gjort en sådan test så kan det vara orsaken att de inte gav dig tillsvidareanställning.
Kanske de ville se om du var fri från droger och de gav dig ytterligare 6 månader.
Citera
2023-12-03, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag fäste uppmärksamhet på detta. Samlar man inte ihop någon pension under provanställning och gör man inte det heller om visstidsanställningen fortsätter? Är det först när man är fast anställd som man samlar ihop till pension?

jag fick pension under en visstidsanställning. Var dock 15år sen + , vet inte hur det ser ut idag.
Citera
2023-12-03, 13:02
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Vilken dålig attityd du har! Hoppas du får sparken din bortskämda pojkspoling! Du borde ha ett kok stryk och gråta med din nalle samtidigt som du upprepar mantrat: ” jag borde ha vetat vad tacksamhet betyder”. Var glad istället att du har ett jobb din lilla fittsnorvalp. När man blir vuxen förstår man att man även har skyldigheter, inte bara rättigheter!
Jag är glad över att jag har ett arbete, vet att det är svåra tider. Men min chef är en riktigt äcklig jävel...Orkar inte förklara närmare. Man funkar tyvärr inte med alla chefer....
Citera
2023-12-03, 13:12
Medlem
Har varit med om samma.
Chefen är osäker på dig och vill kunna säga upp dig, därför kör han på en ny prövotid.
Fundera på varför du ses som ett osäkert kort, gör dig samtidigt av med det jobbet för nu är förtroendet förbrukat från båda håll.
Och ja, han får göra så.
Citera
2023-12-03, 13:15
Medlem
Att skriva en sådan här tråd - där du med lätthet på basis av det du själv skriver i efterhand kan komma att identifieras av arbetsgivaren - där du pratar om att chefen är dålig, där du kopplar dig själv till driver i andra inlägg - det är säkert i sig skäl nog till avsked! I vart fall kan du räkna med att om detta kommer fram så vill de INTE ja såg på arbetsplatsen. Nästa gång: Tänk innan!
Citera
2023-12-03, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det finns ingen "förlängning" av provanställning. Olagligt.

Om man inte vill fastanställa får man istället ge en projektanställning eller möjligen ett vikariat, om det finns någon att vikariera för.

Men vadårå. Blir inte det i praktiken en förlängning om de kör papper sex månader i stöten bara?

Nej, ingen projektanställning i sikte - förmodligen inte i rakryggade TS fall heller.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kan det vara så att TS haft en visstidsanställning som nu löpt ut och att han erbjuds en ytterligare visstidsanställning i sex månader.

Detta är även en av mina frågor. Jag väljer att ta våran fråga vidare i tråden eftersom folk verkar ha tystat dig.

Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Gnolla hårra eller?

Aa, alltid alltså!
Senast redigerad av asdman123 2023-12-03 kl. 13:29.
Citera
2023-12-03, 13:27
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutusDidactus
Har varit med om samma.
Chefen är osäker på dig och vill kunna säga upp dig, därför kör han på en ny prövotid.
Fundera på varför du ses som ett osäkert kort, gör dig samtidigt av med det jobbet för nu är förtroendet förbrukat från båda håll.
Och ja, han får göra så.

Enligt LAS 6 § får en provanställning vara max 6 månader så nej han får inte göra så.jafe jag varit ts så hade jag gått med på det om han sen säger upp dig i sta 6 månaders period tar du det vidare och begär en tillsvidareanställning eftersom han brutit mot LAS 6 §.

Men jag gissar att chefen har koll på detta och att nästa 6 månaders period inte är en provanställning utan att det är ett vikariat.
Citera
2023-12-03, 13:28
Medlem
Jag kan förvisso inte mycket om hur sånt här funkar men jag trodde att om man får 6 månaders provanställning och sedan blir kvar efter det så blir man automatiskt heltidsanställd?
Trodde vi hade skydd som arbetstagare mot arbetsgivare som inte vill heltidsanställa folk...

Konstigt, och nytt kontrakt behövs givetvis, allt ska finnas på papper annars kan du känna dig blåst på allting med tanke på vilka idioter till chefer det finns, regel 1 är att alltid ha allt skriftligt.
Citera
2023-12-03, 13:32
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manny545
Jag kan förvisso inte mycket om hur sånt här funkar men jag trodde att om man får 6 månaders provanställning och sedan blir kvar efter det så blir man automatiskt heltidsanställd?
Trodde vi hade skydd som arbetstagare mot arbetsgivare som inte vill heltidsanställa folk...

Konstigt, och nytt kontrakt behövs givetvis, allt ska finnas på papper annars kan du känna dig blåst på allting med tanke på vilka idioter till chefer det finns, regel 1 är att alltid ha allt skriftligt.

Så är det men jag gissar att chefen kommer ändra TS anställning från provanställning till vikariat, på det sättet så kommer chefen runt det.

På det sättet kan dom ha kvar honom i max ett år innan han måste få tillsvidareanställning så jag gissar att han får kicken innan han varit anställd i 1 år.
Senast redigerad av tram123 2023-12-03 kl. 13:35.
Citera
2023-12-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Så är det men jag gissar att din chef kommer ändra din anställning från provanställning till vikariat, på det sättet så kommer chefen runt det.

På det sättet kan dom ha kvar dig i max ett år innan du måste få tillsvidareanställning så jag gissar att du får kicken innan du varit anställd i 1 år.

Nu är det ju inte mig tråden handlar om, jag har fast jobb och fick det automatiskt efter att ha varit provanställd efter 6 månader och fick därmed ett nytt skriftligt anställningskontrakt, så mig är det ingen fara med
(EDIT: Såg nu att du redigerat ditt inlägg lol)

Men dåligt att chefer kan göra så dock, trodde som sagt att det fanns skydd mot sånt i våra lagar, fult gjort.
Citera
2023-12-03, 13:38
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manny545
Nu är det ju inte mig tråden handlar om, jag har fast jobb och fick det automatiskt efter att ha varit provanställd efter 6 månader och fick därmed ett nytt skriftligt anställningskontrakt, så mig är det ingen fara med
(EDIT: Såg nu att du redigerat ditt inlägg lol)

Men dåligt att chefer kan göra så dock, trodde som sagt att det fanns skydd mot sånt i våra lagar, fult gjort.

Jo jag insåg detta och redigerade inlägget
Går att komma runt det på det sättet jag beskrev tidigare men max i 1 år sen måste personen bli uppsagd eller få tillsvidareanställning.

Jo det är fult det håller jag med om.
Senast redigerad av tram123 2023-12-03 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in