2023-11-27, 23:47
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Att sitta och meta ansågs antagligen som en intelligensbefriad sysselsättning. Dessutom var flötet gjort av kork som ju är ett ganska ihåligt material. Detta var heller inget som yrkesarbetande fiskare ägnade sig åt.
Mig veterligen är det fisken som är bakom flötet. Man jämför personens intelligens med fiskens.

Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Slänger in "undantaget som bekräftar regeln". Har nog aldrig hört någon använda det i ett korrekt sammanhang.
Ingen idé att förklara heller då de flesta ändå inte begriper. Men vi är undantaget som bekräftar regeln.
Citera
2023-11-28, 00:03
Medlem
Iaghs avatar
Dilemmat här kan vara att vilken är regeln, är den känd och tydligt definierad?
Citera
2023-11-28, 00:06
Medlem
Det allra obehagligaste är folk som tror att kcal är "kalorier", som om prefix inte skulle ha någon betydelse. Hur kan det vara så svårt? De är ju trots allt ganska få som tittar på vågens "76 kg" och säger "jag väger 76 gram", eller "jag pendlar 30 meter med bil varje dag".

Fast det var en missförstådd förkortning, inte ord/ordspråk. Ett missförstått uttryck man hör alltför ofta är: "Jag vete fan". Den konstruktionen går inte! Nog för att formen 'vete' är ålderdomlig, men är det för mycket begärt att kräva lite förståelse för meningsbyggnad? Det vete fan vad det är de tror de säger egentligen, de som säger så. Kanske tror de att det de säger är synonymt med 'jag vet fan inte', eller hur får de annars in ett 'jag' i uttrycket?
Citera
2023-11-28, 00:19
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToHell4711
Det allra obehagligaste är folk som tror att kcal är "kalorier", som om prefix inte skulle ha någon betydelse. Hur kan det vara så svårt? De är ju trots allt ganska få som tittar på vågens "76 kg" och säger "jag väger 76 gram", eller "jag pendlar 30 meter med bil varje dag".

Fast det var en missförstådd förkortning, inte ord/ordspråk. Ett missförstått uttryck man hör alltför ofta är: "Jag vete fan". Den konstruktionen går inte! Nog för att formen 'vete' är ålderdomlig, men är det för mycket begärt att kräva lite förståelse för meningsbyggnad? Det vete fan vad det är de tror de säger egentligen, de som säger så. Kanske tror de att det de säger är synonymt med 'jag vet fan inte', eller hur får de annars in ett 'jag' i uttrycket?

Det var fan i mig inget jag tänkt på förut.

Du har så rätt i teorin om att man vill uttrycka "jag vet inget alls" tänker jag.

Men felaktigt sagt språkligt.
Citera
2023-11-28, 01:02
Medlem
Kalibreratkontos avatar
Begåvningsreserven:

"Enligt ordboken är begåvningsreserven en grupp begåvade personer i samhället som inte har fått tillgång till högre studier. Uttrycket har historiskt använts om studiebegåvade arbetarklassungdomar som inte fick möjlighet att studera vidare, och om kvinnor som på grund av diskriminering inte fått positioner där deras utbildningsnivå kommit till användning.
Men med tiden har ordet även fått en annan betydelse som snarast är den motsatta"

https://frageladan.isof.se/visasvar.py?svar=76407
Citera
2023-11-28, 01:18
Medlem
utforskarens avatar
”Klart som korvspad”.
Betyder det detsamma som ”glasklart”, eller är det en ironisk variant som egentligen betyder det motsatta, att man inte förstår något fullt ut?

Många verkar tro det förstnämnda, nu för tiden, i alla fall.
Citera
2023-11-28, 01:33
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
”Klart som korvspad”.
Betyder det detsamma som ”glasklart”, eller är det en ironisk variant som egentligen betyder det motsatta, att man inte förstår något fullt ut?

Hur klart är korvspad egentligen? Lite oigenomskinligt faktiskt, oljigt och slibbigt.

Vet inte, ordet klart tolkar många som just packat och klart, avgjort.

Sant i detta fall? Du kan ha hittat nåt lurt på riktigt här.
Citera
2023-11-28, 01:38
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
En liknade har jag: Tack vare = positivt. På grund av = negativt.
Växlar ibland dessa avsiktligt för humoristisk effekt. Visste faktiskt inte att det kan förvirra folk.
Citera
2023-11-28, 01:38
Medlem
Dancer-in-the-darks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
”Klart som korvspad”.

Ohh, spännande, kommenterar bara för att få notis när någon förhoppningsvis bringar klarhet! (Själv har jag alltid utgått från att uttrycket är ironiskt, men endast på så vis att korvspad inte är klart. Inte nödvändigtvis för att själva problematiken är luddig.)
Citera
2023-11-28, 01:55
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dancer-in-the-dark
Ohh, spännande, kommenterar bara för att få notis när någon förhoppningsvis bringar klarhet! (Själv har jag alltid utgått från att uttrycket är ironiskt, men endast på så vis att korvspad inte är klart. Inte nödvändigtvis för att själva problematiken är luddig.)
.
Varfor skrev du sjalva essensen inom parentes?

Jag har alltid trott art uttrycket var som en bekraftelse pa okej och forstar mig inte mycket pa ironi.
Citera
2023-11-28, 01:59
Medlem
Dancer-in-the-darks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
.
Varfor skrev du sjalva essensen inom parentes?

......

Just för att jag inte vet - och hoppas på att någon annan ska komma in och upplysa oss! Bara så. <3
Citera
2023-11-28, 02:42
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dancer-in-the-dark
Vi har en del uttryck i språket som från början är skämtuttryck från den svenska översättningen av Kalle Anka-serier. "Klart som korvspad" låter som om det skulle kunna vara ett av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in