2023-12-04, 17:30
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperbol
Det är en slags mobbning att man ändrar på orden. Höhööö gick du i skola på 60-talet eller nu är det VI som bestämmer vad det där ordet betyder.
Citera
2023-12-04, 17:31
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Alltså... En risk är en oförutsedd framtida händelse. Det kan vara bra saker och det kan vara dåliga saker.
Men... Eftersom folk tenderar att använda det som ett negativt laddat ord, och eftersom språket ju faktiskt är föränderligt, så är ju frågan vad betydelsen egentligen är, eller ska vara, idag.

På de kurser om riskanalys/riskbedömning/riskhantering som jag har gått så är föreläsarna vanligtvis noga med att påpeka att risk inte har någon egentlig laddning, men att eftersom de flesta vanligtvis tolkar det negativt så kan man istället prata om chans/risk istället för risk för att undvika missförstånd... om man vill.
Men risk är som sagt en oförutsedd framtida händelse.

I ett projekt är det vid riskanalysen bra att ta med även positiva händelser som skulle kunna uppstå i framtiden.
Att ett ord har en viss betydelse i fackspråk betyder inte att det har samma betydelse i vardagligt tal.
Citera
2023-12-04, 17:34
Medlem
Motacilla.albas avatar
Risk negativt
Chans positivt
Möjlighet neutralt
Citera
2023-12-04, 17:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Så är det säkert. Men så har det börjat användas som hyperbol istället.

Hur används det som »hyperbol«?
Citera
2023-12-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej det besvarar inte frågan. Du skriver ett annat ord än jag frågar om. Du försöker sedan föra över svaret på det andra ordet som jag inte har med i min fråga.
Ok... Jag håller inte med dig.
Jag tycker att "Ja" är ett fullgott svar på din fråga här nedanför.
Citat:
Du menar att risker i trafiken är uttryck för neutrala situationer?
Här nedanför är mitt inlägg, så kan du se själv... för tredje eller fjärde gången eller vad fan det nu blir.

Första ordet är alltså ja... inte olycksrisk eller något annat.
Citat:
Ja.
Olycksrisk är ju såklart inte neutralt, men där är det ju ordet olycka som står för det negativa.

En risk är en oförutsedd framtida händelse.

När du kör bil finns en risk att du får en 85-årig gammal gubbe som kör 30 under hastighetsgränsen framför dig.
Men det finns också en risk att han svänger av redan vid nästa avfart.

Se nedan... och ovan

Alltså... En risk är en oförutsedd framtida händelse. Det kan vara bra saker och det kan vara dåliga saker.
Men... Eftersom folk tenderar att använda det som ett negativt laddat ord, och eftersom språket ju faktiskt är föränderligt, så är ju frågan vad betydelsen egentligen är, eller ska vara, idag.

På de kurser om riskanalys/riskbedömning/riskhantering som jag har gått så är föreläsarna vanligtvis noga med att påpeka att risk inte har någon egentlig laddning, men att eftersom de flesta vanligtvis tolkar det negativt så kan man istället prata om chans/risk istället för risk för att undvika missförstånd... om man vill.
Men risk är som sagt en oförutsedd framtida händelse.

I ett projekt är det vid riskanalysen bra att ta med även positiva händelser som skulle kunna uppstå i framtiden.
Citera
2023-12-04, 17:40
Medlem
Citat:
Att ett ord har en viss betydelse i fackspråk betyder inte att det har samma betydelse i vardagligt tal.
Point taken...
Och det var nästan litegrann vad jag var inne på... i mitt svar... till någon.
Citera
2023-12-04, 17:43
Citat:
Hur används det som »hyperbol«?
På så sätt att det är en medveten överdrift som läsaren är förväntas förstå. Man ska förstå att ordet "bokstavligt" inte ska tolkas bokstavligt.
Citera
2023-12-04, 17:44
Citat:
På så sätt att det är en medveten överdrift som läsaren är förväntas förstå. Man ska förstå att ordet "bokstavligt" inte ska tolkas bokstavligt.
Där fick du till det! Vad kallas det språkliga greppet? "bokstavligt ska inte förstås bokstavligt"
Citera
2023-12-04, 18:03
Citat:
Point taken...
Och det var nästan litegrann vad jag var inne på... i mitt svar... till någon.
Jag brukar själv inte vara så otroligt noggrann med risk/chans. Båda två kan användas hyfsat neutralt. Men i vissa fall ser det väldigt märkligt ut.

Exempelvis reagerar jag inte när någon säger "det är 50% chans att dö om man blir påkörd i 40km/h". Eller ja, min reaktion är att nu kommer någon språkpolis att störa sig på det.

