2023-11-26, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Även om jag kan hålla med om att det kanske inte är fullständigt korrekt språkbruk, så förstår jag dock innebörden.
Uttrycket att jobba "mot" något bygger på riktning, vilket håll man är vänd åt. Man kan jobba utåt, inåt, mot externa partners, mot backoffice eller vad man nu kallar avdelningarna i fråga. Det handlar helt enkelt om vilket håll man är vänd i sitt utövande. Jobbar man "mot" kunderna så är man vänd mot kunderna, man är företagets ansikte mot kunderna helt enkelt.

Jo, vi kan ju ta det som en konvention, liksom att "strömmen går från plus till minus", fast vi alla i själva verket vet att elektronerna rör sig i motsatt riktning!

Den jag jobbar mot, när jag jobbar, är utsugaren, företaget eller dess representant, som tar mervärdet av min produktion! Min sympati är helt med kunderna!

Som du kanske förstår av ovanstående jobbar jag inte så mycket; mest ideellt..!
Citera
2023-11-26, 02:31
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
"Skam" betecknar själve Fan, och bör skrivas med stor begynnelsebokstav. Varför Hens uppträdande på torra land (i motsats till havsbotten, eller träskmarker?) är så oväntat och sensationellt vet jag icke!

Möjligen kan Hen av gammalt ha förknippats med den förkristne Poseidon/Neptunus, som bar den ryktbara treudden som sitt kännemärke!

Intressant. Min tanke nu är att Fan i den skepnad den än är, har blivit oväntat synlig.
Citera
2023-11-26, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Intressant. Min tanke nu är att Fan i den skepnad den än är, har blivit oväntat synlig.

Detta är också en tänkvärd aspekt. Den Onämnbare dyker plötsligt upp (observera metaforen!) bland oss!

Den i forngermansk litteratur bevandrade erinrar sig kanske också det gamla "träskmonstret" Grendel (jämte dess ej mindre förfärliga moder!) från Beowulfskvädet..!
Senast redigerad av Nakkvarr 2023-11-26 kl. 02:54.
Citera
2023-11-26, 02:55
Bannlyst
”Dra dit pepparn växer”

Jag är ingen expert eller ens har forskat i hur det har använts men det lär väl vara samma andemening som ”dra åt fanders” och , en om möjligt, mildare variant av ”dra åt helvete”

Så vart växer då peppar ?

Kollade på Wikipedia och svartpeppar ska ju vart värt sin vikt i guld och mer vissa tider, och araberna ska ha haft odlingskobsten som en hemlighet

Då jag inte är en phan av sammanträffanden så vill jag mena att man menade helt enkelt att vi inte ska ha med muhammedaner att göra
Citera
2023-11-26, 03:10
Medlem
tempeZZts avatar
Ordet "rondell" i trafiken används i stort sett alltid fel. Själva vägbanorna heter cirkulationsplats. Rondell är (den oftast runda) gräs- eller stenplutten i mitten ofta utsmyckad med något konstverk eller rondellhund. "Ta höger i rondellen". Jaha? Varför ska man in på den ytan och köra? Många tror dessutom att "cirkulationsplatser är stora rondeller".

En annan sak som används felaktigt är att säga "när jag bodde hemma" med åsyftan på när de bodde kvar i föräldrahemmet innan de blev vuxna och skaffade eget boende. Då brukar alltid fråga "var bor du nu då?". Det låter ju som att man saknar boende nu om man "bodde hemma" tidigare.
Citera
2023-11-26, 03:10
Medlem
LazerXs avatar
Av någon outgrundlig anledning tycks många tro att ordet "skenhelig" syftar på någon djupt troende person.
Citera
2023-11-26, 03:11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
I detta fall är det du som står för missförståndet men det är varken första eller sista gången så du är i gott sällskap.

Att reklamera betyder en sak utesluter ju inte att det även kan betyda en annan och "att göra reklam för" är ju just synonymt.

När man sa telefoni förr om att använda telefon blev man utskrattad. Det visade på dålig koll. Telefoni användes bara som motsats till telegrafi. Att man sände ut sin röst via etern.

Numera används ordet telefoni enbart skulle jag säga om att använda telefon.
Citera
2023-11-26, 03:29
Medlem
Cartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
”Dra dit pepparn växer”

Jag är ingen expert eller ens har forskat i hur det har använts men det lär väl vara samma andemening som ”dra åt fanders” och , en om möjligt, mildare variant av ”dra åt helvete”

Så vart växer då peppar ?

Kollade på Wikipedia och svartpeppar ska ju vart värt sin vikt i guld och mer vissa tider, och araberna ska ha haft odlingskobsten som en hemlighet

Då jag inte är en phan av sammanträffanden så vill jag mena att man menade helt enkelt att vi inte ska ha med muhammedaner att göra

Uttrycket påstås stamma från en stad i Franska Guyana vars namn betyder just peppar, och där låg ju även det ökända "fängelset på Djävulsön" så det anses betyda ungefär: "Dra du till Djävulsön".

Ignorant är ett ord det råder ett utbrett missförstånd kring.
Citera
2023-11-26, 03:45
Medlem
calina85s avatar
Något som blivit väldigt vanligt är att folk säger till exempel i tävlingar på tv att" någon glidit på ett bananskal hela tävlingen" när de menar att personen inte behövt anstränga sig för att komma långt utan kanske bara undvikit konflikter och hållt sig undan.

Minns inte när jag ens senast hörde att någon sagt "glidit på en räkmacka" förutom jag själv då..

Möjligen betyder det inte ens vad jag trott heller. Läst igenom tråden och märkt att flera uttryck jag använt, använts fel🫣. Tex undantaget som bekräftar regeln som används allt för ofta ibland 😁
Citera
2023-11-26, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cartier
Uttrycket påstås stamma från en stad i Franska Guyana vars namn betyder just peppar, och där låg ju även det ökända "fängelset på Djävulsön" så det anses betyda ungefär: "Dra du till Djävulsön".

Ignorant är ett ord det råder ett utbrett missförstånd kring.

Jo, latin är inte heller otvetydigt, vi vet.

https://en.wiktionary.org/wiki/ignorant#Latin
Citera
2023-11-26, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LazerX
Av någon outgrundlig anledning tycks många tro att ordet "skenhelig" syftar på någon djupt troende person.

Den "outgrundliga" anledningen är troligen att just dessa personer gör sitt yttersta för att framstå som just "djupt troende"...
Citera
2023-11-26, 04:39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
I USA har det verkligen gått inflation i ordet "litterary". Enligt min åsikt har det tappat all sin forna betydelse.

Vi säger så på svenska med. Jag bokstavligen skrattade ihjäl mig. Med det menar jag inte att jag dog, bokstavligen blir ett förstärkningsord snarare en missuppfattning. Vi får nog acceptera att det finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in