• 1
  • 2
2006-08-24, 06:15
Medlem
whiskeyportions avatar
Som rubriken säger. Vad betyder uttrycket "missförstå mig rätt"?
Citera
2006-08-24, 07:06
Medlem
Aiolis avatar
Uttrycket används ofta av folk som försöker vara lite lustiga och är trötta på "förstå mig rätt". Men man brukar använda det i exakt samma sammanhang. Dvs när det är enkelt att missförstånd uppstår så vill man förklara sig och inte bli missförstådd. "Rätt" i det här fallet är alltså samma sak som "inte alls".
Citera
2006-08-24, 07:46
Medlem
Rauzs avatar
Nörda in lite på kontamination hos Projekt Runeberg, vettja.
Missförstå mig fel.
Citera
2006-08-24, 21:45
Medlem
coshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aioli
Uttrycket används ofta av folk som försöker vara lite lustiga och är trötta på "förstå mig rätt". Men man brukar använda det i exakt samma sammanhang. Dvs när det är enkelt att missförstånd uppstår så vill man förklara sig och inte bli missförstådd. "Rätt" i det här fallet är alltså samma sak som "inte alls".

Det är väl tveksamt om det finns något facit på denna fråga om ett uttryck man hör alltför ofta. Men min erfarenhet är att det används när man ska säga något som är lite obehagligt, obekvämt eller politiskt inkorrekt. Ett sätt att linda in något som man inte riktigt vågar stå för.
Citera
2010-08-05, 22:39
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Nörda in lite på kontamination hos Projekt Runeberg, vettja.
Missförstå mig fel.
Oh shit! Är det gammalt? Mina föräldrar brukar köra det, men jag trodde att det var något charmigt 70-talssunk.
Citera
2010-08-05, 23:44
Medlem
Egon3s avatar
Tack Rauz för länktips. Jämför tråden Katakreser

– Tidens tand läker alla sår.
– Detta är en surdeg som har retat många.
– Här står jag som åsnan mellan moroten och piskan.

Det bär emot lite att kalla en avsiktligt tillkorsad paradox för kontamination. NE:
kontamination (lat. contaminatio, av contamino 'besudla', 'befläcka', 'förorena'), som grammatisk term sammanblandning av två uttryck med likartad betydelse ...
Citat:
Ursprungligen postat av cosh
... Men min erfarenhet är att det används när man ska säga något som är lite obehagligt, obekvämt eller politiskt inkorrekt. ...
– Missförstå mig nu rätt, men det ska din mamma inte lägga sig i.

– Missförstå mig nu rätt, men i kväll tänker jag ha huvudvärk.
Senast redigerad av Egon3 2010-08-05 kl. 23:54.
Citera
2010-10-03, 12:04
Medlem
RosalieDs avatar
Varför säger man "missförstå mig rätt"?

Det verkar vara populärt att säga "missförstå mig rätt", vilket jag stör mig väldigt mkt på. Jag har aldrig fattat varför folk inte säger som man borde(?): "Missförstå mig inte", för det är ju det man menar.. Att man inte vill bli missförstådd... Eller har jag missförstått något?
Citera
2010-10-03, 12:08
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosalieD
Eller har jag missförstått något?
Det är lugnt, vi missförstår dej rätt
Citera
2010-10-03, 12:12
Medlem
Owers avatar
För att personen som säger det vet att du kommer missförstå honom,
då säger han så för att sedan förklara hur du ska förstå honom när du missförstår.
Citera
2010-10-03, 12:20
Medlem
Lifelovers avatar
Det kanske är ett sätt att säga samma sak fast utan laddningen. Om man säger att personen inte ska missförstå en så insinuerar man att personen förmodligen inte är smart nog för att förstå det man försöker säga utan att man vägleder denne. Att säga "missförstå mig rätt" innebär i mina ögon att man gör detsamma utan den nedsättande bitonen, även om den inte är speciellt uppenbar i det andra fallet heller. Så har jag uppfattat det åtminstone.
Citera
2010-10-03, 12:31
Medlem
Egon3s avatar
En ganska ny gammal tråd i ämnet: Missförstå mig rätt, vad betyder utrycket?
Citera
2010-10-03, 13:08
Medlem
Dingbatss avatar
Jag uppfattar det som att man tycker man är jätteskojig som använder ett sånt tossigt uttryck.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in