2023-11-18, 21:26
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
S lnge du skter din betalplan s skiter kf fullstndigt i vad du gr s lnge du inte tjnar 4000-5000 kr mer i mnaden retroaktivt. D mste du skicka in en omprvning.

Svaret p din frga r ja. Du kan studera och ha skuldsanering och ven anska om ln och bidrag. Detta r inget som rknas in i din betalplan utan du kommer helt enkelt ha mer pengar att rra dig med.

Nice, tror studier blir lite roligare n att jobba dom fem ren.
Citera
2023-11-18, 22:01
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Nice, tror studier blir lite roligare n att jobba dom fem ren.

Om du ger lite info s kan vi svara bttre.

Har du en aktiv betalplan?
Vad betalar du i mnaden?
Vad r din mnadsinkomst enligt KFM?
Citera
2023-11-27, 17:32
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Om du ger lite info s kan vi svara bttre.

Har du en aktiv betalplan?
Vad betalar du i mnaden?
Vad r din mnadsinkomst enligt KFM?

Tja vntar p svar nu i veckan eller nsta.

S ingen aktuell betalningsplan och min mnadsinkomst r ganska lg du jag inte har utbildningen inom omrdet jag arbetar med, s jobbar som assistent. Men med en betalningsplan med dom normer och krav som stlls. Skulle jag klara mig rtt bra nd. Bara det att det knns som att en sanering skulle g fortare om jag studerar. Man fr ju olika frmner om man reser och s men skulle kanske ha det svrt med studiematerial, kanske.
Citera
2023-11-29, 15:44
Medlem
Damen101s avatar
r det ngon som vet om man mste betala till CSN under en lneutmtning?

Hlsningar!
Citera
2023-11-29, 16:08
Medlem
Citat:

Hlsningar!

Hej! Jag vet inte, men ett tips r att du skriver i trden om Kronofogden.
Citera
2023-11-30, 08:58
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:

Hlsningar!

Ja, det mste du.
Citera
2023-11-30, 10:21
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Ja, det mste du.

Fr att CSN ska f ngot vid utmtning mste det slppts till kfm. Annars lmnas den utanfr och betalning terupptas nr lneutmtning r avslutad.
Citera
2023-11-30, 11:50
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Fr att CSN ska f ngot vid utmtning mste det slppts till kfm. Annars lmnas den utanfr och betalning terupptas nr lneutmtning r avslutad.

Jag uppfattade det som att Damen101 undrade om man mste flja sin ordinarie betalningsplan till CSN trots att man har lneutmtning och det mste man. Precis som att man fortfarande mste betala andra rkningar som inte ligger hos Kronofogden.
Citera
2023-12-01, 14:53
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Jag uppfattade det som att Damen101 undrade om man mste flja sin ordinarie betalningsplan till CSN trots att man har lneutmtning och det mste man. Precis som att man fortfarande mste betala andra rkningar som inte ligger hos Kronofogden.

Shit, fr man utrymme fr det av KF, som resor och lkemedel eller lkarbesk
Citera
2023-12-01, 15:42
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Shit, fr man utrymme fr det av KF, som resor och lkemedel eller lkarbesk

Nej. Du fr ta det av ditt frbehllsbelopp.
Vid skuldsanering fr du frbehllsbeloppet + hyra + transportkostnad till jobb + buffert.

Har du ett medicinskt tillstnd som krver lkemedel lpande kan du f ven fr detta.

Telefon, internet, el och alla smt fr man ta frn sitt frbehllsbelopp.
Citera
2023-12-01, 15:44
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Nej. Du fr ta det av ditt frbehllsbelopp.
Vid skuldsanering fr du frbehllsbeloppet + hyra + transportkostnad till jobb + buffert.

Har du ett medicinskt tillstnd som krver lkemedel lpande kan du f ven fr detta.

Telefon, internet, el och alla smt fr man ta frn sitt frbehllsbelopp.

Fyfan s kasst att man inte kan pausa sina inbetalningar till CSN. Hyra fr max vara ca 6500kr har betydligt mycket mindre i hyra men i alla fall. Man fr behlla efter hyra 5717kr och det ska g till el, telefoni, internet och mat. Men till CSN som nu ligger p 856kr dr dom har hjt minsta betalningen med ver en hundralapp.

Om jag inte betalar till CSN och lter betalningen g till KF vad hnder d? Lneutmtning p det isf, hade varit bttre i samband med dom andra skulderna isf.
Citera
2023-12-01, 17:28
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Fyfan s kasst att man inte kan pausa sina inbetalningar till CSN. Hyra fr max vara ca 6500kr har betydligt mycket mindre i hyra men i alla fall. Man fr behlla efter hyra 5717kr och det ska g till el, telefoni, internet och mat. Men till CSN som nu ligger p 856kr dr dom har hjt minsta betalningen med ver en hundralapp.

Om jag inte betalar till CSN och lter betalningen g till KF vad hnder d? Lneutmtning p det isf, hade varit bttre i samband med dom andra skulderna isf.

Finns inget max p hyra. Det r frn fall till fall.

Att pausa CSN fr du ju frga CSN om.

Lter du den g till fogden medans du har en skuldsanering kommer de gra en utmtning samtidigt som du har ditt saneringsbelopp att betala.
Kan du inte betala klumpas det ihop. 856kr/mn+500:- i anskningsavgift per mnad. Blir fort mkt pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in