2023-11-07, 20:31
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Är 21, flyttade hemifrån för lite drygt ett år sedan, jobbar som förskolevikarie och är sjukskriven på halvtid pga. bipolär sjukdom. Jag får hjälp då och då men är inte så dyr i drift, så länge jag har råd med hyran klarar jag mig hyfsat bra. Höjda matpriser påverkar en inte lika mycket om man är autistisk och gärna lever enbart på makaroner och köttbullar

Värt att notera är också att båda mina föräldrar är låg- och mellanstadielärare så de har heller inte råd att lägga så mycket pengar på mig. Annars hade de förmodligen gett mig mer av egen vilja
Citera
2023-11-07, 20:35
Medlem
Jag lånar aldrig av mina föräldrar,

är 30+

de har bett om pengar från mig ett par gånger däremot
Citera
2023-11-07, 20:41
Medlem
fistdamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroicDoze
Dyrt att vara svensk, smakar mer än vad det kostar, haaaaaade!

Menar du möjligtvis att det kostar mer än det smakar?
Citera
2023-11-07, 20:43
Medlem
HeroicDozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fistdamm
Menar du möjligtvis att det kostar mer än det smakar?

Givetvis, miss från min sida, lätt hänt när man röker 5 gram zaza om dagen. Bjuder på den.
Citera
2023-11-07, 20:49
Medlem
För mig är det tvärtom.
Jag ger mina föräldrar pengar.
Citera
2023-11-07, 20:51
Medlem
Aldrig behövt ekonomisk hjälp.
Däremot lånat några tusen vid exv. första bilen och liknande.
Sedan ska man inte sticka under stolen med att man varit relativt bortskämd.

Tycker man ska spara månadsmässigt till sitt barn från födsel, ev. betala körkort med del av pengarna och sedan låta barnet ta över pengarna när det är moget att hantera större summor, eller använda till insats för bostad.
Citera
2023-11-07, 20:52
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arimataia
"Det senaste halvåret har varannan person i åldrarna 60–69 år gett ekonomisk hjälp till sina vuxna barn, visar en ny undersökning. Samtidigt har ungefär var tredje svensk stöttat någon ekonomiskt under samma period."

Mer från artikeln

"Bland de som stöttat sina barn ekonomiskt det senaste halvåret är det framför allt personer i åldersgruppen 60–69 år, där 48 procent uppger att de har hjälpt sina vuxna barn. Det innebär i princip att varannan vuxen i åldersgruppen 32–41 år har tagit emot ekonomiskt stöd från en förälder, med utgångspunkt i undersökningens antagande att de som idag är 60–69 år var cirka 28 år gamla i snitt när de fick sina barn."

https://nyadagbladet.se/ekonomi/sven...rn-ekonomiskt/

Har du fått pengar av dina föräldrar?
Lånar du regelbundet av dina föräldrar?
Hade du inte klarat dig annars?
Ålder på dig?
Hur känns det?

TS
Jag har aldrig fått något men lånar pengar några gånger om året till oförutsägbara utgifter.
Jag är vanlig knegare i hyresrätt utanför en storstad som är 42 år gammal.
Det känns såklart inte roligt att ringa "mamsen"

Stod det om de frågade i undersökningen är boendes i storstäder eller på landet?
Tänker att bostadsmarknaden på landet klarar nog vilken enkel knegare som helst att gå runt på en enkel knegarlön. Inga jävla Stockholms priser där inte.
Citera
2023-11-07, 20:53
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Lånade pengar sist av mamma när jag var i 20-årsåldern, hon är död nu. Jag överlät arvet till mina barn och har lånat lite av de pengarna av min dotter som hjälp för att köpa en billig bil jag behöver. Jobbar utomlands just nu och har skitlön. Känns riktigt bedrövligt att behöva låna pengar av barnen men har inget annat val just nu, och jag ska betala tillbaka. Måste förändra min nuvarande situation bara.

Överlät du ditt arv till dina barn så är det väl helt ok att du lånar lite av det vid behov.
Citera
2023-11-07, 20:57
Medlem
fistdamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroicDoze
Givetvis, miss från min sida, lätt hänt när man röker 5 gram zaza om dagen. Bjuder på den.

Haha, tack! Skål.
Citera
2023-11-07, 21:07
Medlem
insexnyckelns avatar
Här blir den moderna svenska statsindividualismen tydlig. Bidrag ska komma från staten! Ekonomisk hjälp och samarbete inom familjen anses av vissa som ett underlag för individen. Självklart ska föräldrar inte låta sig utnyttjas eller skämma bort sina ungar, det förlorar bägge parter av. Samtidigt är det svårt att komma på något bättre att lägga pengar på än att hjälpa nära och kära.

Citat:
Om någon inte tar hand om sina närmaste, och särskilt sin egen familj, så har han förnekat tron och är värre än den som inte tror (1 Timoteusbrevet 5:8).

Personligen fick jag pengar på 18-årsdagen och dessa har jag kvar.
Citera
2023-11-07, 21:13
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Stod det om de frågade i undersökningen är boendes i storstäder eller på landet?
Tänker att bostadsmarknaden på landet klarar nog vilken enkel knegare som helst att gå runt på en enkel knegarlön. Inga jävla Stockholms priser där inte.

Det beror helt på vad man får i lön och hur många man ska försörja.

Är uppvuxen på landet (landet-landet, inte tönteriet med att en stad på 4000 invånare skulle vara landet) och under finanskrisen 2008-några år framåt var mina föräldrar (grundskolelärare) tvungna att låna pengar från mina morföräldrar för att ha råd med mat till oss. Numera klarar de sig bra dock.
Senast redigerad av luomi 2023-11-07 kl. 21:15.
Citera
2023-11-07, 21:30
Medlem
Fick pengar en gång i tiden när vi fortfarande hade arvsskatt. Försörjer delvis min 21-årige son.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in