Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Jag brukar själv inte vara så otroligt noggrann med risk/chans. Båda två kan användas hyfsat neutralt. Men i vissa fall ser det väldigt märkligt ut.
Exempelvis reagerar jag inte när någon säger "det är 50% chans att dö om man blir påkörd i 40km/h". Eller ja, min reaktion är att nu kommer någon språkpolis att störa sig på det.
Skulle nog reagera mer om någon använde "risk" i positiv bemärkelse.
Och en sak som tangerar det du sa är att bara för att "riskanalys" innefattar både positiva och negativa saker så betyder inte det att "risk" i sig gör det. Ordet risk skiljer sig från fackspråk också i andra avseenden i det vardagliga språket. I fackspråk betyder risk konsekvens gånger sannolikhet. Något som har en hög sannolikhet att hända men obefintlig konsekvens är låg risk. Visserligen pratar man om det på det sättet i vardagligt tal också, men man använder det även i betydelsen sannolikhet. Risken att dö om man blir påkörd i 40km/h är 50%.
Nja, det jag fått lära mig är faktiskt att risk betyder just
Något oväntat som inträffar i framtiden.
Men det påpekades också att det kan uppstå missförstånd eftersom det i folkmun vanligtvis förknippas med något negativt, och att det kanske därför är bättre att prata om
Möjligheter & Hot istället för att bara använda
Risker.
Citat:
Skulle nog reagera mer om någon använde "risk" i positiv bemärkelse. Och en sak som tangerar det du sa är att bara för att "riskanalys" innefattar både positiva och negativa saker så betyder inte det att "risk" i sig gör det. Ordet risk skiljer sig från fackspråk också i andra avseenden i det vardagliga språket. I fackspråk betyder risk konsekvens gånger sannolikhet. Något som har en hög sannolikhet att hända men obefintlig konsekvens är låg risk. Visserligen pratar man om det på det sättet i vardagligt tal också, men man använder det även i betydelsen sannolikhet. Risken att dö om man blir påkörd i 40km/h är 50%.
Nja igen

Det stämmer inte heller riktigt med vad jag lärt mig.
Vid riskbedömning så identifierar man först själva risken (vad kan inträffa), därefter gör man en riskanalys, vilket är att titta på hur stor sannolikhet det är att risken inträffar, och vad konsekvenserna blir om risken inträffar.
Därefter gör man en riskbedömning för att avgöra ifall man behöver vidta åtgärder eller om man kan strunta i risken.
Citat:
Och inom juridik så betyder tradition överlämnande. Men de flesta skulle nog undra vad fan jag babblade om om jag sa att traditionen gick bra när jag har överlämnat ett paket.
Om jag förstått rätt så när man pratar om högriskfonder så är det fonder som förväntas ha större svängningar... vilket borde innebära större möjlighet att de ökar i värde, och större hot om att de tappar i värde... alltså könsneutralt
Brasklappar lite... det finns ju såklart inget som säger att det jag har lärt mig inte kan vara fel. Det vore ju såklart tråkigt för min arbetsgivare, som betalat massa dyra kurser för mig, om så var fallet.