2023-12-17, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det står samma sak i denna artikel i Dagens.se.

Föräldrarna slog larm på fredagen efter att Elliott inte hade setts på flera dagar.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ot...or/ar-AA1ltMO0

Det känns som en trådsanning.. eller ska vi kalla det mediasanning?
Ingen av dem använder referenser till sina påståenden heller..

Alternativt att de suttit och ringt vänner och kollegor hela kvällen och anmälde det till polisen efter midnatt på "torsdagkväll" så det räknas som fredag?
Senast redigerad av Rudan88 2023-12-17 kl. 20:50.
Citera
2023-12-17, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedPillSlut
Min teori:

Elliot blev endera galet sugen på chips/cigg/snus/choklad eller liknande och gav sig galet nog ut för att köpa det i det hemska vädret som rådde. Eller så skulle han "hälsa på" någon brud (som har förhållande med annan kille eller av annan anledning inte vill ge sig till känna).

På vägen dit plockar han upp en man/män som han tycker synd om i det hemska vädret och ger honom skjuts en bit, någonstans. Denna man bestämmer sig för att råna Elliot på bilen och tar dessutom livet av honom. Mannen är ryss eller av annan valfri nationalitet och kör sedan över gränsen och sen ser vi aldrig mer den bilen...

Denna teori faller dock om dom har kameror vid gränsen (som filmar reg skyltar?), vilket man tycker borde finnas. Eller så har polisen inte kollat upp det ännu?
Den teorin tror jag på
Citera
2023-12-17, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Absolut kan det hända, det kan jag omöjligt förneka! Men du pratade om sannolikheten.. sannolikheten brukar grunda sig i statistik.

Det blir svårt att Googla så specifika frågor, som du förstår. 2 fall av suicid/suicidförsök som jag känner till där personerna åkt iväg med bilen för att avsluta/försöka avsluta livet har båda haft telefonerna med sig och stängt av dessa någonstans på resan mellan hemmet och platsen. Så 100% av fallen jag känner till, men hur de står sig i den stora bilden vet jag inte. Att det är oväder är ingenting som hindrar ett suicid/suicidförsök, smärtan är värre än att köra bil i snöstorm.

Att inte bilen är hittad än, det håller jag med om att det är konstigt.. förmodligen står den någonstans synligt där ingen tycker det är konstigt att det står en bil, tex en stor parkering.

Så är det så klart (smärtan är värre), men tycker det känns "fel" här.

Får man fråga hur långt från hemmet dessa personer åkte och vilken typ av plats dom valde?

Så skulle det kunna vara (på plats som inte anses konstig), men är inte dom allra flesta människor däruppe uppdaterade om det här fallet? I en storstad vore det en annan sak.
Citera
2023-12-17, 21:06
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Det känns som en trådsanning.. eller ska vi kalla det mediasanning?
Ingen av dem använder referenser till sina påståenden heller..

Alternativt att de suttit och ringt vänner och kollegor hela kvällen och anmälde det till polisen efter midnatt på "torsdagkväll" så det räknas som fredag?
Jag tänker likadant. Familjen har ringt hans mobil flera gånger under kvällen, lämnat meddelanden och ringt till folk som kan tänkas veta var han kan vara. De kanske t.o.m. åkte till hans lägenhet för att kolla att han inte har blivit sjuk och sedan åker hem igen, detta tar några timmar som gör att anmälan kommer in först natten till fredag.

Det första man gör när någon saknas är ju att man själv försöka hitta personen på olika sätt och inte ringa polisen som ändå säger att man ska vänta ett ex. antal timmar innan anmälan kan göras.
Citera
2023-12-17, 21:12
Medlem
Citat:
Så är det så klart (smärtan är värre), men tycker det känns "fel" här.

Får man fråga hur långt från hemmet dessa personer åkte och vilken typ av plats dom valde?

Så skulle det kunna vara (på plats som inte anses konstig), men är inte dom allra flesta människor däruppe uppdaterade om det här fallet? I en storstad vore det en annan sak.

Okej, din magkänsla kan ingen förneka!
Den och sannolikheten är nog dock inte densamma..

Ena är Liv i Timrå som åkte 4 mil till orten för hennes jobb (som hon inte var på), om jag minns rätt så stängde hon av telefonen där. För att sedan vända om och köra 25 mil åt andra hållet till Gävle (totalt 29mil) och avslutade livet på en rastplats.

Det andra är en bekant till mig som åkte ca 5mil (stängde av mobilen efter ca 2mil) och försökte avsluta livet långt ute i skogen efter en öde skogsväg.

Absolut, men folk är inte så "aware of their surrondings" som de tror. Jag tänker mig tex utanför en stor fabrik där ingen har riktigt koll på vilka bilar som brukar stå där och inte, alternativt som någon sa - långtidsparkeringen på flygplatsen. Även det ett ställe som ingen letar en viss bil på.
Citera
2023-12-17, 21:53
Medlem
Citat:
Okej, din magkänsla kan ingen förneka!
Den och sannolikheten är nog dock inte densamma..

Ena är Liv i Timrå som åkte 4 mil till orten för hennes jobb (som hon inte var på), om jag minns rätt så stängde hon av telefonen där. För att sedan vända om och köra 25 mil åt andra hållet till Gävle (totalt 29mil) och avslutade livet på en rastplats.

Det andra är en bekant till mig som åkte ca 5mil (stängde av mobilen efter ca 2mil) och försökte avsluta livet långt ute i skogen efter en öde skogsväg.

