2023-11-16, 09:04
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Så Ts ska kontakta KFM och fråga vad? -"Hej! Skulle ni kunna kontakta CSN åt mig och fråga om jag får ta ett studielån?". Vet inte om du har missat frågan eller vad.
Vet inte om du bara är dryg.
Att han "får" ta lån har jag redan besvarat.
Citera
2023-11-16, 12:45
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Tja FB!

Kan man under en skuldsanering studera och betala efter normen med sitt studie lån? Beviljar CSN lån till studier under en skuldsanering?

Hälsningar!

Så länge du sköter din betalplan så skiter kf fullständigt i vad du gör så länge du inte tjänar 4000-5000 kr mer i månaden retroaktivt. Då måste du skicka in en omprövning.

Svaret på din fråga är ja. Du kan studera och ha skuldsanering och även ansöka om lån och bidrag. Detta är inget som räknas in i din betalplan utan du kommer helt enkelt ha mer pengar att röra dig med.
Citera
2023-11-16, 18:29
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Så länge du sköter din betalplan så skiter kf fullständigt i vad du gör så länge du inte tjänar 4000-5000 kr mer i månaden retroaktivt. Då måste du skicka in en omprövning.

Svaret på din fråga är ja. Du kan studera och ha skuldsanering och även ansöka om lån och bidrag. Detta är inget som räknas in i din betalplan utan du kommer helt enkelt ha mer pengar att röra dig med.

Ofan kanske inte blir så farligt med en skuldsanering, för första planen var att jobba och jobba över så mycket jag kan för ledighet istället för pengar. Men nu då kanske ska studera i det område jag jobbar med.

Tack för svar!
Citera
2023-11-16, 22:39
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ofan kanske inte blir så farligt med en skuldsanering, för första planen var att jobba och jobba över så mycket jag kan för ledighet istället för pengar. Men nu då kanske ska studera i det område jag jobbar med.

Tack för svar!

Har du en beviljad skuldsanering?
Om ja, vad är ditt månadsbelopp.

Jobbar du nu?
Om ja, vad tjänar du?
Citera
2023-11-17, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
Vet inte om du bara är dryg.
Att han "får" ta lån har jag redan besvarat.

Har en bekant som arbetade och hade skuldsanering men sen valde att börja studera, det var inga problem med kfm men hen behövde informera om ändring av inkomst.

Det du skriver överensstämmer med hur det gick till för min bekanta, sen förstår jag att alla andra har svårt att förstå för det är inte självklart att det kan gå till på det sättet.
Citera
2023-11-17, 15:36
Medlem
wes420s avatar
Citat:

Tack för svar!

Lita på mig, det den där personen skriver stämmer inte. Du kommer inte få mer pengar att röra dig med.
Din skuldsanering kan/kommer avslutas om du inte rapporterar ekonomiska förändringar.
Då är du tillbaks på ruta ett med alla skulder du hade innan skuldsaneringen startade, plus ränta under den tiden, minus det du redan betalat.
Ring kfm eller kommunens skuldrådgivare.

Citat:
Ursprungligen postat av Rimbo13
Har en bekant som arbetade och hade skuldsanering men sen valde att börja studera, det var inga problem med kfm men hen behövde informera om ändring av inkomst.

Det du skriver överensstämmer med hur det gick till för min bekanta, sen förstår jag att alla andra har svårt att förstå för det är inte självklart att det kan gå till på det sättet.

Ja det verkar svårt för vissa att förstå.
En skuldsanering får man för att skulderna inte kan betalas på annat sätt.
Att då tro att man ska få tusentals kronor extra per månad borde dock alla förstå att det inte är rimligt.

Tack för att du bekräftar det jag skrivit.
Citera
2023-11-17, 15:47
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Har du en beviljad skuldsanering?
Om ja, vad är ditt månadsbelopp.

Jobbar du nu?
Om ja, vad tjänar du?
Dina frågeställningar är rudimentära.
Spelar ingen roll vad man tjänar eller vad månadsbeloppet är.
Beloppet man får behålla är detsamma oavsett.
Drygt 5200 kr i dagsläget, plus hyra mm.
Citera
2023-11-17, 17:25
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:

Betala är olika beroende på vad du tjänar. Men behålla är samma för gemene man, ja.
Citera
2023-11-17, 17:32
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Du missförstår, har TS en betalplan baserat på arbete idag kommer fodringsägarna inte godkänna att TS plötsligt ska börja studera o betala mindre. Enligt TS tidigare poster verkar han jobba.
Citera
2023-11-17, 17:57
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Betala är olika beroende på vad du tjänar. Men behålla är samma för gemene man, ja.
Ja, som jag skrev. Eller missar jag något?

Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Du missförstår, har TS en betalplan baserat på arbete idag kommer fodringsägarna inte godkänna att TS plötsligt ska börja studera o betala mindre. Enligt TS tidigare poster verkar han jobba.
De har ganska lite att säga till om.
De kan bestrida men i slutändan bestämmer kfm.

Skulle den som får skuldsanering antas kunna betala skulderna senare så skulle han antagligen inte fått skuldsanering från början, så det kan vara dumt att börja studera eftersom det ofta kan antas att det resulterar i en högre inkomst senare.
Citera
2023-11-17, 23:14
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ja, som jag skrev. Eller missar jag något?

Inte alls. Ville bara förtydliga. Du skrev rätt
Citera
2023-11-18, 21:24
Medlem
Damen101s avatar
Citat:

5717kr efter hyreskostnaderna som ska vara allt ifrån 0~6800kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in