2023-11-10, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Seriöst? åka förbi och titta? Jobbar du på fabriken själv?

https://www.svd.se/a/O8Ompb/trots-10...lt-inte-i-hamn
enligt denna färska artikel så har de inte lyckats leverera ännu......

Det går faktiskt att köra förbi och kolla vad de har för sig. Scania i Södertälje är väldigt stort och man ser vilka fordon de bygger när de står på deras gårdsplan till och med från motorvägen
Citera
2023-11-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Och det gjorde den, om än inte som planerat. Första cellen (batteriet) tillverkades innan nyår. Första leveransen skedde i maj 2022 har jag för mig.

Men snälla...

Hur tror du man tänker som investerare (eller potentiell investerare) om den där jävla clownen står och säger att de ska få fram batterier under 2021.

Och sedan tatata... Jag sade FÖRSTA cellen... Ja vi hade det innan nyår. Ja vi satte ihop det helt manuellt, men det sade jag inget om.

Hahaha!

Trovärdigheten är ju obefintlig.

Sedan dyker det upp två år senare något jävla mongo som ska försvara detta till på köpet. Trots att man fortfarande inte får fram batterier och hela skiten håller på att haverera.

Du måste helt enkelt vara så jävla korkad - så att du inte ens förstår att du är korkad.
Citera
2023-11-10, 22:04
Medlem
Scania har uppenbarligen köpt en del från Northvolt. Skulle tippa att även Volkswagen - som ju är Northvolts största ägare - köper en hygglig andel av Northvolts produktion.[/quote]

VW äger Scania…. Också
Citera
2023-11-10, 22:33
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det är naturligtvis korrekt att det var en jävla geopolitiska miss att lägga alla äggen i en korg av Tyskland och satsa så hårt på rysk gas. Det betalar, eller betalade, man priset för nu. Samtidigt är det en viktig väckarklocka och läxa för den demokratiska världen att inte göra sig beroende av pseudodiktaturer med tvivelaktig moralitet och detta gäller långt ifrån bara Ryssland.

Nästan alla stora satsningar i Europa nu är tydligt riktade mot att begränsa vårt beroende av fossilabränslen, som vi inte har tillgång till i betydande mängder i Europa, och öka på elektrifiering och produktion av energi. Alltså; tåg, kärnkraft, vindkraft, vattenkraft, solkraft, och halvledare, typ. Det är klart att det delvis är en omställning som kommer ta tid och pengar, men är livsviktigt på sikt och vår "taskiga sits" är kraftigt överdriven. Europa har ganska ordentligt mycket högre energiproduktion än ex. Kina eller Indien, och framförallt förlitar vi oss inte på hastigt byggda fuskbyggen som Kina. Vår infrastruktur är också överlag betydligt nyare och modernare än den amerikanska.

Sist men inte minst är det inte sant att tung produktion flyttar till Kina. När Kina öppnades upp och började delta I världsekonomin gjorde man det med världens mest folkrika land med svältlöner som inte längre existerar i Kina. Nu är kinesisk arbetskraft både relativt dyr och har lägre kapacitet än sina mer folkrika/yngre grannländer. Dessutom har man ett trade war som har, motsatt vad många tror, bara blivit mer intensivt under Biden. Biden gick ut och tvingade tillbaka nästan alla amerikanska experter från Kina genom att hota om att dra in deras medborgarskap. Vidare har man kommit överens med ASMR om att inte sälja eller producera de mer avancerade halvledarna i/till Kina. Lägg till diverse anti-dumping åtgärder på plats mot Kina så har du svar till varför allt färre företag väljer att lägga sin produktion i Kina och varför kinesiska företag försöker öppna upp produktion i länder som Ungern.

Ja, det kommer kosta mycket pengar, men att öka produktion av energi är knappast omöjligt. Energiproduktionen i norra Sverige kommer tveklöst behöva utvecklas, men det kommer den onekligen också att göra. Du kommer få se mer av allt, inklusive kärnkraft, i Sverige de kommande 10-20 åren. Vi måste ställa om. Det finns inget alternativ.

Det ryktas att bla BASF flyttar över produktion till bäde Kina o US…
Citera
2023-11-10, 23:07
Medlem
i länken står det att scania tillverkar 88 000 lastbilar per år i europa

https://www.svd.se/a/oWr7pW/scania-bygger-fabrik-i-kina

om hälften ska gå på batteri 2030 så får nog northvolt öka produktionen..
många batterier blir det
Citera
2023-11-11, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ämne: Northvolt-Scania-skandalen, hur ett EU-projekt skadar Sverige

Moderatorerna har bett att Northvolts samarbete med Scania skall brytas ut ur tråden om Northvolt, så detta är en trådstart. Ber också att få hänvisa till tråden om Northvolt.

