2023-11-06, 17:37
Medlem
"Det senaste halvåret har varannan person i åldrarna 60–69 år gett ekonomisk hjälp till sina vuxna barn, visar en ny undersökning. Samtidigt har ungefär var tredje svensk stöttat någon ekonomiskt under samma period."

Mer från artikeln

"Bland de som stöttat sina barn ekonomiskt det senaste halvåret är det framför allt personer i åldersgruppen 60–69 år, där 48 procent uppger att de har hjälpt sina vuxna barn. Det innebär i princip att varannan vuxen i åldersgruppen 32–41 år har tagit emot ekonomiskt stöd från en förälder, med utgångspunkt i undersökningens antagande att de som idag är 60–69 år var cirka 28 år gamla i snitt när de fick sina barn."

https://nyadagbladet.se/ekonomi/sven...rn-ekonomiskt/

Har du fått pengar av dina föräldrar?
Lånar du regelbundet av dina föräldrar?
Hade du inte klarat dig annars?
Ålder på dig?
Hur känns det?

TS
Jag har aldrig fått något men lånar pengar några gånger om året till oförutsägbara utgifter.
Jag är vanlig knegare i hyresrätt utanför en storstad som är 42 år gammal.
Det känns såklart inte roligt att ringa "mamsen"
Citera
2023-11-06, 17:45
Avstängd
SkattefriZons avatar
Lånade för sista gången av mamma för 20år sedan.
Nu 45år
Citera
2023-11-06, 17:47
Medlem
Är nog många föräldrar i den åldern som sitter på ett hyfsat eget kapital. Ser jag bara till mina föräldrar och vad de ärvt utöver vad de själva lyckats knåpa ihop under sin livstid begriper jag att de inte tvekat att hjälpa till ekonomiskt istället för att låta mig och syrran ta lån som egentligen inte behövs. Är väl en form av förskott på arv. Texten i det du citerat säger inte riktigt samma sak som din rubrik för övrigt. Det är en viss skillnad på att behöva ekonomisk hjälp från sina föräldrar än att erbjudas hjälp vid exempelvis bostadsköp. Är väl onödigt att sitta och slösa pengar genom att betala hyra medans man sparar om man har föräldrar som utan problem kan hjälpa till med kontantinsats?
Citera
2023-11-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Är nog många föräldrar i den åldern som sitter på ett hyfsat eget kapital. Ser jag bara till mina föräldrar och vad de ärvt utöver vad de själva lyckats knåpa ihop under sin livstid begriper jag att de inte tvekat att hjälpa till ekonomiskt istället för att låta mig och syrran ta lån som egentligen inte behövs. Är väl en form av förskott på arv. Texten i det du citerat säger inte riktigt samma sak som din rubrik för övrigt. Det är en viss skillnad på att behöva ekonomisk hjälp från sina föräldrar än att erbjudas hjälp vid exempelvis bostadsköp. Är väl onödigt att sitta och slösa pengar genom att betala hyra medans man sparar om man har föräldrar som utan problem kan hjälpa till med kontantinsats?

Viss skillnad kanske det är men inte är det något stor skillnad.
Skilladen är väl egentligen bara vem som tar första steget eller? Föräldrarna känner till sitt barns kassa ekonomi och förstår han inte klarar det på egen hand så de erbjuder honom hjälp. (Sedan kan han lura sig själv med livslång investering hur mycket han vill men navelsträngen bestod)
Alternativt: Han förstår han inte har råd att köpa en bostad utan att föräldrarna hjälper till. Gåva eller inte så var han beronde av deras "hjälp"

