2023-12-03, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Så har jag nu 6 månaders ny visstidsanställning?

Jag måste fråga, vad sa arbetsgivaren när de gav dig ett 6mån visstid första gången.

- vi börjar med provanställning
- vi börjar med 6mån så får vi se hur det går.
Något annat?

Dvs varför trodde du en 6mån visstid var en tillsvidare med inledande provanställning fast det inte stod så på kontraktet?
Citera
2023-12-03, 14:16
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja det är först då du blir fast anställd som det finns lag på att arbgiv måste betalain till pensionsförsäkring åt dig.
Sådana anställningar borde inte få finnas. Då man jobbar skall man få pension.
Citera
2023-12-03, 14:20
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Då är det inte ens en provanställning du har.
Då gäller det att efter 12 månaders anställning ska du få en tillsvidareanställning.
Så sparken i mars eller tillsvidareanställning som gäller...Har då arbetat i 12 månader totalt..
Citera
2023-12-03, 14:22
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Så sparken i mars eller tillsvidareanställning som gäller...Har då arbetat i 12 månader totalt..
Ja exakt, detta lär arbetsgivaren har koll på men jag tror dom vill ha det såhär om det inte kommer nya jobb t.ex. så ska dom bara kunna göra sig av med dig snabbt och smärtfritt.
Citera
2023-12-03, 14:22
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag fattar ingenting, är du visstidsanställd? Ja då är du ju körd?
Finns detta ens längre, är inte visstidsanställning olagligt numera.
Ja på mitt gamla kontrakt står det visstidsanstälning, något nytt kontrakt har jag inte fått så vet inte mer än att chefen förklarade att jag får jobba till mars, så kanske har du rätt dom sparkar mig i mars?
Citera
2023-12-03, 14:25
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jag måste fråga, vad sa arbetsgivaren när de gav dig ett 6mån visstid första gången.

- vi börjar med provanställning
- vi börjar med 6mån så får vi se hur det går.
Något annat?

Dvs varför trodde du en 6mån visstid var en tillsvidare med inledande provanställning fast det inte stod så på kontraktet?
Chefen sade att jag skulle jobba i 6 månader för att det sedan skulle övergå till en fast tjänst men i kontraktet står det "vistidsanställning" har nu arbetat i 6 månader som snickare och i måndags förra veckan förklarade chefen att jag har fått 6 nya månader fram till mars nästa år men inget kontrakt så jag vet inte vad som gäller i det nya kontraktet om det är visstidsanställning eller provanställning eller fast eller sparken efter dom 6 månaderna...Hoppas du förstår vad jag menar skriver som en kratta.
Citera
2023-12-03, 14:26
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Ja exakt, detta lär arbetsgivaren har koll på men jag tror dom vill ha det såhär om det inte kommer nya jobb t.ex. så ska dom bara kunna göra sig av med dig snabbt och smärtfritt.
Jaha vilka jävlar...Får inte lust att jobba nu alls. Har lust fråga om jag kommer får en fast tjänst annars slutar jag och börjar jobba hos min bror...Orkar inte leva i ovisshet..
Citera
2023-12-03, 14:27
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ja på mitt gamla kontrakt står det visstidsanstälning, något nytt kontrakt har jag inte fått så vet inte mer än att chefen förklarade att jag får jobba till mars, så kanske har du rätt dom sparkar mig i mars?
Man lär sig så länge man lever, gå aldrig med på något sånt här framöver.
Du gick med på en provanställning gånger två.
På mitt sista intervju förhandlade jag bort provanställning då det inte var aktuellt att arbeta på nåder i 6 månader.
Hade dom antytt att jag skulle provjobba 12 månader hade jag skrattat och lämnat rummet.
Det är tuffa tider men du är snickare, så svårt kan det väl inte vara att få ett vettigt jobb med en vettig arbetsgivare? Hitta nytt jobb och be dom dra åt helvete.
Citera
2023-12-03, 14:33
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Man lär sig så länge man lever, gå aldrig med på något sånt här framöver.
Du gick med på en provanställning gånger två.
På mitt sista intervju förhandlade jag bort provanställning då det inte var aktuellt att arbeta på nåder i 6 månader.
Hade dom antytt att jag skulle provjobba 12 månader hade jag skrattat och lämnat rummet.
Det är tuffa tider men du är snickare, så svårt kan det väl inte vara att få ett vettigt jobb med en vettig arbetsgivare? Hitta nytt jobb och be dom dra åt helvete.
Vilka jävla svin dom är, min chef förklarade lite snabbt att jag fått 6 nya månader sedan sprang han iväg, han ville inte ens förklara för mig vad dom nya 6 månader innebär, men förmodligen är det som du säger 12 månaders visstidsanställning, utnyttjar mig för att senare kunna göra sig av med mig lättare.....