Skulle nog reagera mer om någon använde "risk" i positiv bemärkelse. Och en sak som tangerar det du sa är att bara för att "riskanalys" innefattar både positiva och negativa saker så betyder inte det att "risk" i sig gör det. Ordet risk skiljer sig från fackspråk också i andra avseenden i det vardagliga språket. I fackspråk betyder risk konsekvens gånger sannolikhet. Något som har en hög sannolikhet att hända men obefintlig konsekvens är låg risk. Visserligen pratar man om det på det sättet i vardagligt tal också, men man använder det även i betydelsen sannolikhet. Risken att dö om man blir påkörd i 40km/h är 50%.

Och inom juridik så betyder tradition överlämnande. Men de flesta skulle nog undra vad fan jag babblade om om jag sa att traditionen gick bra när jag har överlämnat ett paket.

Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Där fick du till det! Vad kallas det språkliga greppet? "bokstavligt ska inte förstås bokstavligt"
Vad menar du? Jag förklarade väl det alldeles nyss?
Citera
2023-12-04, 18:30
Medlem
Citat:
Jag brukar själv inte vara så otroligt noggrann med risk/chans. Båda två kan användas hyfsat neutralt. Men i vissa fall ser det väldigt märkligt ut.

Exempelvis reagerar jag inte när någon säger "det är 50% chans att dö om man blir påkörd i 40km/h". Eller ja, min reaktion är att nu kommer någon språkpolis att störa sig på det.

Skulle nog reagera mer om någon använde "risk" i positiv bemärkelse. Och en sak som tangerar det du sa är att bara för att "riskanalys" innefattar både positiva och negativa saker så betyder inte det att "risk" i sig gör det. Ordet risk skiljer sig från fackspråk också i andra avseenden i det vardagliga språket. I fackspråk betyder risk konsekvens gånger sannolikhet. Något som har en hög sannolikhet att hända men obefintlig konsekvens är låg risk. Visserligen pratar man om det på det sättet i vardagligt tal också, men man använder det även i betydelsen sannolikhet. Risken att dö om man blir påkörd i 40km/h är 50%.
Nja, det jag fått lära mig är faktiskt att risk betyder just Något oväntat som inträffar i framtiden.
Men det påpekades också att det kan uppstå missförstånd eftersom det i folkmun vanligtvis förknippas med något negativt, och att det kanske därför är bättre att prata om Möjligheter & Hot istället för att bara använda Risker.
Citat:
Nja igen
Det stämmer inte heller riktigt med vad jag lärt mig.
Vid riskbedömning så identifierar man först själva risken (vad kan inträffa), därefter gör man en riskanalys, vilket är att titta på hur stor sannolikhet det är att risken inträffar, och vad konsekvenserna blir om risken inträffar.
Därefter gör man en riskbedömning för att avgöra ifall man behöver vidta åtgärder eller om man kan strunta i risken.
Citat:
Och inom juridik så betyder tradition överlämnande. Men de flesta skulle nog undra vad fan jag babblade om om jag sa att traditionen gick bra när jag har överlämnat ett paket.
Om jag förstått rätt så när man pratar om högriskfonder så är det fonder som förväntas ha större svängningar... vilket borde innebära större möjlighet att de ökar i värde, och större hot om att de tappar i värde... alltså könsneutralt

Brasklappar lite... det finns ju såklart inget som säger att det jag har lärt mig inte kan vara fel. Det vore ju såklart tråkigt för min arbetsgivare, som betalat massa dyra kurser för mig, om så var fallet.
Citera
2023-12-04, 18:30
Citat:
Vad menar du? Jag förklarade väl det alldeles nyss?
Jag tyckte det var roligt med "bokstavligt ska inte tolkas bokstavligt" men jag är väl sjuk i huvudet antar jag.
Citera
2023-12-04, 20:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ok... Jag håller inte med dig.
Jag tycker att "Ja" är ett fullgott svar på din fråga här nedanför.

Här nedanför är mitt inlägg, så kan du se själv... för tredje eller fjärde gången eller vad fan det nu blir.

Första ordet är alltså ja... inte olycksrisk eller något annat.

Nej du svarar inte du konstruerar ett ord. Det handlar om risker i trafiken för att det ska uppstå olyckor. Med andra ord är risk något negativt eftersom en olycka är en icke-önskvärd händelse.

Du får dessutom skilja på hur olika språk använder ett ord. Att risk i engelska kan vara neutralt innebär inte att ordet har samma värde i svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in