2023-11-27, 19:52
Medlem
Roffedyngiss avatar
När man säger "Freebasea" när man menar "Freestyla".
... måste komma från Hassan busringningen.
Citera
2023-11-27, 20:02
Medlem
Förfördela tror många är något positivt
Citera
2023-11-27, 20:10
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Tvärtom är det väl Socialstyrelsen som bestämt att det ska stavas symtom och enbart frihetshatande reaktionärer håller fast vid stavningen "symptom".

Nja, tydligen är båda stavningarna godkända. Det är väl för att folk ska hålla sams...
Citera
2023-11-27, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Om en felaktighet upprepas tillräckligt många gånger så blir felaktigheten tyvärr "rätt". Till slut så ger di lärde och ibland även SAOL upp...

Ett exempel är "symptom". Under ett antal år så har rätt många människor felaktigt skrivit "symtom" istället, troligen eftersom de flesta människor uttalar det så. Detta har gjort att båda stavningarna numera tydligen räknas som korrekta av SAOL.

Ja, hur skulle det annars fungera?

Vi kan väl inte låsa fast språket exakt vid den tidpunkt i historien där just du blev en surgubbe.
Citera
2023-11-27, 21:28
Medlem
bobovikings avatar
Mitt bidrag: "Ta knäcken på". Då föredrar jag hellre "Ta kål på". (Som egentligen är en kontamination av "Göra kål på" och "Ta död på")

Däremot kan man ju bli knäckt eller att man knäcker någon. Men "Ta knäcken på" tycker jag låter fel (även fast uttrycket finns enligt SAOB).
Citera
2023-11-27, 21:35
Medlem
cateatdogs avatar
Måste erkänna att jag lärt använt några uttryck fel ...bra och intressant tråd !
Citera
2023-11-27, 23:02
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vad menade du då för "tappad i farstun" finns det inget som heter och jag har aldrig hört det heller. Eller menar du att du säger det eller hört andra säga det.

Det är de två ideomerna "inte född i farstun" och "(inte) tappad bakom en vagn" som i så fall blandats ihop. I det senare fallet är det lika vanligt utan negationen som med.

Menade att de två uttrycken är lätta att blanda ihop. Felanvända kan de då bli.
Citera
2023-11-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
I regel är gågatorna sandade vintertid. Stöter man på en som inte är sandad är det undantaget som bekräftar regeln.

Rätt?

Stöter du på en gågata med skylten "Sandas ej" så är den undantaget som bekräftar regeln, dvs. du kan utifrån detta undantag anta att de omärkta gatorna som regel sandas.

Men om du stöter på en gågata som inte är sandad trots att den borde vara det, då är den istället undantaget som prövar regeln.
Citera
2023-11-27, 23:26
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Nja, tydligen är båda stavningarna godkända. Det är väl för att folk ska hålla sams...

Frihetshatande reaktionärer? Symptom vill jag påstå att det heter men visst, vi kan köra syomt eller whatever i frihetens namn.
Citera
2023-11-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Jag var typ 99% säker att det heter "dra alla över en kant" men skit samma. Lustigt att det var tvärtom 🙂 kommer nog ändå fortsätta säga fel, eftersom jag har fått för mig att det var kam som var själva feltolkningen.

Ursprungligen var det faktiskt skära alla över en kam, men dra fungerar också.
Och om jag minns rätt så handlar det om att klippa får, vilket man tydligen på sina håll gjorde genom att skära av ullen mot en kam, vilken skulle anpassas efter ullens längd eller tjocklek eller annan beskaffning. En tjock och bred kam för vissa får, en tunn och smal kam för andra. Men det momentet sparade den late in på och tog sig istället för att skära/dra alla över en och samma kam.
Citera
2023-11-27, 23:41
Medlem
Iaghs avatar
Glad att läsa att inte bara jag blir illamående av folk som inte klarar skillnaden mellan riktning och position, vart/var.

Plus får allergi när man inte klarar komparativ. Blir mer och mer vanligt, är inte fantastigast alls.
Senast redigerad av Iagh 2023-11-27 kl. 23:45.
Citera
2023-11-27, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Att det ofta i tidningstexter felaktigt anges att företeelser har dubblerats X antal gånger. Att påstå att ett antal på t.ex. 10 har femdubblats innebär att man dubblerar fem gånger, dvs att den slutliga summan blir 320, (10+10=20+20=40+40=80+80=160+160=320). Det är nästan aldrig det man menar. Om man använder den korrekta termen så har man flerfaldigat det ursprungliga talet, vilket i stället (i detta exempel) innebär en slutsumma på 50, (5x10=50).

<3
Jag hade nästan börjat tappa hoppet om att det skulle finnas någon mer som förstår skilnaden mellan att dubblera och att flerfaldiga.
Antalet har tredubblats = 800%
Antalet har trefaldigats = 300%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in