2024-02-11, 12:31
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Han är den enda president på jävligt länge som inte startade nåt krig. Så tänk på den frågan ett varv till.

Vilka krig har andra presidenter i modern tid startat?
Citera
2024-02-11, 12:34
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vilka krig har andra presidenter i modern tid startat?

Du kan gå igenom amerikanska presidenter och se hur många av dem som inte startat krig. Kolla det ska du se vad du hittar. Uttryckte jag mig oklart?
Citera
2024-02-11, 12:35
Moderator
Ancistruss avatar
Politik: utrikes --> Politik: USA
/Moderator
Citera
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultragainus
För att det är så USA har velat ha det i 80 år. De har velat ha ett militärt svagt Europa som fokuserade på ekonomisk tillväxt för att visa att ett västerländskt system är bättre än alternativen. Målet med NATO har alltid handlat om att hålla nere Europeiska försvarsutgifter och på så vis stärka utsikten för den ekonomiska tillväxten samtidigt som man förhindrar att en instabil situation, ala Nazityskland, uppstår igen. USA's har ju kört ner det här konceptet i halsen på Europa under så pass lång tid att den blivit en filosofisk verklighet. "Vi fixar, vi fixar". Att då länderna anpassar sig till den verkligheten är verkligen inte så konstigt. Tyskland har ju hållit sina försvarsutgifter nere för att man velat visa världen att man gått ifrån det som Nazityskland stod för och det är något som de först tvingades till och sedan uppmuntrats starkt till. Det går liksom inte att bygga en försvarskapacitet där man samtidigt försöker hålla Europas största ekonomi i lås.

Vad Trump verkar ha svårt att förstå är att det är USAs som är orsaken till att det ser ut så. Man har envisats själva att Europa ska vara beroende av USA försvarsgarantier, man har kört linjen så pass hårt och under så pass lång tid att det gjort breda filosofiska avstamp i flera generationer. Det som Trump försöker tvinga fram nu är som att försöka tvinga fram ett filosofisk paradigmskifte. Det är som att försöka tvinga fram upplysningen under medeltiden. Det fungerar helt enkelt inte så. Det krävs generationer av samhällsinflytande. Trump och Republikanska väljare verkar inte heller förstå att resurstillgångar i Europa inte är vad det är i USA. Vad Europa har som USA saknar är dock en innovations- och ingengörakultur som legat grunden för hela USAs försvarsmakt. De har den industriella kapaciteten, resurserna och ekonomin för att driva genom Europeisk innovation. Det är en symbios som de moderna Republikanerna eller Trump inte verkar förstå och skulle USA dra sig ur sammarbetet så stärker man ju bara USAs fiender samtidigt som man försvagar sig själv och Europa.

En av få i tråden som begriper vilken nivå detta ligger på... Tyskland, och faktiskt Europa, har varit ockuperade sedan kriget av USA, med en kombination av hårda (militära) och mjuka (politiska/kulturella) medel. USA är en krämarnation som för krig för att öppna upp marknader, och NATO är en militär garant för att den europeiska marknaden hålls öppen. Svårare är det inte. Krämarna som äger USA har egentligen inget alls emot att amerikanska skattebetalare står för notan för Europas försvar, eftersom de även äger alla försvarsindustrier; pengarna strömmar därför genom deras händer. Trump för här amerikanska skattebetalares talan men verkar inte ha fattat vad han sätter sig upp mot, eller så är det bara propaganda avsedd för den inhemska marknaden, för dels är han ju i maskopi med andra delar av USA:s ägarelit och dels gjorde han inga seriösa försök att förändra något när han faktiskt var president.
Citera
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Du litar inte på MSN men litar på YT-videor...