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Northvolt har med pengar från bl.a. EU, Goldman-Sachs, VW och andra byggt en batterifabrik i Skellefteå. Den startade produktion för snart två år sedan, har ett par tusen anställda men enligt min och vissa andras uppfattning är det osäkert om den producerar något alls.

Northvolt har använts för politisk propaganda om bidrag till företagen, ökad invandring, ökade möjligheter att tappa av Sverige på el, feminism, kritik av fack och inspektioner av företag.

I somras byggde Scania Södertälje om sin fabrik i Södertälje till att tillverka ellastbilar som skulle förses med enorma mängder Northvolt-batterier. Man siktade på en batteriproduktion av 1.2 ton batterier var fjärde minut!

Medan man byggde om fabriken flyttades produktion av traditionella lastbilar till Frankrike.

Nu har det till slut blivit offentligt att Northvolt har problem med leveranserna. Northvolt skyller på Corona, Suez-stoppet och kriget. Dessa problem var alltså välkända när Scania i somras satsade på Northvolt-batterier. Dessutom är marknaden för elbilar kraftigt vikande.

Scanias styrelse har fattat ett idiotbeslut när de satsade på Northvolt-batterier. Vad som skett med Södertälje-fabriken står inte klart. Har den kraschat eller kommit igång igen med produktion av traditionella lastbilar? I vilket fall har den lidit stor skada genom felsatsningen.

EU-pengar har alltså skadat "svensk" (utsåld till VW) industri. Tyvärr vinner EU på att skada svensk industri eftersom EU vill centralisera makten till Bryssel och Paris och EU därför uppfattar starka, perifert belägna länder som Sverige som ett hot.

Att diskutera:

Hur kan Scania ha fattat ett uppenbart felbeslut?
Hur har det gått för Scania Södertälje?
Hur fortsätter samarbetet mellan företagen?
Har industri flyttats från Sverige till Frankrike?
Vad vinner EU på att skada nordisk industri?

samt alla andra frågor som berör samarbetet Scania-Northvolt.

Företagens ekonomi, relationer med utländska investerare och EU är naturligtvis centralt för svensk politik. Men vill moderatorerna flytta tråden till annat underforum står det naturligtvis dem fritt att göra det.
På inget vis har det skadat Sverige naturligtvis men hur då i så fall menar du?
Citera
2023-11-11, 01:26
Medlem
wwrs avatar
Den aktuella SvD-artikeln illustreras med hur man stoppar pengar i Northvolt. (Men att likna det vid en spargris vore fel eftersom fabriken, snart två år efter "produktionsstart" inte kan uppvisa någon säker försäljning av battericeller.) Himlen har i alla fall målats olycksbådande röd.

https://snipboard.io/CeKZLO.jpg

Det kan bara tolkas som att fler lån är att vänta. (Detta ryktas även om i tråden om Nv, enligt de som verkar insatta i företaget.)

SvD får i alla fall med hur våra pensioner slösas bort.
Citat:
1-4 AP-fonden: aktier och konvertibler för 5,9 miljarder kronor

https://www.svd.se/a/O8Ompb/trots-10...lt-inte-i-hamn

Det ligger naturligtvis bakom betalvägg. Det som tidningarna skyddar starkast är EU. Det är EU som fortsätter driva detta projekt när andra lägger ned det gröna och behåller det fossila:

(FB) Northvolt-Scania-skandalen, hur ett EU-projekt skadar Sverige

EU driver den gröna agendan som en religion. Genom att påstå att projekt är gröna så får ingen motsätta sig dem. Då går jorden under, enligt tidningarna. Därför skyddas Northvolt, och projektet utan produktion baxas vidare. Nu har alltså även Scania drabbats genom att ha gjort sig beroende av Northvolts bristande produktion.

Medan Storbritannien var med I EU planerades motsvarigheten Britishvolt. Sunak var finansminister och lovade pengar till Britishvolt. Men när Storbritannien gått ur EU och Sunak blivit premiärminister så drog han ur kontakten på Britishvolt som gick I putten och de brittiska skattebetalarna besparades slöseriet. "Low battery" skrev brittiska pressen.