Det är ju inte så att de de bara av ren givmildhet ger honom en massa presenter för att tillfredställa hans hobby utan det handlar om mat i magen, tak över huvudet och kläder.
Citera
2023-11-06, 18:44
Medlem
HasseBanans avatar
Bara en sån sak som att många får och även i min åldersgrupp fick hjälp av sina föräldrar till uppkörningar och körkort. Det visar ju att många föräldrar har det ganska gott ställt, särskilt med tanke på vad det kostar. Det borde väl snarare ligga mer prestige i att betala med egna pengar.
Citera
2023-11-06, 18:49
Medlem
Har aldrig lånat något av varken morsan eller farsan sen jag flyttade hemifrån. Men hamnar jag i den sitsen hade jag nog känt mig skapligt inkompetent och efterbliven som inte kan sköta min egen ekonomi.
Citera
2023-11-06, 19:23
Medlem
hockexs avatar
Aldrig gjort, snarare tvärtom då de aldrig haft pengar själva, de dog även med massa skulder men det blev en nyttig läxa på vad man inte ska göra iaf.
Citera
2023-11-06, 19:27
Medlem
Räknas tusenlappen på julafton in i statistiken?

Nej, jag har aldrig lånat av mina föräldrar. Däremot har de lånat av mig åtminstone två gånger.

När jag var typ 12 så sparade jag alla mina veckopengar (100 kronor tror jag det var, så det blev väl en del med tiden) som jag sedan lånade ut så att de kunde köpa nya möbler. Sedan har jag lånat ut pengar så att de kunde göra sig av med ett topplån.

Nu har de inte så mycket pengar, men om vi bortser från det så skulle det nog mycket till innan jag ber om ekonomisk hjälp. Men om man sväljer stolheten ett tag och bara ser det ur ett rent objektivt ekonomiskt perspektiv: Kan man låna ut till sina barn så att de t ex slipper ta lån på huset är det väl bra? Har svårt att tänka mig att det handlar om lyxkonsumption när man är 30-40 år gammal och får pengar av mamma.
Citera
2023-11-06, 19:34
Medlem
odlingsbarfritids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Bara en sån sak som att många får och även i min åldersgrupp fick hjälp av sina föräldrar till uppkörningar och körkort. Det visar ju att många föräldrar har det ganska gott ställt, särskilt med tanke på vad det kostar. Det borde väl snarare ligga mer prestige i att betala med egna pengar.

Frågade min farbror som tog körkortet på 90-talet och han sa att att det var vanligt att föräldrarna betalade för lektioner och allt annat som kostar med körkortet. Medelklass.
Citera
2023-11-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arimataia
"Det senaste halvåret har varannan person i åldrarna 60–69 år gett ekonomisk hjälp till sina vuxna barn, visar en ny undersökning. Samtidigt har ungefär var tredje svensk stöttat någon ekonomiskt under samma period."

Mer från artikeln

"Bland de som stöttat sina barn ekonomiskt det senaste halvåret är det framför allt personer i åldersgruppen 60–69 år, där 48 procent uppger att de har hjälpt sina vuxna barn. Det innebär i princip att varannan vuxen i åldersgruppen 32–41 år har tagit emot ekonomiskt stöd från en förälder, med utgångspunkt i undersökningens antagande att de som idag är 60–69 år var cirka 28 år gamla i snitt när de fick sina barn."

https://nyadagbladet.se/ekonomi/sven...rn-ekonomiskt/

Hade du inte klarat dig annars?
Ålder på dig?
Hur känns det?

TS
Jag har aldrig fått något men lånar pengar några gånger om året till oförutsägbara utgifter.
Jag är vanlig knegare i hyresrätt utanför en storstad som är 42 år gammal.
Det känns såklart inte roligt att ringa "mamsen"

Nej!

Nej!

Ålder på dig?
Närmare 50 än 40

Hur känns det?
Naturligtvis bra, hade känts jävligt kymigt att behöva låna av sina föräldrar.
Citera
2023-11-06, 20:04
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odlingsbarfritid
Frågade min farbror som tog körkortet på 90-talet och han sa att att det var vanligt att föräldrarna betalade för lektioner och allt annat som kostar med körkortet. Medelklass.

Ja det var på 90-talet jag var i tonåren och det var alltså vanligt även då.
Citera
2023-11-06, 20:06
Medlem
Döda och lämnade pengar lagom till begravningskostnaderna.
Lånar ut ibland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in