Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Det beror på vad det är, för något. Att skriva att en person är dömd(fått strafföreläggande) för sexköp är i normala fall förtal, alltså olagligt oavsett om det är sant eller inte.
För att det skall vara lagligt krävs att man antingen haft skyldighet att lämna uppgiften eller att det var försvarligt att lämna uppgifterna.
Så att få namnge en person som dömd för brott i en tidning är enbart lagligt om det är försvarbart med tanke på omständigheterna.
Sådana omständigheter kan vara att personen är en makthavare och det finns då allmänintresse eller som i fallet med Paolo Roberto att han outade sig själv i media. Då uppgifterna redan var spridda av Paolo själv så blev det ok för media att sprida dem också.
Eller som med "kurdiska räven" där polisen gått ut med namn och personen är efterlyst och anses farlig.
I det aktuella fallet skall alltså vägas om det är försvarligt att namnge personen. Att han är kändis är inte nog för att det skall vara försvarbart.
Kloka synpunkter.
Även om jag njuter av att Wahlgren solkas (alltså klanen Wahlgren, för Niclas har ju verkligen rört sig ute i perifirin på senare år och knappt varit känd längre. Gissar att han figurerat och gästspelat i den där hemska såpan Wahlgrens värld dock, men det är väl det enda. Om inte Pernilla Wahlgren och Bianca fullständigt tapetserat vår vardag genom att dagligen ha rubriker om sig - vilket är en horribel plåga för svensken för övrigt -så hade vi faktiskt glömt bort Niclas Wahlgren totalt).
Vem är det som skvallrar om att det sitter en bortglömd före detta kändis hos polisen?
Är det polisen själva?
Hur fan får media nys om det?
Detta är ju ett hot mot de rättsprinciper vi har.
Han är ju verkligen helt okänd på senare år. Varför gäller inte sekretess för honom som för vanliga svenssons?
Egentligen ska sekretess råda även för mer kända människor anser jag, dessutom.
Varför ska de ha sämre rättsskydd än gemene man?
Tur att man inte är kändis i det avseendet.
Inte för att jag begått något brott, men att själva principen finns att det är ok att hänga ur kändisar, om de blivit föremål för brottslighet, är inte okej.
I en rättsstat så ska alla ha samma rättigheter inom rättssystemet. För det är så rättssystemet är uppbyggt, principen om alla människors lika värde och att vi ska stå lika inför lagen.