Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-03, 20:08
Medlem
poonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Det är egentligen inget större fel på Peter och Northvolt, eller Stefan på Polarium. Bägge killarna och deras kompetens är på hög nivå. Hajpen kommer från Harald Mix och hans inblandning i bägge bolagen. Det har pumpats på så in i helvete och blåsts upp i en takt där inte teknologi, produktionskapacitet, och kvalitet hängt med. Det som man lovat till stora kunder, är man inte i närheten av att kunna leverera idag. De som jobbar med det operativa i bolagen vet om detta. De vet att de inte kommer hinna bli klara med att leverera godkända produkter i tid, i de volymer deras ledning skrivit avtal med kunder om. Så har det varit de senaste åren. Bägge bolagen kan leverera enstaka enheter, oftast med teknologi som är 1-2 generationer äldre än kontrakterat. Så fort detta händer, ser vi ett antal artiklar på fina skåp som ska innehålla deras produkter. I övrigt läser vi mest om nya kontrakt som boostar värdet på bolagen inför en börsnotering. När det gäller Polarium, som förövrigt Peter på Northvolt äger en del i och som uttalat har sagt att de ska använda celler från Northvolt, så har det ännu inte skett. De celler som sitter i deras produkter kommer mestadels från Samsung.

Helt rätt! Tvivlar inte på PC heller, Man ska akta sig och lova för mycket innan allt är igång.
Citera
2023-11-03, 20:17
Medlem
DrunkenZealots avatar
Har hört lite konstiga kommentarer kring detta företag från folk i min närhet.

Skulle inte köpt några aktier i detta företag. De har iofs snabeln inkopplad i skattetanken. Men förr eller senare så tar tanken kanske slut.
Citera
2023-11-03, 21:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Det är egentligen inget större fel på Peter och Northvolt, eller Stefan på Polarium. Bägge killarna och deras kompetens är på hög nivå. Hajpen kommer från Harald Mix och hans inblandning i bägge bolagen. Det har pumpats på så in i helvete och blåsts upp i en takt där inte teknologi, produktionskapacitet, och kvalitet hängt med.

Men vänta nu...

Peter Carlsson är väl "entreprenören" som "arbetat för Musk" med Tesla va?

Där han skulle ha lärt sig hur man går till väga av elbils-kristus själv? Eller?

Nu råkar ju Musks stora strategi vara just det att få staten att betala - medan han "bygger maskinen som ska bygga maskinen".

Så affärsidén ser väl helt ut att vara i linje med vad man kan förvänta sig av Peter Carlsson. Mix har väl bara hakat på?

Låt vara att det operativt blir en liten annan taktik i Sverige - där pengarna inte kommer genom statliga kontrakt - men genom att bakvägen med hjälp av EU, miljökrav och lagstiftning plundra pensionsfonderna.

"Entreprenören" i detta fall riskerar ingenting annat än sitt framtida rykte. Han bara skummar av procenten på alla pengar som går in i att bygga "maskinen", dvs fabrikerna. Sedan om fabriken är helt dysfunktionell spelar ju ingen roll för honom om han fått sina procent.

Peab och anläggnings- och miljöreningsbranschen ligger för övrigt i framkant med detta affärsupplägg i vårt land.
Citera
2023-11-03, 21:20
Medlem
mrjugs avatar
Angående Scanias beslut bör en drivande faktor varit dåvarande VDn HH. Samma VD var drivande i kommande investering inom H2 för att i samband med det säga upp sig och bli VD/delägare i H2. Gratispengar Allt var inte ”compliant”.
Citera
2023-11-03, 21:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mrjug
Angående Scanias beslut bör en drivande faktor varit dåvarande VDn HH. Samma VD var drivande i kommande investering inom H2 för att i samband med det säga upp sig och bli VD/delägare i H2. Gratispengar Allt var inte ”compliant”.

Bra teori - men jag tror inte riktigt att det hänger ihop tidsmässigt? Var väl rätt länge sedan HH avvek från Scania?

Däremot torde hans hemhörighet / yrke inom Scaniaorganisationen vara relevant. Han är väl ingen ingenjör direkt om jag kommer ihåg rätt så kommer han från marknadsföringssidan. De har sällan förutsättningar att begripa teknik och förutsättningar på djupet. Utan det blir att skapa strategier och slagord och sälj - helt utan verklighetsförankring.
Citera
2023-11-03, 21:58
Medlem
ReflektivInsikts avatar
"Grön" energi är ett meme. Finns ingen som helst efterfrågan. Ingen vill betala 3 gånger så mycket för samma produkt minus svanenmärket. Jag har tidigare skrivit om hur elbilsförsäljningen har kollapsat så katastrofalt att VW behöver stänga ner hela fabriker. Det enda det tjänar till är att berika politiker och ljusskygga aktörer och göra den svenska skattebetalaren ännu fattigare.

Men några få har blivit miljardärer på det hela.
Citera
2023-11-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
"Grön" energi är ett meme. Finns ingen som helst efterfrågan. Ingen vill betala 3 gånger så mycket för samma produkt minus svanenmärket. Jag har tidigare skrivit om hur elbilsförsäljningen har kollapsat så katastrofalt att VW behöver stänga ner hela fabriker. Det enda det tjänar till är att berika politiker och ljusskygga aktörer och göra den svenska skattebetalaren ännu fattigare.

