2023-11-06, 20:21
Medlem
Har hänt med mindre belopp, kort tid för oförutsedda händelser annars är det jag som lånar ut till päronen oftast. Jag har hört vänner och bekanta ringa föräldrarna och be om förskott på arv till att köpa dyr Starbucks kaffe, höll på tappa hakan. Själv jobbar hellre ihop eller skiter i att köpa.
Citera
2023-11-06, 20:22
Medlem
Triplefaces avatar
Pinsamt. Jag är i den åldersgruppen (drygt 30), har stöttat mina föräldrar ekonomiskt.
Citera
2023-11-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arimataia
"Det senaste halvåret har varannan person i åldrarna 60–69 år gett ekonomisk hjälp till sina vuxna barn, visar en ny undersökning. Samtidigt har ungefär var tredje svensk stöttat någon ekonomiskt under samma period."

Mer från artikeln

"Bland de som stöttat sina barn ekonomiskt det senaste halvåret är det framför allt personer i åldersgruppen 60–69 år, där 48 procent uppger att de har hjälpt sina vuxna barn. Det innebär i princip att varannan vuxen i åldersgruppen 32–41 år har tagit emot ekonomiskt stöd från en förälder, med utgångspunkt i undersökningens antagande att de som idag är 60–69 år var cirka 28 år gamla i snitt när de fick sina barn."

https://nyadagbladet.se/ekonomi/sven...rn-ekonomiskt/

Har du fått pengar av dina föräldrar?
Lånar du regelbundet av dina föräldrar?
Hade du inte klarat dig annars?
Ålder på dig?
Hur känns det?

TS
Jag har aldrig fått något men lånar pengar några gånger om året till oförutsägbara utgifter.
Jag är vanlig knegare i hyresrätt utanför en storstad som är 42 år gammal.
Det känns såklart inte roligt att ringa "mamsen"

Får inte riktigt ihop det från artikeln. I rubriken står det "tvingas" men i löpande text står det inget om detta. Jag har det gott ställt och min farsa mer pengar än vad han behöver. Han har stöttat både mig och mina syskon, har vi behövt det? Nej.

Får jag barn så kommer jag med att stötta dom ekonomiskt när det behöver det som mest i livet, inte när jag är död.

Edit: Tror det är rätt vanligt att man stöttar sina barn till en bättre tillvaro. Varför vänta tills man är död och arv?
Citera
2023-11-06, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Får inte riktigt ihop det från artikeln. I rubriken står det "tvingas" men i löpande text står det inget om detta. Jag har det gott ställt och min farsa mer pengar än vad han behöver. Han har stöttat både mig och mina syskon, har vi behövt det? Nej.

Får jag barn så kommer jag med att stötta dom ekonomiskt när det behöver det som mest i livet, inte när jag är död.

Edit: Tror det är rätt vanligt att man stöttar sina barn till en bättre tillvaro. Varför vänta tills man är död och arv?

dock måste ni ha se till att grejerna funkar nu,
Citera
2023-11-06, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Pinsamt. Jag är i den åldersgruppen (drygt 30), har stöttat mina föräldrar ekonomiskt.

Känns inte det mer pinsamt att ha föräldrar som trots att de levt betydligt längre inte klarat av att bygga ihop en stabil ekonomi? Nu begriper jag visserligen att alla inte har samma förutsättningar men ändå. Kan inte riktigt se det pinsamma i att föräldrar närmare 70 som förhoppningsvis amorterat av sina bostadslån och dessutom kanske ärvt nån fastighet efter sina föräldrar hjälper sina barn med exempelvis kontantinsats till lägenhet.

Du som lånar ut pengar till dina föräldrar lär väl inte tycka det är konstigt om du hade hjälpt dina egna barn ekonomiskt?
Citera
2023-11-06, 20:59
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arimataia
"Det senaste halvåret har varannan person i åldrarna 60–69 år gett ekonomisk hjälp till sina vuxna barn, visar en ny undersökning. Samtidigt har ungefär var tredje svensk stöttat någon ekonomiskt under samma period."

