• 4
  • 5
2023-12-03, 19:27
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Du kan inte få studiemedel om du har obetalda återkrav för mer än ett kalenderhalvår. Om det finns synnerliga skäl kan du få studiemedel även om du inte skött återbetalningen. Prövningen är dock mycket sträng.

Har man förfallna inbetalningar till CSN har man inte rätt till studiemedel om det är det du menar?

Utveckla gärna det du skrev "Vet ej hur det är med skuldsanering, men är ganska säker på att de tillåter studiemedel och studielån ändå."

Skuldsanering Företag är ännu hårdare med krav.

Precis, rätt tänkt!
Ta löneutmätning 1 år och arbeta som vanligt. All övertid som du gör och får utbetalt i pengar utöver förbehållsbeloppet får du behålla.
Dra inte på dig några nya skulder i närtid och betala de fakturor som du ska. Sedan kan du söka skuldsanering och kommer ha bättre chanser att få den beviljad, så klart beroende på hur stor skuld du har och återbetalningstid.

Besök låneforum och lycka till!

Inte alls säkert. Han kan få ett beslut där de tar allt över X kronor. Då spelar övertid ingen roll för hans egen buffert.
Citera
2023-12-23, 12:36
Medlem
Om du fått en skuldsanering beviljad med betalplan kan du ompröva om ekonomin försämras OFÖRUTSETT. Om du börjar studera under tiden du har skuldsanering så är det inget oförutsett som skett som gör att din ekonomi försämras och du riskerar att få fortsätta betala enligt beslutad plan, även om du får studiemedel istället för lön. Du kan riskera din skuldsanering om du inte har råd att fortsätta betala enligt beslutet. Ring och rådfråga en jurist på Skuldsaneringen innan du gör något.
Citera
2024-02-03, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Shit, får man utrymme för det av KF, som resor och läkemedel eller läkarbesök

Du kan söka tillägg i uträkningen till KF för mediciner, läkarbesök, allergier som påverkar din kostad för special kost.
Du kan även söka tillägg för ex busskort (till och från ditt arbete)
Sen även söka (innan) stöd till kostnad för glasögon, linser samt tandvård
Citera
2024-02-03, 11:14
Medlem
Citat:
Shit, får man utrymme för det av KF, som resor och läkemedel eller läkarbesök

Det finns även en uträkningsmall på KF sida eller om du söker ”uträkning skuldsanering” på nätet…
Där kan du själv lägga in dina siffror och göra en uträkning…. Så får du lite mera koll

Sen är det bästa att ringa kommunen skuldrådgivare och prata i just ditt specifika fall, så du inte gör något fel och blir av med den plan du har;
Skuldsanering eller löneutmätning.

Alla har fått rådet att meddela KF kring alla ekonomiska förändringar (uppåt som nedåt)
Citera
2024-02-05, 17:40
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowhite6
Du kan söka tillägg i uträkningen till KF för mediciner, läkarbesök, allergier som påverkar din kostad för special kost.
Du kan även söka tillägg för ex busskort (till och från ditt arbete)
Sen även söka (innan) stöd till kostnad för glasögon, linser samt tandvård

Citat:
Ursprungligen postat av Snowhite6
Det finns även en uträkningsmall på KF sida eller om du söker ”uträkning skuldsanering” på nätet…
Där kan du själv lägga in dina siffror och göra en uträkning…. Så får du lite mera koll

Sen är det bästa att ringa kommunen skuldrådgivare och prata i just ditt specifika fall, så du inte gör något fel och blir av med den plan du har;
Skuldsanering eller löneutmätning.

Alla har fått rådet att meddela KF kring alla ekonomiska förändringar (uppåt som nedåt)

Tack för råden, fick ingen skuldsanering då skulderna var för nya, men fick en utmätning. Så skickade in en ny ansökan i januari. Det ta ca 7 månader tills dom behandlar ansökan.
Citera
2024-02-05, 20:45
Medlem
Citat:
Tack för råden, fick ingen skuldsanering då skulderna var för nya, men fick en utmätning. Så skickade in en ny ansökan i januari. Det ta ca 7 månader tills dom behandlar ansökan.

Suck…Vilken lång väntetid 😣
Citera
2025-02-28, 23:22
Medlem
Taebbans avatar
Citat:
Hur ser det ut idag för dig?
Hur skickade du in ansökan? Genom deras hemsida eller med snigelposten?
Citera
2025-03-01, 04:23
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taebban
Hur ser det ut idag för dig?
Hur skickade du in ansökan? Genom deras hemsida eller med snigelposten?

Idag så har jag en utmätning även om jag inte jobbar längre. Men ansökte om en skuldsanering nu i januari eller om det var december förra året. Så väntar på besked. Men annars så hoppas jag på en sanering då utmätningen är betydligt mycket längre. Riktigt tråkigt att gå runt med pengar man bara klarar av månaden med.
Citera
2025-03-01, 21:40
Medlem
Taebbans avatar
Citat:
Idag så har jag en utmätning även om jag inte jobbar längre. Men ansökte om en skuldsanering nu i januari eller om det var december förra året. Så väntar på besked. Men annars så hoppas jag på en sanering då utmätningen är betydligt mycket längre. Riktigt tråkigt att gå runt med pengar man bara klarar av månaden med.
Det är bara att kämpa på.
Jag fick skuldsanering relativt fort efter att min utmätning hade påbörjas. Tror det var runt 3 månader.
Jag hade ansökt två gånger innan och blev nekad, men tredje gången blev beviljad. Det som då var skillnaden var att tjejen blev gravid och barn var att vänta. Sen skickade jag även in genom pappersformat, vilket är att rekommendera. Då kan man på ett mer utförligt sätt utveckla hur situationen faktiskt ser ut och vad man rent konkret har gjort.
För att öka dina chanser skulle jag starkt rekommendera att söka extra jobb. Ta kontakt med budget och skuldrådgivarn i kommunen eller kanske söka sig till Lyxfällan. Man får vara lite strateg, och inse att det kan ta tid att få en sanering beviljad.
Citera
2025-03-01, 21:43
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taebban
Det är bara att kämpa på.
Jag fick skuldsanering relativt fort efter att min utmätning hade påbörjas. Tror det var runt 3 månader.
Jag hade ansökt två gånger innan och blev nekad, men tredje gången blev beviljad. Det som då var skillnaden var att tjejen blev gravid och barn var att vänta. Sen skickade jag även in genom pappersformat, vilket är att rekommendera. Då kan man på ett mer utförligt sätt utveckla hur situationen faktiskt ser ut och vad man rent konkret har gjort.
För att öka dina chanser skulle jag starkt rekommendera att söka extra jobb. Ta kontakt med budget och skuldrådgivarn i kommunen eller kanske söka sig till Lyxfällan. Man får vara lite strateg, och inse att det kan ta tid att få en sanering beviljad.

Uppmuntrande, men har jobb på g och sköter ekonomin. Man blir liksom låst i vissa beteenden. Laga sin eget mat och inte äta ute. Men det flyter på, vill bara få skuldsaneringen beviljad. Men åter igen tack!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in