Jävla regler vi har i detta land, jag har sådan förbannad lust att gå raka vägen in på chefens kontor och be om en fast anställning eller så slutar jag....

Vill inte arbeta fram till mars sedan få sparken och behöva lösa nytt arbete igen. Min bror har redan frågat mig om att börja jobba på hans företag. Fan vad lack jag blir främst för att fittan till chefen förklarade att vi börjar med 6 månader och dum som jag var läste jag inte att det var 6 månaders visstidsanställning.....

Utnyttjad känner man sig....
Citera
2023-12-03, 14:34
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Bytte jobb för ca 6 månader sedan eller 7. I måndags gick mitt kontrakt ut och då hade jag jobbat i 6 månader på företaget. Chefen kom fram till mig och förklarade att mitt kontrakt snart går ut men att jag får vara kvar till mars 2024....

Borde jag inte vara automatiskt tillsvidare anställd efter 6 månader eller lurar företaget mig? När jag frågade om ett förnyat kontrakt sade han att ett sådant inte behövs??

Wtf. Har lust kontakta facket men min chef är ett riktigt rövhål med en dålig attityd.

Vad bör jag göra? Är jag fast anställd eller har jag fått ny prövotid i 6 månader? Får man ens göra så enligt lagen?

Min chef förklarade inte ens vad anställningen gäller under dessa nya sex månaderna han sa bara att han har förlängt ytterligare sex månader, men varken nåt om provanställning eller tillsvidare anställning??
Han sade bara "fortsätt jobba"

Är helt förvirrad. Vem kan man ringa istället för facket.

Tacksam för svar, ångrar lite att jag bytte jobb som jag arbetat i flera år före det här nya....Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor. Tack igen!

Med tanke på hur radikal du är inom islamism så förstår jag arbetsgivaren. De har sett tecken hos dig som flaggar rött och agerar därefter. Helt rätt.

Man vill ha en islamist på jobbet lika lite som man vill ha en nazist där. Båda är ovälkomna då båda skapar otrygghet hos andra människor, samt att båda brukar starta tjafs och bråk.
Senast redigerad av Muslimfitta 2023-12-03 kl. 14:39.
Citera
2023-12-03, 14:36
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Chefen sade att jag skulle jobba i 6 månader för att det sedan skulle övergå till en fast tjänst men i kontraktet står det "vistidsanställning" har nu arbetat i 6 månader som snickare och i måndags förra veckan förklarade chefen att jag har fått 6 nya månader fram till mars nästa år men inget kontrakt så jag vet inte vad som gäller i det nya kontraktet om det är visstidsanställning eller provanställning eller fast eller sparken efter dom 6 månaderna...Hoppas du förstår vad jag menar skriver som en kratta.

Väldigt fult av chefen att göra så.
Antagligen är du ung och han såg sin chans att utnyttja dig.
Läs alltid kontraktet och står det bara visstidsanställning och inget om provanställning så skriver du inte på.
Det ska stå provanställning 6 månader eller endast provanställning då det enligt LAS är max 6 månader och efter det blir det tillsvidareanställning.

Nu vet du det i framtiden iaf
Senast redigerad av tram123 2023-12-03 kl. 14:44.
Citera
2023-12-03, 14:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Kollade nyss på mitt gamla kontrakt det står följande, tillträdesdag, huvudsakliga uppgifter sedan står det under 3 rutor där en är kryssad i som "visstidsanställning enligt Teknikavtalet.

Och under det står det bolaget och den anställde är överens om att uppsägning av visstidsanställning kan göra i förtid...Vid förtida uppsägning gäller samma uppsägningstid som vid tillsvidareanställning...Det är allt.
Du har en visstidsanställning och om inget annat avtalas så upphör den vid avtalets sista dag.

Jag har haft en hel del som börjat som visstidsanställa och de brukar få respons under avtalets tid hur de utvecklas och hur det ser ut framåt och i god tid före avtalet tar slut om hur det blir med ytterligare visstidsperiod eller avslut eller en tillsvidareanställning.
Detta inom tillverkningsindustrin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in