Nej, jag litar verkligen inte på youtube-videor heller, men information om hur det går till tillsammans med människor jag känner som arbetar med den typen av teknik ger mig kött på benen. Jag känner människor som redan för 20 år sedan sa att det finns inte en enda digital bild man kan lita på. Man kan gå in på pixelnivå och justera precis vad som helst så ingen kan se vad som är sant/falskt. För ett antal år sedan sa vederbörande att nu kan man inte heller lita på filmer där någon rör sig eller säger något. Allt går att fingera. Youtube-klippen jag hänvisade till illustrerade bara det personen jag känner sa. Är det tydligt nog för dig, pappskalle?
Citera
2024-02-11, 12:39
Medlem
Trump kommer att krascha NATO
https://sverigesradio.se/artikel/donald-trump-hotade-natoland-med-ryssland
Citera
2024-02-11, 12:39
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryssman
Jodå. Trump kan prata när Biden svamlar, för att Biden är senil och trött. Du bet att Trump sade det såhär va?

"Jag skulle faktiskt uppmuntra dem (ryssarna) att göra vad de vill. Man ska betala sina räkningar".

Delar delvis din uppfattning om Biden (även om han inte är dement, vilket du insinuerar). För övrigt undrar jag om Trumpstern talar svenska? Skall du citera så översätt inte. Ovidkommande hur som helst, du motbevisar ju dig själv.

För övrigt, att ma har negativa åsikter om Biden betyder inte att man har positiva om Trump. Bägge är inkapabla lallare. Men Precis som jag hellre gosar med Israel än med Hamas gosar jag hellre med USA än med Ryssland.

Trump verkar vilja gosa med Putin (och de flesta andra diktatorer) därför, och av många andra anledningar, anser jag att han är direkt farlig för oss och för världen. Du är fri att anse vad du vill om det.
Citera
2024-02-11, 12:40
Medlem
https://twitter.com/BidensWins/status/1756423170037293337?s=20

om den inte varit uppe än..
Citera
2024-02-11, 12:46
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Du kan gå igenom amerikanska presidenter och se hur många av dem som inte startat krig. Kolla det ska du se vad du hittar. Uttryckte jag mig oklart?

Du verkar ha koll menar jag. Vilka krig har presidenter startat. I modern tid?
Citera
2024-02-11, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Nej, jag litar verkligen inte på youtube-videor heller, men information om hur det går till tillsammans med människor jag känner som arbetar med den typen av teknik ger mig kött på benen. Jag känner människor som redan för 20 år sedan sa att det finns inte en enda digital bild man kan lita på. Man kan gå in på pixelnivå och justera precis vad som helst så ingen kan se vad som är sant/falskt. För ett antal år sedan sa vederbörande att nu kan man inte heller lita på filmer där någon rör sig eller säger något. Allt går att fingera. Youtube-klippen jag hänvisade till illustrerade bara det personen jag känner sa. Är det tydligt nog för dig, pappskalle?
Jag har en adress till en psykiatriker som är välrekommenderad. Hans specialitet är "hjärnspolning", med en slang i näsan spolar han hjärnan från hjärnspöken.
PM:a.
Citera
2024-02-11, 12:47
Medlem
Karmans avatar
Lyssnar man på längre intervjuer, inte bara lösryckta citat i diverse mainstreammedia, så inser man att Trump är en smart tänkande människa. Inte den bild medierna vill måla upp av honom och som de flesta tyvärr går på, särskilt i Europa och ännu mer särskilt i Sverige (givetvis...).

Så klart har han rätt i att de länder som inte lever upp till sina NATO-åtaganden ekonomiskt och resursmässigt inte ska kunna åka snålskjuts längre. Nån måtta på snyltandet får det ju vara. Samma med EU förresten, jag är urless på alla bidrag som betalas ut till öst och sydeuropeiska länder, när vi själva får jobba till vi är 70+, knappt har råd med sjukvård och inte ens motorväg mellan våra två största städer...
Citera
2024-02-11, 12:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Hallå i hjärnkontoret? Man kan inte bevisa att man inte sagt något eller inte gjort något. Det är ju elementär vetenskap. Alltså återstår, har Trump vidgått att han uttryckt sig så?
Jag menar bara att diskussionen blir outhärdlig om man inte kan ta videoinspelningar som legit intill dess den som uttalar sig på videon aktivt påstår att det är en fakevideo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in