2023-12-03, 08:19
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Japp riktiga jävla fittor. Dom kan glömma att jag ska skicka röv. Kommer med uppdatering. Ska kolla med facket imorgon med.
Lugn du är tillsvidareanställd, tror jag! Vad jag vill säga är att du kan chilla lite och kolla över lite andra möjligheter, stirra dig inte blind på skithålet som du knegar åt nu.
Citera
2023-12-03, 08:20
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Bytte jobb för ca 6 månader sedan eller 7. I måndags gick mitt kontrakt ut och då hade jag jobbat i 6 månader på företaget. Chefen kom fram till mig och förklarade att mitt kontrakt snart går ut men att jag får vara kvar till mars 2024....

Borde jag inte vara automatiskt tillsvidare anställd efter 6 månader eller lurar företaget mig? När jag frågade om ett förnyat kontrakt sade han att ett sådant inte behövs??

Wtf. Har lust kontakta facket men min chef är ett riktigt rövhål med en dålig attityd.

Vad bör jag göra? Är jag fast anställd eller har jag fått ny prövotid i 6 månader? Får man ens göra så enligt lagen?

Min chef förklarade inte ens vad anställningen gäller under dessa nya sex månaderna han sa bara att han har förlängt ytterligare sex månader, men varken nåt om provanställning eller tillsvidare anställning??
Han sade bara "fortsätt jobba"

Är helt förvirrad. Vem kan man ringa istället för facket.

Tacksam för svar, ångrar lite att jag bytte jobb som jag arbetat i flera år före det här nya....Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor. Tack igen!

Hej,vad står det i det nya som du har skrivit på?
Står det ex ngt om uppsägningstid,
vilka arbetstider osv?

Jag skulle faktiskt kontakta facket.

Ingen ag kan kicka när man
kontaktar dom.
Citera
2023-12-03, 08:27
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Bytte jobb för ca 6 månader sedan eller 7. I måndags gick mitt kontrakt ut och då hade jag jobbat i 6 månader på företaget. Chefen kom fram till mig och förklarade att mitt kontrakt snart går ut men att jag får vara kvar till mars 2024....

Borde jag inte vara automatiskt tillsvidare anställd efter 6 månader eller lurar företaget mig? När jag frågade om ett förnyat kontrakt sade han att ett sådant inte behövs??

Wtf. Har lust kontakta facket men min chef är ett riktigt rövhål med en dålig attityd.

Vad bör jag göra? Är jag fast anställd eller har jag fått ny prövotid i 6 månader? Får man ens göra så enligt lagen?

Min chef förklarade inte ens vad anställningen gäller under dessa nya sex månaderna han sa bara att han har förlängt ytterligare sex månader, men varken nåt om provanställning eller tillsvidare anställning??
Han sade bara "fortsätt jobba"

Är helt förvirrad. Vem kan man ringa istället för facket.

Tacksam för svar, ångrar lite att jag bytte jobb som jag arbetat i flera år före det här nya....Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor. Tack igen!
1 gå med i facket omedelbart och akassan

2 det är inte tillåtet att göra så. Har du jobbat 6 mån provanställning i fem månader på dagen, och ingen sagt att du är uppsagd, så är du fr o m den sista dagen av de 6 månaderna fast anställd. Då ska företaget också betala in pensionssparande till dig. Det kanske inte blir mycket pengar, men det är lag på sånt.

Man kan alltså INTE förlänga en provanställning.

Grattis till fast anställning!
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-12-03 kl. 08:33.
Citera
2023-12-03, 08:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
6 månaders provanställning, följt av 6 månaders förlängning. Gissar jag på
Det finns ingen "förlängning" av provanställning. Olagligt.

Om man inte vill fastanställa får man istället ge en projektanställning eller möjligen ett vikariat, om det finns någon att vikariera för.
Citera
2023-12-03, 08:40
Medlem
Byggfirmor brukar väl ha 3 mån provanställning?? sen anställd eller man får gå.
Citera
2023-12-03, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BATT
Att vara med i facket borde vara obligatoriskt för din sort. Jag skulle inte vilja ha dig som fast anställd.
Jaha det där var ju skönt för dig, titta in och trycka ner trådskaparen.
Citera
2023-12-03, 08:56
Medlem
SYSTEMexes avatar
Vid tillsvidareanställning kan endast provanställning vara max 6 mån. Efter 6 mån blir du tillsvidareanställd, punkt.

Det går inte att förlänga en provanställning på det sätt du beskriver.
Citera
2023-12-03, 09:04
Medlem
godboys avatar
Kan det vara så att TS haft en visstidsanställning som nu löpt ut och att han erbjuds en ytterligare visstidsanställning i sex månader. Så här kan det hålla på i upp till två år innan man antingen får fast eller åker ut.
Citera
2023-12-03, 09:06
Medlem
Tillsvidareanställning är en klen tröst, vill dom bli av med dig kan dom hitta på oändliga anledningar.

Jag skulle rekommendera dig att prata med din chef och vara rak på sak: är det möjligt att få tillsvidareanställning eller ej?
Citera
2023-12-03, 09:10
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Om du arbetar på provanställningen över 5 månader utan att arbetsgivaren meddelar något så ska din anställning övergå till en tillsvidareanställning efter provanställningen gått ut. Dvs arbetsgivare måste komma en månad innan och meddela att du inte förlängs. Ring facket och prata med dem. Det är sånt här du betalar medlemsavgift för. Vad är annars meningen med att vara med i facket om du inte använder stödet som finns?
Ja ska ringa dom imorgon. Tack för hjälpen.
Citera
2023-12-03, 09:11
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Lugn du är tillsvidareanställd, tror jag! Vad jag vill säga är att du kan chilla lite och kolla över lite andra möjligheter, stirra dig inte blind på skithålet som du knegar åt nu.
Jo men han förvvirar mig när han säger "jag har förlängt till mars nästa år" då är jag ju inte tillsvidare anställd känns det som. Det som förvirrar mig.
Citera
2023-12-03, 09:13
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Hej,vad står det i det nya som du har skrivit på?
Står det ex ngt om uppsägningstid,
vilka arbetstider osv?

Jag skulle faktiskt kontakta facket.

Ingen ag kan kicka när man
kontaktar dom.
Har arbetat som vanligt har inte skrivit på nåt nytt kontrakt, inte heller har min chef kommit med ett nytt kontrakt att skriva på. Han är sällan på firman det sista han sa var, jobba bara på tänk inte så mycket. Men mars är ju fan snart man blir orolig. Även om jag kan få ett nytt jobb så är man orolig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in