Absolut, men folk är inte så "aware of their surrondings" som de tror. Jag tänker mig tex utanför en stor fabrik där ingen har riktigt koll på vilka bilar som brukar stå där och inte, alternativt som någon sa - långtidsparkeringen på flygplatsen. Även det ett ställe som ingen letar en viss bil på.
På en parkeringsplats vid en fabrik i en mindre ort där dom allra flesta känner till fallet hade den blivit upptäckt och långtidsparkeringen känns långsökt.

Att köra avsides (mindre oplogad väg) i det vädret och med den bilen är inte så sannolikt.

Så jag tror jag mer på olycka än självmord, dock mest på brott.
Citera
2023-12-17, 22:03
Medlem
Citat:
På en parkeringsplats vid en fabrik i en mindre ort där dom allra flesta känner till fallet hade den blivit upptäckt och långtidsparkeringen känns långsökt.

Att köra avsides (mindre oplogad väg) i det vädret och med den bilen är inte så sannolikt.

Så jag tror jag mer på olycka än självmord, dock mest på brott.

"Mindre ort", han kan ju tex kört till Piteå's Kappa/SCA eller till Luleå och SSAB. Nog finns det en del större industrier i norr där en bil kan stå parkerad utan att sticka ut så nån reagerar.

Nej, men samtidigt är det många som vittnar om att det var betydligt mindre snö i Norrbotten än i Skellefteå. Om han kört till tex Luleå, hur mycket snö var det där den kvällen? Eller ännu högre, Kalix?

Okej, du får givetvis tro vad du vill
Citera
2023-12-17, 22:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Snälla, läs igenom vad jag skrev igen. Långsamt. Jag anser att risken för brott går upp om han INTE ringde ett samtal runt Jävre,
Att en eventuell gärningsman skulle tvinga honom att ringa låter som film/fantasi. Dessutom idiotiskt dumt om gärningsmannen skulle ringa från hans mobil. (Visst många gärningsmän är dumma, men ändå)
Varför så otrevlig - jag spekulerade precis som du själv.
Det är flertalet som fått ringa samtal från sina egna telefoner under pågående brott - så beroende på vem, varför osv så är det inte alls omöjligt.

Citat:
Skum dag att välja att ta livet av sig (snöstorm). Kanske just därför säger någon? Nä.
Självmord är knappast väderberoende - däremot är storhelger tider då självmordsrisk ökar.

Citat:
Rent generellt, sluta krångla till det.
Hade det inte varit för ovädret som rådde och man kunnat söka igenom allt ordentligt, låt säga på sommaren, hade jag gett självmord 4%, olycka 6% och brott 90%. Men nu är det ju inte så.
Vintertid har du snö som kan hjälpa eller stjälpa eftersök - sommartid har du vegetation som inte underlättar vid eftersök.
Mamman vill ha information om bilen - och det tror jag är vettigt att utgå ifrån eftersom en bil är ganska synlig jämfört med en människa.

Citat:
Viktigt. Jag skriver vad jag TROR. INTE vad jag vet. Precis som alla andra. Så ingen behöver hetsa upp sig alltför mycket...
Precis - jag spekulerar också, och jag har inte hetsat upp mig eller varit otrevlig mot dig.
Citera
2023-12-17, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Jag tänker likadant. Familjen har ringt hans mobil flera gånger under kvällen, lämnat meddelanden och ringt till folk som kan tänkas veta var han kan vara. De kanske t.o.m. åkte till hans lägenhet för att kolla att han inte har blivit sjuk och sedan åker hem igen, detta tar några timmar som gör att anmälan kommer in först natten till fredag.

Det första man gör när någon saknas är ju att man själv försöka hitta personen på olika sätt och inte ringa polisen som ändå säger att man ska vänta ett ex. antal timmar innan anmälan kan göras.

Det var precis det föräldrarna gjorde - åkte till Elliotts lägenhet på torsdagskvällen, eftersom han inte kommit på middag som det var bestämt. Samt ej gick att nå på mobilen.

Lägenheten var lämnad som om han åkt till jobbet eller till en kompis, inget som tydde på att han ej hade tänkt komma tillbaka.
Citera
2023-12-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför så otrevlig - jag spekulerade precis som du själv.
Det är flertalet som fått ringa samtal från sina egna telefoner under pågående brott - så beroende på vem, varför osv så är det inte alls omöjligt.

Självmord är knappast väderberoende - däremot är storhelger tider då självmordsrisk ökar.

Vintertid har du snö som kan hjälpa eller stjälpa eftersök - sommartid har du vegetation som inte underlättar vid eftersök.
Mamman vill ha information om bilen - och det tror jag är vettigt att utgå ifrån eftersom en bil är ganska synlig jämfört med en människa.

Precis - jag spekulerar också, och jag har inte hetsat upp mig eller varit otrevlig mot dig.
Otrevlig? Glömde infoga rainbows and butterflies, sorry....

Är det ett riktigt oväder tror jag definitivt att det spelar in.

Glöm bilen. Den är i någon öststat nu...
Citera
2023-12-17, 23:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Det tror inte jag. Man vet att ihållande höga temperaturen ökar antalet självmord - däremot finns inget stöd för att dåligt väder/kyla och snö skulle minska självmorden.

Citat:

Jag tror inte bilen är i någon öststat - jag tror den står någonstans och kommer att hittas.
Citera
2023-12-17, 23:55
Medlem
Citat:

Jag kan säga med 100% säkerhet att vädret inte spelar in när man har bestämt sig. När man väl har tagit beslutet och ställt in siktet på målet så är det många gånger bara fysiskt du kan stoppa personen i det akuta skedet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in