Det är EU, med hjälp av de korrumperade tidningarna, som är orsaken att detta slöseri bedrivs. Det handlar om politisk propaganda. Det finns ingen säker produktion av annat än politiska floskler om behov av bidrag till företag med skattepengar, gröna drömmar, mer invandring, feminism etc
Senast redigerad av wwr 2023-11-11 kl. 01:42.
Citera
2023-11-11, 09:56
Medlem
Citat:
Den aktuella SvD-artikeln illustreras med hur man stoppar pengar i Northvolt. (Men att likna det vid en spargris vore fel eftersom fabriken, snart två år efter "produktionsstart" inte kan uppvisa någon säker försäljning av battericeller.) Himlen har i alla fall målats olycksbådande röd.

https://snipboard.io/CeKZLO.jpg

Det kan bara tolkas som att fler lån är att vänta. (Detta ryktas även om i tråden om Nv, enligt de som verkar insatta i företaget.)

Så... en skärmdump på bilden och de första meningarna... det man kan se om man inte har tillgång till artikeln.

Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att du hittar på eget innehåll igen.
Citera
2023-11-11, 10:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Så... en skärmdump på bilden och de första meningarna... det man kan se om man inte har tillgång till artikeln.

Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att du hittar på eget innehåll igen.
Det där har vi varit igenom många gånger. Det där är vad tidningen publicerar för icke prenumeranter. Sedan får var och en göra sin tolkning. Jag hittade inget i artikeln som motsade tolkningen att nya lån kan bli aktuella. Men det stod inte heller uttryckligt vad jag såg vid snabb genomläsning.

Media ger oss en suddig röra om Northvolt, ofta gömd bakom betalväggar, och konflikter om tolkningen av artiklar dominerar ofta i forum.
Senast redigerad av wwr 2023-11-11 kl. 10:28.
Citera
2023-11-11, 10:29
Medlem
devilsdecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Intressant inlägg, tack för info. Den sista paragrafen är ytterst relevant och träffande också, man ska alltid vara ytterst skeptisk och kritisk till påståendena från de som försöker sälja in både undergången och räddningen från densamma till befolkningen

Tack själv.

På något vis behöver de som säljer undergång alltid pengar för att rädda oss hahaha, visst är det slående. Skillnaden mellan den forna kyrkan, vars Gud alltid var kort på stålar och klimatundergångshysterikorna är hårfin. Tycker iofs att klimathysterikorna raffinerat bedrägeriet till en annan höjd. Precis som att när det inte längre går att skrämma oss med en Gud hittar man ett annat spår.

Jag vill påpeka att som seglare är det ett rent helvete att segla i Stilla Havet pga nedskräpningen. Man seglar i princip genom sopor och då och då måste man stanna och dyka för att få bort plast som fastnar i propellrar och roder. Så ser lyckligtvis inte Atlanten ut, i de delar jag tagit mig över. Kan naturligtvis bero på strömmar, men där är sjögräs ett större problem. Men sett i det stora hela kommer all förorening i havet främst från Asien (KINA) medan tredje världen gör så gott de kan. Jag anser på goda grunder att vi bör ta hand om vår värld lite bättre, men avgrunden därifrån till rena bedrägerier som merparten av miljörörelsen sysslar med är alldeles för djup.

Ha en skön lördag. Nu skall jag förfasa mig över importen av Palestinier hahaha
Citera
2023-11-11, 10:29
Medlem
Citat:
Det där har vi varit igenom många gånger. Det där är vad tidningen publicerar för icke prenumeranter. Sedan får var och en göra sin tolkning. Jag hittade inget i artikeln som motsade tolkningen att nya lån kan bli aktuella. Men det stod inte heller uttryckligt vad jag såg vid snabb genomläsning.

Media ger oss en suddig röra om Northvolt, ofta gömd bakom betalväggar, och konflikter on tolkningen tar ofta överhanden i forum.

Så då återstår frågan... har du läst igenom hela artikeln eller bara det man kan se utan att vara prenumerant?

Om du har läst igenom den så får du gärna dela med dig citat som stöder vad du säger
Citera
2023-11-11, 10:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Så då återstår frågan... har du läst igenom hela artikeln eller bara det man kan se utan att vara prenumerant?

Om du har läst igenom den så får du gärna dela med dig citat som stöder vad du säger
Jag kan naturligtvis inte lämna citat som visar att jag inte hittat något om lån i artikeln. Diskussionen får ske utifrån vad icke prenumeranter kan se. Det får tidningen räkna med när den gömmer en stor del av artikeln.

Jag lämnar diskussionen med det. De övriga som läst artikeln får naturligtvis korrigera den bild jag givit om de ej håller med.

Jag vill inte avlägsna diskussionen mer från vad jag anser vara viktigare. Här är inlägget:

(FB) Northvolt-Scania-skandalen, hur ett EU-projekt skadar Sverige
Senast redigerad av wwr 2023-11-11 kl. 11:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in