2025-04-16, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
En sann rättshaverist. Men jag håller med i sak, åtminstone med ord som spirituell — ifall majoriteten använder det fel, bör man uppdatera ordlistan.
"Rätthaverist" används ofta fel enligt min åsikt.
Om man försöker med lagliga medel slåss mot maktmissbrukande myndigheter, kallas man "rättshaverist" fastän det är ju maktmissbrukande myndigheter som är de som havererar rättvisan, ofta stött av "rättsväsendet"
T ex hävdar en ideell organisation att "rättsväsendet" normalt BARA läser vad myndigheten hävdar, inte läser vad den klagande skriver!!! Det verkar så, eller så är domstolar inkompetenta...
(Det finns många exempel, men de passar bättre i andra trådar.)
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
(Angående bakom flötet)
För övrigt tror jag arbetarklass generellt ansågs som mindre vetande av det lite finare folket.
Enligt det "finare" folket ja. Speciellt förr, då det var vanligt med inavel bland de rika, var/är det tvärt om. T ex har (engelska) aristokrater, som var vanligt bland officerare förr, gjort stora missar.
Fast hjärnan behöver motioneras. Förr i tiden var det mycket svårt att få utbildning för fattiga. Så sent som min farfar, behövde bli militär för att kunna få någon högre utbildning. (Men han slutade så fort han fick efter utbildningen
Det är frågan om motivation också. Jfr hur korkat brats bär sig åt...

I en del fattiga länder är det fortfarande så att det är svårt för fattiga att kunna få (eftergymnasial) utbildning.
För att lära mig affärskulturen där, gick jag med i ett affärsforum för det landet, men jag lärde mig inte så mycket mer där än att
de ljuger även då det bevisats ( som Trump
och många av de högutbildade är så korkade att jag myntade ett nytt talesätt: "Hög utbildning botar inte dumhet"
Men jag har där hittat flera mycket fattiga, streetsmarta. logiska, som lyckades lista ut en ränteuträkning, som en med Masterexamen i Affärsekonomi INTE klarade av!
Citat:
Ursprungligen postat av LazerX
Av någon outgrundlig anledning tycks många tro att ordet "skenhelig" syftar på någon djupt troende person.
Fast om man tar bort ordet "djupt" är det RÄTT, eftersom det är bara de, som hävdar att de är heliga, som kan vara skenheliga
och det är ganska vanligt bland religiösa...
Citera
2025-04-16, 13:58
Medlem
Själv brukar jag oftast inte bry mig om då folk säger fel, är mest lustigt, utom:
/Då petimeternissar klagar på stavning/gramatik, men INTE svarar på budskapet.
Då brukar jag påpeka att enligt en svensk universitet/högskolegjord undersökning är det vi toppchefer, som skriver mest stavnings/grammatiksfel. Minst fel gör mellancheferna.
(Min slutsats: P g a vilka som begriper vad som är viktigt. Sådana mellanchefer är inte toppchefsmatrial...)
/Rätta de som klagar.
T ex var det en moderator - med engelska som modersmål - i ett internationellt forum, som var med och mobbade en spanskspråkig för fel i dennes engelska! Detta fastän innehållet var förståligt - i alla fall för mig
Då var det roligt att jag hittade fem språkfel i den moderatorns korta text...
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Citat:
Ursprungligen postat av ToHell4711
Jag hade nästan börjat tappa hoppet om att det skulle finnas någon mer som förstår skilnaden mellan att dubblera och att flerfaldiga.
Antalet har tredubblats = 800%
Antalet har trefaldigats = 300%
Då föreslår jag att vi byter ut ordet trefaldigas mot tredubblas, eftesom "faldigast" låter som ett ord som möjligen kan ha varit modernt på 1600-talet.

Trippel alltså, istället för dubbel = tredubblas. Solklart. Och som du säger är det ju ändå alltid det man menar.... man gör ju inte invecklade matematiska ekvationer inom ramen för helt vanligt jävla talspråk så att...

Thank you, NEXT!
Det går ju inte, eftersom posten du citerade visar att de betyder mycket olika
Citera
2025-04-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genusvaetare
Yngre personer förstår inte ironi och poängen går alltså över huvudet på dem.
Istället tolkas det som ett språkfel.
Det är bara småbarn, som inte ska kunna förstå ironi.
Om/då det är ungdomar, beror det kanske på att de kommunicerar mer via internet och där ser man inte kroppsspråk och känner ofta inte skribenten IRL - eller så är de korkade
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är väl bara en ren tillfällighet att Schweiz heter Helvetica på latin.