Sverige är ett rikt land. Det finns ett kapital av svenska hyggliga 60-69-åringar som ställer upp och stöttar andra.

Vad skall Sverige göra när det kapitalet är förbrukat och 60-69-åringarna varken är svenska eller hyggliga..?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-11-06 kl. 21:02.
Citera
2023-11-06, 21:15
Medlem
Strumppappas avatar
Jag är 27 har aldrig behövt hjälp av mina päron, har alltid velat vara självständig även när det är skralt. Farsan är dock ganska tät och brukar skicka pengar då och då. Har sagt till honom att jag klarar mig och han behöver inte göra det, men han envisas med att han vill för han är stolt över mig. Han har nog lite svårt att visa känslor och ömhet, att skicka pengar är ett av de få sätten han har att visa uppskattning och att han älskar mig.
Citera
2023-11-06, 21:20
Medlem
Dumdrygs avatar
Har aldrig varit i sån knipa att jag lånat pengar av föräldrarna. Däremot har jag varit lite bortskämd med att få saker ibland. De erbjuder sig att betala något utan att man frågat. Närmar mig 50 år. Har t ex fått en mulltoa till ett fritidshus, mikrovågsugn och såna konstiga saker. Nu när det blivit riktigt gamla så ger de bort saker de äger för de orkar inte sköta om det. Fick en båt.
Citera
2023-11-06, 21:22
Medlem
30, har aldrig fått ekonomisk hjälp från att jag var typ 24, och nu pratar vi ekonomisk hjälp typ "vi var och handlade, de hade dem här tröjorna billigt så vi köpte lite t shirts"

Annars så et föräldrarna att jag ska in till staden där dem bor (bor en 45 minuter bort), när jag är där så frågar dem om jag vill ut o äta, kan svara "Nej, har mat på gång hemma sen, har inte råd i onödan" - de erbjuder då att bjuda på maten, pratar ca 200kr 5 gånger om året - blir ju mer en principsak att jag inte vill äta ute när jag har förberett mat hemme redan.
Minst lika många gånger så bjuder jag dock när ni väl är där.
Citera
2023-11-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Är nog många föräldrar i den åldern som sitter på ett hyfsat eget kapital. Ser jag bara till mina föräldrar och vad de ärvt utöver vad de själva lyckats knåpa ihop under sin livstid begriper jag att de inte tvekat att hjälpa till ekonomiskt istället för att låta mig och syrran ta lån som egentligen inte behövs. Är väl en form av förskott på arv. Texten i det du citerat säger inte riktigt samma sak som din rubrik för övrigt. Det är en viss skillnad på att behöva ekonomisk hjälp från sina föräldrar än att erbjudas hjälp vid exempelvis bostadsköp. Är väl onödigt att sitta och slösa pengar genom att betala hyra medans man sparar om man har föräldrar som utan problem kan hjälpa till med kontantinsats?

Ja dina föräldrar sitter måhända på ett hyfsat eget kapital efter ett helt yrkesliv. Så der ska betala för din uppväxt, sedan hjälpa dig och din syrra ekonomiskt istället för att ni finansierar er egen tillvaro för att sedan lämna er ett arv. När får dina föräldrar lägga pengar på sig själva? Ska alla resurser i en familj alltid läggas ner på den yngre generationen? Eller kommer ni att återgälda det när era föräldrar blir skröåloga genom att låta dem bo hos er och ta hand om dem, eller betala för ett nice ålderdomshem?

För att svara på trådämnet. Har aldrig lånat pengar av mina föräldrar.
Citera
2023-11-06, 21:27
Medlem
I riktigt rika familjer är det inte helt ovanligt att vuxna barn får bostäder och bilar. Men i övriga befolkningen är det fult att ta emot stöd av sina föräldrar. Jag tycker att man behöver hantera sin ekonomi själv i första hand.
Citera
2023-11-06, 21:41
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Inte konstigt egentligen dom enda som verkar trivas på svenska arbetsplatser är blonda kvinnor och invandrare dom springer runt och gullar hela tiden. Himla tur att man jobbar hemifrån för det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in