2023-11-16, 09:04
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
S Ts ska kontakta KFM och frga vad? -"Hej! Skulle ni kunna kontakta CSN t mig och frga om jag fr ta ett studieln?". Vet inte om du har missat frgan eller vad.
Vet inte om du bara r dryg.
Att han "fr" ta ln har jag redan besvarat.
Citera
2023-11-16, 12:45
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Tja FB!

Kan man under en skuldsanering studera och betala efter normen med sitt studie ln? Beviljar CSN ln till studier under en skuldsanering?

Hlsningar!

S lnge du skter din betalplan s skiter kf fullstndigt i vad du gr s lnge du inte tjnar 4000-5000 kr mer i mnaden retroaktivt. D mste du skicka in en omprvning.

Svaret p din frga r ja. Du kan studera och ha skuldsanering och ven anska om ln och bidrag. Detta r inget som rknas in i din betalplan utan du kommer helt enkelt ha mer pengar att rra dig med.
Citera
2023-11-16, 18:29
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
S lnge du skter din betalplan s skiter kf fullstndigt i vad du gr s lnge du inte tjnar 4000-5000 kr mer i mnaden retroaktivt. D mste du skicka in en omprvning.

Svaret p din frga r ja. Du kan studera och ha skuldsanering och ven anska om ln och bidrag. Detta r inget som rknas in i din betalplan utan du kommer helt enkelt ha mer pengar att rra dig med.

Ofan kanske inte blir s farligt med en skuldsanering, fr frsta planen var att jobba och jobba ver s mycket jag kan fr ledighet istllet fr pengar. Men nu d kanske ska studera i det omrde jag jobbar med.

Tack fr svar!
Citera
2023-11-16, 22:39
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ofan kanske inte blir s farligt med en skuldsanering, fr frsta planen var att jobba och jobba ver s mycket jag kan fr ledighet istllet fr pengar. Men nu d kanske ska studera i det omrde jag jobbar med.

Tack fr svar!

Har du en beviljad skuldsanering?
Om ja, vad r ditt mnadsbelopp.

Jobbar du nu?
Om ja, vad tjnar du?
Citera
2023-11-17, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
Vet inte om du bara r dryg.
Att han "fr" ta ln har jag redan besvarat.

Har en bekant som arbetade och hade skuldsanering men sen valde att brja studera, det var inga problem med kfm men hen behvde informera om ndring av inkomst.

Det du skriver verensstmmer med hur det gick till fr min bekanta, sen frstr jag att alla andra har svrt att frst fr det r inte sjlvklart att det kan g till p det sttet.
Citera
2023-11-17, 15:36
Medlem
wes420s avatar
Citat:

Tack fr svar!

Lita p mig, det den dr personen skriver stmmer inte. Du kommer inte f mer pengar att rra dig med.
Din skuldsanering kan/kommer avslutas om du inte rapporterar ekonomiska frndringar.
D r du tillbaks p ruta ett med alla skulder du hade innan skuldsaneringen startade, plus rnta under den tiden, minus det du redan betalat.
Ring kfm eller kommunens skuldrdgivare.

Citat:
Ursprungligen postat av Rimbo13
Har en bekant som arbetade och hade skuldsanering men sen valde att brja studera, det var inga problem med kfm men hen behvde informera om ndring av inkomst.

Det du skriver verensstmmer med hur det gick till fr min bekanta, sen frstr jag att alla andra har svrt att frst fr det r inte sjlvklart att det kan g till p det sttet.

Ja det verkar svrt fr vissa att frst.
En skuldsanering fr man fr att skulderna inte kan betalas p annat stt.
Att d tro att man ska f tusentals kronor extra per mnad borde dock alla frst att det inte r rimligt.

Tack fr att du bekrftar det jag skrivit.
Citera
2023-11-17, 15:47
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Har du en beviljad skuldsanering?
Om ja, vad r ditt mnadsbelopp.

Jobbar du nu?
Om ja, vad tjnar du?
Dina frgestllningar r rudimentra.
Spelar ingen roll vad man tjnar eller vad mnadsbeloppet r.
Beloppet man fr behlla r detsamma oavsett.
Drygt 5200 kr i dagslget, plus hyra mm.
Citera
2023-11-17, 17:25
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:

Betala r olika beroende p vad du tjnar. Men behlla r samma fr gemene man, ja.
Citera
2023-11-17, 17:32
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Du missfrstr, har TS en betalplan baserat p arbete idag kommer fodringsgarna inte godknna att TS pltsligt ska brja studera o betala mindre. Enligt TS tidigare poster verkar han jobba.
Citera
2023-11-17, 17:57
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Betala r olika beroende p vad du tjnar. Men behlla r samma fr gemene man, ja.
Ja, som jag skrev. Eller missar jag ngot?

Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Du missfrstr, har TS en betalplan baserat p arbete idag kommer fodringsgarna inte godknna att TS pltsligt ska brja studera o betala mindre. Enligt TS tidigare poster verkar han jobba.
De har ganska lite att sga till om.
De kan bestrida men i slutndan bestmmer kfm.

Skulle den som fr skuldsanering antas kunna betala skulderna senare s skulle han antagligen inte ftt skuldsanering frn brjan, s det kan vara dumt att brja studera eftersom det ofta kan antas att det resulterar i en hgre inkomst senare.
Citera
2023-11-17, 23:14
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ja, som jag skrev. Eller missar jag ngot?

Inte alls. Ville bara frtydliga. Du skrev rtt
Citera
2023-11-18, 21:24
Medlem
Damen101s avatar
Citat:

5717kr efter hyreskostnaderna som ska vara allt ifrn 0~6800kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera