2023-11-30, 08:46
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BilhandlarHasse
Missförstå mig rätt.

Vad är egentligen betydelsen av detta efterblivna uttryck, eller är det jag som är efterbliven som inte lyckas förstå?
Varför ska man missförstå, och hur kan det bli rätt?

Känns som hela talesättet är felkonstruerat.
Vilket uttryck är det du undrar på?
Citera
2023-11-30, 08:57
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
"Att få sina fiskar varma" Om man nu inte är en professional chef. Kan misstolkas som vadsomhelst.
Av någon anledning har man varit förtjust i att använda mat som omskrivningar för misshandel. Som exempel:
  • Få sina fiskar varma
  • Knogmacka
  • Ryggkonfekt
  • Ett kok stryk
  • Munfisk
  • Rammelbuljong
Senast redigerad av MagisterBister 2023-11-30 kl. 09:01.
Citera
2023-11-30, 09:17
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Missförstå mig rätt.

Vad är egentligen betydelsen av detta efterblivna uttryck, eller är det jag som är efterbliven som inte lyckas förstå?

Det där är nog bara ett ganska modernt skämt, som av någon anledning har blivit populärt. Kanske var det någon kändis som använde det tidigt vid ett väl valt tillfälle. Håller med dig. Förtjänar inte att leva vidare.

Bara min gissning.

Edit: Man kanske har en omständlig förklaring och ber någon att hänga med i ett resonemang som kanske inte är logiskt. Det betyder alltså samma sak som "förstå mig rätt".
Senast redigerad av JoeDevola 2023-11-30 kl. 09:26.
Citera
2023-11-30, 10:05
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
"Ta en pepparkaka så blir du snäll."

Men att man skulle bli snäll av pepparkakor är ju inte ett språkligt missförstånd. Uttrycket lär härstamma från en tid när pepparkakor innehöll betydligt mer kryddor än i dag och faktiskt åts i medicinskt syfte. Jag vet inte om det finns belagt någonstans, eller om det bara är en teori. Att uttrycket skulle vara så gammalt, alltså, det där med medicinska pepparkakor är nog belagt.
Citera
2023-11-30, 10:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Missförstå mig rätt.

Nej då, det är mycket användbart.

Det är något man lägger till när man vill antyda något, som man inte riktigt vill stå för. Det man säger är, att man vill att personen man pratar med ska läsa mellan raderna.

Exempel:

"Anticimex' bil har stått utanför vårt hus i flera timmar nu. Det bor somalier i en av lägenheterna. Missförstå mig rätt." (Man antyder att det måste vara somalierna som har dragit med sig ohyra.)

"Min svärmor vill komma på besök i jul. Vi kommer nog tyvärr att vara sjuka då, det brukar bli så varje år kring jul med alla dagissmittorna. Missförstå mig rätt". (Man antyder att man kommer att ljuga för svärmor att man har sjukdom i familjen och att hon därför inte kan komma, för att man vill slippa henne.)
Citera
2023-11-30, 10:30
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Det är något man lägger till när man vill antyda något, som man inte riktigt vill stå för. Det man säger är, att man vill att personen man pratar med ska läsa mellan raderna.

Exempel:

"Anticimex' bil har stått utanför vårt hus i flera timmar nu. Det bor somalier i en av lägenheterna. Missförstå mig rätt." (Man antyder att det måste vara somalierna som har dragit med sig ohyra.)

"Min svärmor vill komma på besök i jul. Vi kommer nog tyvärr att vara sjuka då, det brukar bli så varje år kring jul med alla dagissmittorna. Missförstå mig rätt". (Man antyder att man kommer att ljuga för svärmor att man har sjukdom i familjen och att hon därför inte kan komma, för att man vill slippa henne.)

Jag hade en annan förklaring, men jag säger inte emot dig. Har själv aldrig känt behov av att använda uttrycket.
Citera
2023-11-30, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
"Tripplas" isåfall! "Tredubblas" är detsamma som "åttafaldigas"!

Och jo, vi har ord för att uttrycka "tiologaritmen för kvoten med täljaren kvadraten på differensen x minus ett och nämnaren summan av x plus ett" om vi verkligen skulle behöva det!

Just så! Det finns termer för alla matematiska beräkningar. Ska man använda dessa gäller det att förstå vad de innebär.