Men några få har blivit miljardärer på det hela.

Sluta ljug!! Är du efterbliven?? Elbilsförsäljningen går mycket bra i världen och ökar stadigt. VW går dåligt däremot. Läs på
Citera
2023-11-04, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumenarfet

Att vi däremot måste göra oss oberoende av kommunistdiktaturer och kunna producera celler och erforderligt råmaterial i volym även i Europa, anser jag livsviktig för våra möjligheter att producera konkurrenskraftiga elfordon i framtiden.

Framförallt oberoende från islam och araber. Det är genom oljan de har kunnat öka sitt inflytande. Är 1973 redan bortglömt?
Citera
2023-11-04, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
De hade säkert goda intentioner och visioner från början med god entreprenörsanda, men northVolt och Hybrit kommer gå till historien som två totala misslyckanden. Ägarna kommer självklart vilja cash:a ut allt via en IPO eftersom de inser att den gröna omställningen kommer misslyckas totalt.
Ja, vad ska man säga?
Jag tror du kommer få rätt, men jag är den första att erkänna om jag har fel.
Citera
2023-11-04, 03:41
Medlem
wwrs avatar
Det talas om IPO, men jag tror det är omöjligt. Jag sticker ut huvudet och kan ha fel där. Men jag tror att talet om IPO bara är ett sätt att försöka få verksamheten att verka seriös, vilket jag menar att den inte är. Folk kan snacka om att köpa Northvoltaktier, det håller det gröna i folks medvetande. Man har då och då talat om IPO sedan ett år.

Men en IPO skulle kräva en total genomlysning av företagets verksamhet, vad jag förstår. Och det skulle inte Northvolt klara. Då tror jag att t.ex. företagets (eventuella) leveranser måste redogöras för i detalj.
Senast redigerad av wwr 2023-11-04 kl. 04:06.
Citera
2023-11-04, 07:14
Medlem
mrjugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Bra teori - men jag tror inte riktigt att det hänger ihop tidsmässigt? Var väl rätt länge sedan HH avvek från Scania?

Däremot torde hans hemhörighet / yrke inom Scaniaorganisationen vara relevant. Han är väl ingen ingenjör direkt om jag kommer ihåg rätt så kommer han från marknadsföringssidan. De har sällan förutsättningar att begripa teknik och förutsättningar på djupet. Utan det blir att skapa strategier och slagord och sälj - helt utan verklighetsförankring.

Det sammanföll med några månaders mellanrum, där uppsägningen kom först. Investeringen var redan genomarbetad innan, inget som rivs ihop på två månader i en så stor organisation.

H2 är ju lite samma fenomen. Någon annan betalar (skattebetalare och investerare), sen får vi se hur grönt stålet blir. Får väl invänta någon granskning där också.
Citera
2023-11-04, 07:36
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ämne: Northvolt-Scania-skandalen, hur ett EU-projekt skadar Sverige

Moderatorerna har bett att Northvolts samarbete med Scania skall brytas ut ur tråden om Northvolt, så detta är en trådstart. Ber också att få hänvisa till tråden om Northvolt.

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Northvolt har med pengar från bl.a. EU, Goldman-Sachs, VW och andra byggt en batterifabrik i Skellefteå. Den startade produktion för snart två år sedan, har ett par tusen anställda men enligt min och vissa andras uppfattning är det osäkert om den producerar något alls.

Northvolt har använts för politisk propaganda om bidrag till företagen, ökad invandring, ökade möjligheter att tappa av Sverige på el, feminism, kritik av fack och inspektioner av företag.

I somras byggde Scania Södertälje om sin fabrik i Södertälje till att tillverka ellastbilar som skulle förses med enorma mängder Northvolt-batterier. Man siktade på en batteriproduktion av 1.2 ton batterier var fjärde minut!

Medan man byggde om fabriken flyttades produktion av traditionella lastbilar till Frankrike.

Nu har det till slut blivit offentligt att Northvolt har problem med leveranserna. Northvolt skyller på Corona, Suez-stoppet och kriget. Dessa problem var alltså välkända när Scania i somras satsade på Northvolt-batterier. Dessutom är marknaden för elbilar kraftigt vikande.

Scanias styrelse har fattat ett idiotbeslut när de satsade på Northvolt-batterier. Vad som skett med Södertälje-fabriken står inte klart. Har den kraschat eller kommit igång igen med produktion av traditionella lastbilar? I vilket fall har den lidit stor skada genom felsatsningen.

EU-pengar har alltså skadat "svensk" (utsåld till VW) industri. Tyvärr vinner EU på att skada svensk industri eftersom EU vill centralisera makten till Bryssel och Paris och EU därför uppfattar starka, perifert belägna länder som Sverige som ett hot.

Att diskutera:

Hur kan Scania ha fattat ett uppenbart felbeslut?
Hur har det gått för Scania Södertälje?
Hur fortsätter samarbetet mellan företagen?
Har industri flyttats från Sverige till Frankrike?
Vad vinner EU på att skada nordisk industri?

samt alla andra frågor som berör samarbetet Scania-Northvolt.

Företagens ekonomi, relationer med utländska investerare och EU är naturligtvis centralt för svensk politik. Men vill moderatorerna flytta tråden till annat underforum står det naturligtvis dem fritt att göra det.

Källa på att Scanias lastbilstillverkning flyttat till Frankrike?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in