2023-11-29, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Då föreslår jag att vi byter ut ordet trefaldigas mot tredubblas, eftesom "faldigast" låter som ett ord som möjligen kan ha varit modernt på 1600-talet.

Trippel alltså, istället för dubbel = tredubblas. Solklart. Och som du säger är det ju ändå alltid det man menar.... man gör ju inte invecklade matematiska ekvationer inom ramen för helt vanligt jävla talspråk så att...

Thank you, NEXT!

"Tripplas" isåfall! "Tredubblas" är detsamma som "åttafaldigas"!

Och jo, vi har ord för att uttrycka "tiologaritmen för kvoten med täljaren kvadraten på differensen x minus ett och nämnaren summan av x plus ett" om vi verkligen skulle behöva det!
Citera
2023-11-29, 23:25
Medlem
Iaghs avatar
Skumma uttryck finns det "Nu är det kokta fläsket stekt". Som jag trodde att allt är lugnt. Men tycks mena att fara är å färde.
Citera
2023-11-29, 23:25
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
"Tripplas" isåfall! "Tredubblas" är detsamma som "åttafaldigas"!

Och jo, vi har ord för att uttrycka "tiologaritmen för kvoten med täljaren kvadraten på differensen x minus ett och nämnaren summan av x plus ett" om vi verkligen skulle behöva det!

Om det verkligen behövs ja. Då får man säga "dubblas tre gånger" 🙂
Citera
2023-11-29, 23:41
Medlem
Iaghs avatar
"Att få sina fiskar varma" Om man nu inte är en professional chef. Kan misstolkas som vadsomhelst.
Citera
2023-11-29, 23:46
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
"Att få sina fiskar varma" Om man nu inte är en professional chef. Kan misstolkas som vadsomhelst.

Det kan nog även misstolkas när man använder ordet chef istället för kock/köksmästare
Citera
2023-11-29, 23:50
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det kan nog även misstolkas när man använder ordet chef istället för kock/köksmästare

Sant, jag försökte undvika den tolkningen aktivt.
Citera
2023-11-30, 00:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Legio är de som tror att legio har med legitimitet att göra.

Det kommer från latinet och betyder ungefär ett stort antal, som antalet soldater i en romersk legion.

Känt från bibeln, och handlar av allt att döma om romerska soldater och en massaker i Gerasa. Josefus skriver om det utan att blanda in demoner.

Sådan info, och info i bibeln om andra händelser gör det troligt att till exempel Markus är skriven tidigast runt år 70.
Citera
2023-11-30, 00:42
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Man kan ju jämföra amatör med dilettant. Ursprungligen är en dilettant någon som är förtjust i någonting, ytterst av latinets delectare, men numera betyder det någon som är oskicklig på någonting. Man kan vara en skicklig amatör, men knappast en skicklig dilettant.

Det var intressant. I en bok jag läste för länge sedan stod det att det kom från d'elite antici, eller något sådant, alltså ungefär den antika eliten.
Citera
2023-11-30, 01:51
Medlem
Citat:
Skumma uttryck finns det "Nu är det kokta fläsket stekt". Som jag trodde att allt är lugnt. Men tycks mena att fara är å färde.

Men tänk efter litet! När är, bokstavligen, det kokta fläsket stekt? Jo, när grytan kokat torr! Då är det faktiskt fara å färde!

(Fast du kanske lever på hämtpizza, eller har egen husa (eller fru) som kokar maten åt dig?)
Citera
2023-11-30, 04:01
Medlem
Missförstå mig rätt.

Vad är egentligen betydelsen av detta efterblivna uttryck, eller är det jag som är efterbliven som inte lyckas förstå?
Varför ska man missförstå, och hur kan det bli rätt?

Känns som hela talesättet är felkonstruerat.
Citera
2023-11-30, 04:04
Medlem
Slackoffs avatar
"Ta en pepparkaka så blir du snäll."
Citera
2023-11-30, 06:24
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Men tänk efter litet! När är, bokstavligen, det kokta fläsket stekt? Jo, när grytan kokat torr! Då är det faktiskt fara å färde!

(Fast du kanske lever på hämtpizza, eller har egen husa (eller fru) som kokar maten åt dig?)

Fast på sätt och vis finns det ändå en viss logik i @lagh's resonemang - man skulle faktiskt kunna tänka att syftet är att äta stekt fläsk, t.ex. som dagens fläskfilé som med fördel kokas innan den läggs på grillen. Med detta tänk är det ju positivt om det (förkokta) fläsket är (färdig-)stekt och gott, dvs. allt är lugnt

Så detta ordspråk visar väl hur gamla tiders traditioner (t.ex. matlagningskonst) har förändrats och därför uppfattas ordspråkets innebörd annorlunda än ursprungligen avsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in