Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Kommer kungen kunna åka över till USA med Luleå-klass utan att skämmas eller blir det trots allt fortfarande nödvändigt att använda Carlskrona?
Det finns ingen anledning för kungen att spendera ett gäng dygn ombord på ett fartyg om han ska till USA, när han lika gärna kan flyga, vilket både går oändligt mycket fortare, och samtidigt är mycket bekvämare.
Förhållandevis små fartyg som HMS Carlskrona och kommande HMS Luleå (förutsatt att den blir mindre än ca 110 meter och 3000 ton) är inte roliga att vara ombord på ute i Atlanten om man får dåligt väder. Jag har varit det själv på fartyg strax under den storleken, och man ska vara glad om man når New York utan att behöva ligga på sjukhus för vätskebrist då, lite raljerande uttryckt kanske, men faktum kvarstår. Storm, eller bara dåligt väder, på Atlanten är inget roligt i mindre och lättare fartyg.
Varken HMS Carlskrona eller kommande HMS Luleå kommer att imponera särskilt mycket på amerikanerna (även om HMS Luleå kommer att imponera mer), så av den anledningen behöver han inte utsätta sig för eventuella väderrelaterade problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Bra påminnelse. Det handlar inte om försvar utan om anfallsförmåga. Alla som skräms med att ryssen kommer har missförstått läget.
Vilka ska utföra militära operationer mot Sverige då, menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Ett minfartyg avsett för att lägga ut sjöminor i första hand, vård av sårade i som kompletterande förmåga. Fartyget fick bli långresefartyg då de sista jagarna skrotades och de var dyra i drift.
Carlskrona hade 4 st lvkanoner under kalla kriget och rätt hyfsat lv.
Idag är fartyget över 40 år gammalt och knappast något att ösa resurser på.
Ja, det var ju ett minfartyg från början, men blev stabsfartyg 2009, ur minnet. Därav beteckningsbyte från M04 till P04. Jag tror inte ens att möjligheten att lägga minor (om vi överhuvudtaget har några minor kvar, d.v.s.) existerar idag.
Jag är enig i att fartyget nog egentligen borde läggas ned. Att modifiera ytterligare är meningslöst.