• 4
  • 5
2023-12-03, 19:27
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Du kan inte f studiemedel om du har obetalda terkrav fr mer n ett kalenderhalvr. Om det finns synnerliga skl kan du f studiemedel ven om du inte sktt terbetalningen. Prvningen r dock mycket strng.

Har man frfallna inbetalningar till CSN har man inte rtt till studiemedel om det r det du menar?

Utveckla grna det du skrev "Vet ej hur det r med skuldsanering, men r ganska sker p att de tillter studiemedel och studieln nd."

Skuldsanering Fretag r nnu hrdare med krav.

Precis, rtt tnkt!
Ta lneutmtning 1 r och arbeta som vanligt. All vertid som du gr och fr utbetalt i pengar utver frbehllsbeloppet fr du behlla.
Dra inte p dig ngra nya skulder i nrtid och betala de fakturor som du ska. Sedan kan du ska skuldsanering och kommer ha bttre chanser att f den beviljad, s klart beroende p hur stor skuld du har och terbetalningstid.

Besk lneforum och lycka till!

Inte alls skert. Han kan f ett beslut dr de tar allt ver X kronor. D spelar vertid ingen roll fr hans egen buffert.
Citera
2023-12-23, 12:36
Medlem
Om du ftt en skuldsanering beviljad med betalplan kan du omprva om ekonomin frsmras OFRUTSETT. Om du brjar studera under tiden du har skuldsanering s r det inget ofrutsett som skett som gr att din ekonomi frsmras och du riskerar att f fortstta betala enligt beslutad plan, ven om du fr studiemedel istllet fr ln. Du kan riskera din skuldsanering om du inte har rd att fortstta betala enligt beslutet. Ring och rdfrga en jurist p Skuldsaneringen innan du gr ngot.
Citera
2024-02-03, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Shit, fr man utrymme fr det av KF, som resor och lkemedel eller lkarbesk

Du kan ska tillgg i utrkningen till KF fr mediciner, lkarbesk, allergier som pverkar din kostad fr special kost.
Du kan ven ska tillgg fr ex busskort (till och frn ditt arbete)
Sen ven ska (innan) std till kostnad fr glasgon, linser samt tandvrd
Citera
2024-02-03, 11:14
Medlem
Citat:
Shit, fr man utrymme fr det av KF, som resor och lkemedel eller lkarbesk

Det finns ven en utrkningsmall p KF sida eller om du sker utrkning skuldsanering p ntet
Dr kan du sjlv lgga in dina siffror och gra en utrkning. S fr du lite mera koll

Sen r det bsta att ringa kommunen skuldrdgivare och prata i just ditt specifika fall, s du inte gr ngot fel och blir av med den plan du har;
Skuldsanering eller lneutmtning.

Alla har ftt rdet att meddela KF kring alla ekonomiska frndringar (uppt som nedt)
Citera
2024-02-05, 17:40
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowhite6
Du kan ska tillgg i utrkningen till KF fr mediciner, lkarbesk, allergier som pverkar din kostad fr special kost.
Du kan ven ska tillgg fr ex busskort (till och frn ditt arbete)
Sen ven ska (innan) std till kostnad fr glasgon, linser samt tandvrd

Citat:
Ursprungligen postat av Snowhite6
Det finns ven en utrkningsmall p KF sida eller om du sker utrkning skuldsanering p ntet
Dr kan du sjlv lgga in dina siffror och gra en utrkning. S fr du lite mera koll

Sen r det bsta att ringa kommunen skuldrdgivare och prata i just ditt specifika fall, s du inte gr ngot fel och blir av med den plan du har;
Skuldsanering eller lneutmtning.

Alla har ftt rdet att meddela KF kring alla ekonomiska frndringar (uppt som nedt)

Tack fr rden, fick ingen skuldsanering d skulderna var fr nya, men fick en utmtning. S skickade in en ny anskan i januari. Det ta ca 7 mnader tills dom behandlar anskan.
Citera
2024-02-05, 20:45
Medlem
Citat:
Tack fr rden, fick ingen skuldsanering d skulderna var fr nya, men fick en utmtning. S skickade in en ny anskan i januari. Det ta ca 7 mnader tills dom behandlar anskan.

SuckVilken lng vntetid 😣
Citera
2025-02-28, 23:22
Medlem
Taebbans avatar
Citat:
Hur ser det ut idag fr dig?
Hur skickade du in anskan? Genom deras hemsida eller med snigelposten?
Citera
2025-03-01, 04:23
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taebban
Hur ser det ut idag fr dig?
Hur skickade du in anskan? Genom deras hemsida eller med snigelposten?

Idag s har jag en utmtning ven om jag inte jobbar lngre. Men anskte om en skuldsanering nu i januari eller om det var december frra ret. S vntar p besked. Men annars s hoppas jag p en sanering d utmtningen r betydligt mycket lngre. Riktigt trkigt att g runt med pengar man bara klarar av mnaden med.
Citera
2025-03-01, 21:40
Medlem
Taebbans avatar
Citat:
Idag s har jag en utmtning ven om jag inte jobbar lngre. Men anskte om en skuldsanering nu i januari eller om det var december frra ret. S vntar p besked. Men annars s hoppas jag p en sanering d utmtningen r betydligt mycket lngre. Riktigt trkigt att g runt med pengar man bara klarar av mnaden med.
Det r bara att kmpa p.
Jag fick skuldsanering relativt fort efter att min utmtning hade pbrjas. Tror det var runt 3 mnader.
Jag hade anskt tv gnger innan och blev nekad, men tredje gngen blev beviljad. Det som d var skillnaden var att tjejen blev gravid och barn var att vnta. Sen skickade jag ven in genom pappersformat, vilket r att rekommendera. D kan man p ett mer utfrligt stt utveckla hur situationen faktiskt ser ut och vad man rent konkret har gjort.
Fr att ka dina chanser skulle jag starkt rekommendera att ska extra jobb. Ta kontakt med budget och skuldrdgivarn i kommunen eller kanske ska sig till Lyxfllan. Man fr vara lite strateg, och inse att det kan ta tid att f en sanering beviljad.
Citera
2025-03-01, 21:43
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taebban
Det r bara att kmpa p.
Jag fick skuldsanering relativt fort efter att min utmtning hade pbrjas. Tror det var runt 3 mnader.
Jag hade anskt tv gnger innan och blev nekad, men tredje gngen blev beviljad. Det som d var skillnaden var att tjejen blev gravid och barn var att vnta. Sen skickade jag ven in genom pappersformat, vilket r att rekommendera. D kan man p ett mer utfrligt stt utveckla hur situationen faktiskt ser ut och vad man rent konkret har gjort.
Fr att ka dina chanser skulle jag starkt rekommendera att ska extra jobb. Ta kontakt med budget och skuldrdgivarn i kommunen eller kanske ska sig till Lyxfllan. Man fr vara lite strateg, och inse att det kan ta tid att f en sanering beviljad.

Uppmuntrande, men har jobb p g och skter ekonomin. Man blir liksom lst i vissa beteenden. Laga sin eget mat och inte ta ute. Men det flyter p, vill bara f skuldsaneringen beviljad. Men ter igen tack!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in