Fast det är intressant att man tagit det fornnordiska, från asa-tron stammande helvete och bara flyttat in det i den kristna tron. Ja, helvete fanns ju även i den kristna tron, men namnet.

Och varför vi fick ha kvar namnen på veckodagarna; konstigt att inte de blev av-hednade och vi fick några kristna namn i stället. Veckodagarna kunde haft namn efter apostlarna eller så.

Även månaderna är från förkristen tid, men där har vi de romerska namnen. Även där märkligt att man inte hittat på kristna namn. Och synd att vi inte har kvar de gamla svenska namnen. Göjemånad.
Inte latinska språk. De har veckodagarna namngivna efter ANDRA gudar.
Antar att engelskan fick veckodagsorden från vikingarna (liksom räkneorden).

((Kanske var Schweiz = Alperna som ett helvete på vintern då romarna inte hade ordentliga vinterkläder
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Man får väl se det som en lycklig omständighet att folk faktiskt använder hjulskruvar och inte hjulbultar, trots att de inte har koll på skillnaden.

Sagt av Bosse Bildoktorn:
Egentligen heter det hjulskruvar, för är det en bult så är det inga gängor på den och då tappar man ju hjulet. Det måste alltså vara en skruv att hålla fast ett hjul med. […] Däremot finns det hjulbultar som är till för att överföra den roterande kraften mellan navet och fälgen, men det är en annan sak.
https://ordochbil.com/2019/11/05/bul...kruv-en-guide/
Vad kommer den idiotin ifrån?
Hur skiljer de då på de med och utan MUTTER?

Vadå "hjulskruv" ?! Det är ju en MUTTER man skruvar på de FASTA bultarna, som sticker ut där man fäster hjulen.

Det låter i alla fall vettigare
Citera
2025-04-16, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag har ingen aning om vad som har sagts på radion, men de matematiska termerna dubblera och flerfaldiga är inte synonyma.

Under mina studier i statistik på 1970-talet användes ett exempel i undervisningen för att vi studenter skulle förstå hur viktigt det är att man använder rätt begrepp. Se beskrivning i länken nedan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riskor...ackbr%C3%A4det
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Att ett ord har en viss betydelse i fackspråk betyder inte att det har samma betydelse i vardagligt tal.
Det borde ju ha samma betydelse, så det inte blir onödiga missförstånd.

Mycket fel sägs på radion.
T ex sa skånskan på Bildningsbyrån !!! att skåningar är mycket populära. Det måste vara bland skåningar
Citera
2025-04-16, 19:01
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
"Rätthaverist" används ofta fel enligt min åsikt.
Om man försöker med lagliga medel slåss mot maktmissbrukande myndigheter, kallas man "rättshaverist" fastän det är ju maktmissbrukande myndigheter som är de som havererar rättvisan, ofta stött av "rättsväsendet"

Jag är rädd för att du har misstolkat ordet "rättshaverist". Det har inte med ordet "haveri" som i skeppsbrott att göra, utan med verbet "ha", i den ålderdomliga formen "hava". En rättshaverist är en som alltid skall ha rätt.

Jag citerar ur Svensk Ordbok om "rättshaveri":

Citat:
HISTORIK: belagt sedan 1852; efter tyska Rechthaberei med samma betydelse, till haben '(att) ha'

"Haveri" i betydelsen skeppsbrott har en helt annan etymologi.
Citera
2025-04-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag är rädd för att du har misstolkat ordet "rättshaverist". Det har inte med ordet "haveri" som i skeppsbrott att göra, utan med verbet "ha", i den ålderdomliga formen "hava". En rättshaverist är en som alltid skall ha rätt.
Jag hade fel!!!
Men det borde finnas ett ord för att "rättssystemet" har havererat...
Citera
2025-04-16, 21:06
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Jag hade fel!!!
Men det borde finnas ett ord för att "rättssystemet" har havererat...

Vi har ju ordet justitiemord, men det har ett ganska smalt användningsområde. Det förutsätter att någon har blivit oskyldigt dömd för ett brott, det räcker inte att personen i fråga har blivit orättvist behandlad i största allmänhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in