Det är viktigt att dessa termer behåller sina betydelser och inte förvanskas. Till saken alltså: Att dubblera och flerfaldiga är inte synonyma begrepp utan står för helt olika matematiska procedurer.

Skillnaden fick jag bl.a. lära mig på 1970-talet under mina studier i statistik. Att dagens journalister ens har grundkunskaper i matematik håller jag för otroligt. Ett exempel som jag kan påminna* mig var för ett tag sedan i en artikel där det påstods att Covidfallen skulle ha tredubblats, när det sannolika föreföll vara att de möjligen hade trefaldigats. Inga ursprungssiffror redovisades dock, inget om från vilket sjuktal man utgått och hur detta beräknats. Så illa är det ofta med de "fakta" som vi matas med. Att man sen slänger sig med matematiska termer som man inte begriper innebörden av gör det hela än värre.

*Jag kommer tyvärr inte ihåg i vilken tidning jag läste det.
Citera
2023-11-30, 13:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Just så! Det finns termer för alla matematiska beräkningar. Ska man använda dessa gäller det att förstå vad de innebär.

Det är viktigt att dessa termer behåller sina betydelser och inte förvanskas. Till saken alltså: Att dubblera och flerfaldiga är inte synonyma begrepp utan står för helt olika matematiska procedurer.

Skillnaden fick jag bl.a. lära mig på 1970-talet under mina studier i statistik. Att dagens journalister ens har grundkunskaper i matematik håller jag för otroligt. Ett exempel som jag kan påminna* mig var för ett tag sedan i en artikel där det påstods att Covidfallen skulle ha tredubblats, när det sannolika föreföll vara att de möjligen hade trefaldigats. Inga ursprungssiffror redovisades dock, inget om från vilket sjuktal man utgått och hur detta beräknats. Så illa är det ofta med de "fakta" som vi matas med. Att man sen slänger sig med matematiska termer som man inte begriper innebörden av gör det hela än värre.

*Jag kommer tyvärr inte ihåg i vilken tidning jag läste det.

Kanske här?

https://www.expressen.se/nyheter/cor...l-pa-en-manad/
Citera
2023-11-30, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kanske här?

https://www.expressen.se/nyheter/cor...l-pa-en-manad/

Ja, det kan mycket väl ha varit denna artikel som jag mindes. Tack för hjälpen!
Citera
2023-11-30, 14:07
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Känt från bibeln, och handlar av allt att döma om romerska soldater och en massaker i Gerasa. Josefus skriver om det utan att blanda in demoner.

Sådan info, och info i bibeln om andra händelser gör det troligt att till exempel Markus är skriven tidigast runt år 70.

Är det inte Markus 5:9? Jesus frågar efter namnet på den demon som besitter en man, och svaret blir "Legion är mitt namn, ty vi äro många". Detta i 1917 års översättning. I äldre översättningar användes formen "Legio".
Citera
2023-11-30, 14:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Exempel:

Missförstå mig rätt är inget annat än en ironisk form med samma betydelse som förstå mig rätt, men vill avväpna eventuella vantolkningar.

Det vill säga om någon säger att Anticimex står utanför ett hyreshus (där det bland annat bor en familj från en viss folkgrupp som i vardagslag ofta sammankopplas med att inte vara så renliga) och sedan lägger till missförstå mig rätt så betyder det.
Nu ska du inte tolka det som att jag antyder att det är den familjen som ligger bakom problemet
.

(FB) Missförstå mig rätt, vad betyder utrycket?

https://en.wiktionary.org/wiki/missf..._mig_r%C3%A4tt
Citera
2023-11-30, 15:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Missförstå mig rätt är inget annat än en ironisk form med samma betydelse som förstå mig rätt, men vill avväpna eventuella vantolkningar.

Det vill säga om någon säger att Anticimex står utanför ett hyreshus (där det bland annat bor en familj från en viss folkgrupp som i vardagslag ofta sammankopplas med att inte vara så renliga) och sedan lägger till missförstå mig rätt så betyder det.
Nu ska du inte tolka det som att jag antyder att det är den familjen som ligger bakom problemet
.

(FB) Missförstå mig rätt, vad betyder utrycket?

https://en.wiktionary.org/wiki/missf..._mig_r%C3%A4tt

I min familj har vi i alla fall alltid använt det med ytterligare en skruv. D.v.s. att det är den maliciösa tolkningen som menas, egentligen. Annars skulle man ju bara säga "förstå mig rätt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in