Citat:
"Rätthaverist" används ofta fel enligt min åsikt. Om man försöker med lagliga medel slåss mot maktmissbrukande myndigheter, kallas man "rättshaverist" fastän det är ju maktmissbrukande myndigheter som är de som havererar rättvisan, ofta stött av "rättsväsendet"

T ex hävdar en ideell organisation att "rättsväsendet" normalt BARA läser vad myndigheten hävdar, inte läser vad den klagande skriver!!!

(Det finns många exempel, men de passar bättre i andra trådar.)
Citat:
Enligt det "finare" folket ja. Speciellt förr, då det var vanligt med inavel bland de rika, var/är det tvärt om. T ex har (engelska) aristokrater, som var vanligt bland officerare förr, gjort stora missar.Fast hjärnan behöver motioneras. Förr i tiden var det mycket svårt att få utbildning för fattiga. Så sent som min farfar, behövde bli militär för att kunna få någon högre utbildning. (Men han slutade så fort han fick efter utbildningen

Det är frågan om motivation också. Jfr hur korkat brats bär sig åt...
I en del fattiga länder är det fortfarande så att det är svårt för fattiga att kunna få (eftergymnasial) utbildning.
För att lära mig affärskulturen där, gick jag med i ett affärsforum för det landet, men jag lärde mig inte så mycket mer där än att
de ljuger även då det bevisats ( som Trump

och många av de högutbildade är så korkade att jag myntade ett nytt talesätt: "Hög utbildning botar inte dumhet"

Men jag har där hittat flera mycket fattiga, streetsmarta. logiska, som lyckades lista ut en ränteuträkning, som en med Masterexamen i Affärsekonomi INTE klarade av!

Citat:
Fast om man tar bort ordet "djupt" är det RÄTT, eftersom det är bara de, som hävdar att de är heliga, som kan vara skenheliga 
och det är ganska vanligt bland religiösa...