2014-07-17, 21:06
Medlem
Svenssonovics avatar
Jag har en kompis(som vi kan kallla för Albin) som hamnat i knipa och han har bett mig skriva här om någon kan svara på hans frågor.

Albin har på sitt sommarjobb, ett välkänt och stort svenskt företag, testat positiv på ett slumpmässigt drogtest. Drogtestet, ett salivprov, skickades till karolinska för analys och kom som sagt tillbaka positivt. Albin har nu blivit kontaktad av företagshälsovården som genomförde testet och fått veta av att testet utan tvekan är positivt och att de(företagshälsovården) skulle kontakta hans chef.

Albin har nu själv tagit kontakt med sin chef och berättat hela historien och de båda kom överens om att det nog är bäst för Albin att han avslutar sin anställning, chefen meddelade även att eftersom han avslutar anställningen så blir det inga konsekvenser(från företagets sida)

Nu till frågan, Albin har efter allt detta blivit jävligt nojjig och är rädd för att det(drogtestet) ÄNDÅ kommer att följas upp. Han undrar huruvida - 1.Företaget han var anställd på, 2.Företagshälsovården som genomförde testet och 3. Karolinska kommer att följa upp detta på något vis och kontakta myndigheterna. Albin har körkort och är mest rädd för att Karlolinska ska följa upp drogtestet med att ta kontakt med myndigheter.

Har någon av parterna skyldighet att kontakta myndigheterna?
2014-07-17, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malr
Behandlingshemmet tog urinprov på mig för några dagar sedan, och säger att det inte visade något på multistickan men analysen så visar det på buprenorfin. Jag har varit allmänt uppkäftig och besvärlig senaste veckan men varit ren, och definitivt inte tagit sub på över ett halvår. De vägrar visa analyssvaret och jag ifrågasätter ens att de kan få igenom en analys på så kort tid. Nu vill de skriva ut mig och jag känner att det bara är för att jag ifrågasatt vissa metoder och brister i deras arbete.

Kan de göra så här? Vägra mig analyssvar? Kan jag anmäla hemmet för det här, till t.ex. IVO?

känns ju som dom bluffar då dom inte visar analys svaret
2014-07-17, 21:59
Medlem
Malrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BLAM
känns ju som dom bluffar då dom inte visar analys svaret
Det jag menar. Vad kan jag göra åt det? Är det min lagliga rätt att kräva ut analyssvar i sådan här sits?
2014-07-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malr
Det jag menar. Vad kan jag göra åt det? Är det min lagliga rätt att kräva ut analyssvar i sådan här sits?

klart du ska kräva att se (beviset) speciellt om dom hotar med att skriva ut dig
syna deras bluff o anmäl dom eller nått.
2014-07-21, 12:37
Medlem
mjukosten78s avatar
Min polare ska lämna ett obevakat pissprov (han är positiv) och tänkte fuska med lite sparat rent piss. Dom använder multisticka i en vanlig mugg. Hur ska han göra med värmen? Finns det "termometer" på stickorna eller funkar det som så att kisset måste hålla en viss lägsta temperatur för att funka?
2014-07-21, 12:45
Medlem
Malrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BLAM
klart du ska kräva att se (beviset) speciellt om dom hotar med att skriva ut dig
syna deras bluff o anmäl dom eller nått.
Jag är utskriven, de vägrar ge mig svar på analys och hävdar att de inte har den skyldigheten, vad jag förstod till soc också (som fortfarande betalar för min placering). Försöker genom soc göra de skyldiga att ge ut analyssvar samt att jag får göra ett till urinprov som kan rättfärdiga mig. Jag är liten i min kapacitet att hävda min oskuld i just detta ärende (är även deprimerad), men jag ska göra allt jag kan för att kunna spräcka dessa jävla oseriösa behandlingshem som bara tycker det är bekvämt att bli av med en som klagar, och fortfarande håva in pengar för de månader som redan är betalade för mig. Andra som varit positiva under sin tid på hemmet har blivit erbjudna avgiftning på ett samarbetande avgiftningshem, detta erbjudande såg jag inte röken av. En annan som jag vet hade tagit subutex fick stanna av någon anledning, jag misstänker att han falskt golar ned andra för att få stanna själv. Prompt utslängd och inga konkreta bevis på att jag faktiskt var positiv på buprenorfin.

De är helt kalla, och risken att jag faller tillbaka allvarligt i gamla banor är tyvärr stor.
Senast redigerad av Malr 2014-07-21 kl. 12:50.
2014-07-21, 13:08
Medlem
Baba.Sedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Min polare ska lämna ett obevakat pissprov (han är positiv) och tänkte fuska med lite sparat rent piss. Dom använder multisticka i en vanlig mugg. Hur ska han göra med värmen? Finns det "termometer" på stickorna eller funkar det som så att kisset måste hålla en viss lägsta temperatur för att funka?
Stickan har ingen inbyggd termometer.. dom som testar kan ha en termometer att mäta temperaturen med, det är vanligt.
Mvh
2014-07-22, 18:27
Medlem
går det att spåra vilken dag man rökte?
2014-07-22, 19:16
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoones
går det att spåra vilken dag man rökte?
Med hårtest borde det gå på ett ungefär iaf. Med piss går det givetvis inte.
2014-07-23, 16:01
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baba.Sedo
Stickan har ingen inbyggd termometer.. dom som testar kan ha en termometer att mäta temperaturen med, det är vanligt.
Mvh

Ok, skitbra tack! Vet med säkerhet att dom inte kollar med termometer utan dom tar bara muggen med piss och sätter ner multistickan i . Bara se till att det provet känns varmt när hen håller i muggen med andra ord.
2014-07-29, 03:43
Medlem
bizquitos avatar
Hej jag har en fråga jag skulle vilja få svar på.
Jag går och lämnar pissprov 1 gång i veckan (sticka).
jag kan röka gräs på t e x lördag kväll/natt och sen spendera hela söndagen till att dricka vatten och vara negativ på måndag. Detta har alltid fungerat för mig, har väl visat positivt någon gång då jag varit lat med att dricka vatten. Nu till frågan: kan jag göra likadant med benso, t ex. Xanor. Eller behövs det fler dagar till xanoren? två dricka vatten dagar, skulle det fungera? Har väldigt mycket ångestproblem just nu och i nuläget tar jag mig bara utanför dörren 2-3 ggr i veckan för att ta pissprov eller handla mat. Allt annat pallar jag inte med. Har legat i sängen nu i princip hela sommaren och vill ha ändring på detta.

Tacksam för svar.
2014-07-29, 13:13
Medlem
jag har tänkt ta E imorgon(onsdag) och funderar på om jag kan ta det igen sedan på lördagen fast jag har pisseprov på torsdagen veckan efter(den 7 augusti) Vet att de oftast har gått ut efter ca 4 dagar men är det att utmana ödet att ta de två ggr och sista gången bara 5 dagar innan pisset? några tips tack ))

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in