2023-12-01, 12:27
Medlem
Forradares avatar
Jantelagen är ett uttryck många svenskar missförstår. Du kan fråga svensken nästan vad som helst och få svaret det är typiskt jantelagen.
Citera
2023-12-01, 13:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forradare
Jantelagen är ett uttryck många svenskar missförstår. Du kan fråga svensken nästan vad som helst och få svaret det är typiskt jantelagen.

Vad är det du tror att de menar med det som du anser att de missförstår?
Citera
2023-12-01, 15:02
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nu blir jag nyfiken.
Exakt vad hände för ungefär 50 år sedan som tydligen ändrade teknisk nomenklatur ?
Sagt av Bosse Bildoktorn:
1958 bestämde man det, att en bult har inga gängor, en skruv har gängor. […] En bult kan ha gängor om de bara är till för att hålla fast bulten på plats, men ska du sammanfoga två saker med ett fästelement med gängor, då är det en skruv.
Bildoktorn hänvisar till Tekniska nomenklaturcentralens ordlista. Gissningvis är ordlistan ifråga den ena eller båda av de två nedanstående från 1958:

Ordlista: termer och definitioner inom plasttekniken

Ordlista: termer och definitioner inom massa-, pappers och fiberskiveindustrin

https://ordochbil.com/2019/11/05/bul...kruv-en-guide/
Senast redigerad av schizophrenia 2023-12-01 kl. 15:19.
Citera
2023-12-01, 15:05
Medlem
Forradares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är det du tror att de menar med det som du anser att de missförstår?
Uttrycket syftar ursprungligen på att man inte ska tro att man är någon, men många använder det för att kommunicera jag gör vad jag vill.
-Ska det vara tre chili i soppan?
-Ska du säga upp dig från akuten och börja jobba på vårdcentralen?
-Ska du rösta på sossarna?
Ja det ska jag, typiskt jantelagen att fråga så.

Min språkkänsla säger att detta är felanvändning. Är det bara jag?
Citera
2023-12-01, 15:17
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
En bubblare...

SKRUV och BULT

Bult saknar gänga.
"ALLT" med gänga är SKRUV sedan ungefär 50 år tillbaka.
Så hjulbultar är inte så vanliga som det vardagliga språket ger sken av.
Man får väl se det som en lycklig omständighet att folk faktiskt använder hjulskruvar och inte hjulbultar, trots att de inte har koll på skillnaden.

Sagt av Bosse Bildoktorn:
Egentligen heter det hjulskruvar, för är det en bult så är det inga gängor på den och då tappar man ju hjulet. Det måste alltså vara en skruv att hålla fast ett hjul med. […] Däremot finns det hjulbultar som är till för att överföra den roterande kraften mellan navet och fälgen, men det är en annan sak.
https://ordochbil.com/2019/11/05/bul...kruv-en-guide/
Citera
2023-12-01, 15:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Uttrycket syftar ursprungligen på att man inte ska tro att man är någon, men många använder det för att kommunicera jag gör vad jag vill.
-Ska det vara tre chili i soppan?
-Ska du säga upp dig från akuten och börja jobba på vårdcentralen?
-Ska du rösta på sossarna?
Ja det ska jag, typiskt jantelagen att fråga så.

Min språkkänsla säger att detta är felanvändning. Är det bara jag?

Jag har aldrig hört någon hänvisa till jantelagen annat än för ditt mellanalternativ och det är ju inte felanvänt.
Citera
2023-12-01, 15:42
Medlem
Forradares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har aldrig hört någon hänvisa till jantelagen annat än för ditt mellanalternativ och det är ju inte felanvänt.
Är det inte? Sjuksköterskor byter jobb ibland och jag tycker inte att det är att hävda sig. Vår språkkänsla säger oss olika saker.
Citera
2023-12-01, 15:51
Medlem
Nisse Gandhis avatar
”Skojare” kan ibland missförstås,eftersom det både kan betyda skämtare och bedragare.

Lyssnade på ett radiosänt lokalpolitiskt möte när en av politikerna skämtade lite.

Journalisten som bevakade sammanträdet kallade därför denne politiker för skojare. Efter några sekunder ändrade han ordvalet då han förstod att det kunde missuppfattas.
Citera
2023-12-01, 16:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Är det inte? Sjuksköterskor byter jobb ibland och jag tycker inte att det är att hävda sig. Vår språkkänsla säger oss olika saker.

Ja din språkkänsla tycks vara starkt begränsad. Du utelämnar helt sammanhanget och har inte svarat på min ursprungliga fråga: vad du tror att de menar med jantelagen?
Citera
2023-12-01, 17:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
”Skojare” kan ibland missförstås,eftersom det både kan betyda skämtare och bedragare.

Lyssnade på ett radiosänt lokalpolitiskt möte när en av politikerna skämtade lite.

Journalisten som bevakade sammanträdet kallade därför denne politiker för skojare. Efter några sekunder ändrade han ordvalet då han förstod att det kunde missuppfattas.

Kan inte se att någondera är positivt.
Citera
2023-12-01, 19:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Citat:
Ja din språkkänsla tycks vara starkt begränsad. Du utelämnar helt sammanhanget och har inte svarat på min ursprungliga fråga: vad du tror att de menar med jantelagen?

Jag ska ta tillbaka att du inte svarade på frågan. Missade inledningen på ditt förra svar där du skrev: ...många använder det för att kommunicera jag gör vad jag vill.

Jag har aldrig hört någon göra det och det jag menade med att mellanalternativet var det enda jag kunde känna någon som helst koppling till, är att det faktiskt ger utrymme för att det används rätt. Exempelvis om akuten ses som sämre än vårdcentralen.

Vilka är många?
Citera
2023-12-01, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej då, det är mycket användbart.

Det är något man lägger till när man vill antyda något, som man inte riktigt vill stå för. Det man säger är, att man vill att personen man pratar med ska läsa mellan raderna.

Exempel:

"Anticimex' bil har stått utanför vårt hus i flera timmar nu. Det bor somalier i en av lägenheterna. Missförstå mig rätt." (Man antyder att det måste vara somalierna som har dragit med sig ohyra.)

"Min svärmor vill komma på besök i jul. Vi kommer nog tyvärr att vara sjuka då, det brukar bli så varje år kring jul med alla dagissmittorna. Missförstå mig rätt". (Man antyder att man kommer att ljuga för svärmor att man har sjukdom i familjen och att hon därför inte kan komma, för att man vill slippa henne.)

Tack för klargörandet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in