Citat:
Ursprungligen postat av
Arimataia
"Det senaste halvåret har varannan person i åldrarna 60–69 år gett ekonomisk hjälp till sina vuxna barn, visar en ny undersökning. Samtidigt har ungefär var tredje svensk stöttat någon ekonomiskt under samma period."
Mer från artikeln
"Bland de som stöttat sina barn ekonomiskt det senaste halvåret är det framför allt personer i åldersgruppen 60–69 år, där 48 procent uppger att de har hjälpt sina vuxna barn. Det innebär i princip att varannan vuxen i åldersgruppen 32–41 år har tagit emot ekonomiskt stöd från en förälder, med utgångspunkt i undersökningens antagande att de som idag är 60–69 år var cirka 28 år gamla i snitt när de fick sina barn."
https://nyadagbladet.se/ekonomi/sven...rn-ekonomiskt/
Har du fått pengar av dina föräldrar?
Lånar du regelbundet av dina föräldrar?
Hade du inte klarat dig annars?
Ålder på dig?
Hur känns det?
TS
Jag har aldrig fått något men lånar pengar några gånger om året till oförutsägbara utgifter.
Jag är vanlig knegare i hyresrätt utanför en storstad som är 42 år gammal.
Det känns såklart inte roligt att ringa "mamsen"
Ja, faktiskt rätt nyligen. Efter att jag bjudit min mor på lunch swishade hon 500. Frågade varför men hon tyckte att jag kan köpa något gott till barnbarnen inför halloween. Är mellan 30-40, nej jag lånar väldigt sällan av mina föräldrar. Kan inte minnas senast. Det känns givetvis skönt att "stå på egna ben"
Sen var det fint av mor att vilja att jag skulle köpa något till barnen (vilket jag ifs nog hade gjort ändå) men då blev det en gåva från farmor.