• 8
  • 9
2023-10-21, 09:33
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Har du redan sökt licens utan att ha jägarexamen eller är medlem i skytteklubb etc. Så kommer du att ha allvarliga problem med din licensansökan den dagen då du faktiskt uppfyller kraven.
Varför? Har varit med tidigare i livet i skytteförening med 10+ priser, tävlat. Vad är det för problem att ansöka och nekas. Göra rätt och ansöka på nytt (följa kraven dom har)?
Citera
2023-10-21, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenungaSvensken
För att ha jaktlicens måste du vara med i en skytteförening, ha ett vapenskåp, ha ett statligt jaktkort, ha license för jaktvapnet(som endast får användas i jakt) och ha en godkänd jägarexamen.

Jag blir imponerad om du grejar det på 3 dagar

Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Är du påtänd eller? Eller lite efterbliven bara?

Ljug inte är du snäll va!

Vad är det som inte stämmer i det jag skriver?

För att få köpa jaktvapen så behöver du ha genomfört jägarexamen och för detta finns det intensivkurser på 3 dagar.

När man väl fått jägarexamen så kan man söka licens på upp till 4 vapen utan problem. Dessa ska givetvis förvaras korrekt. Man behöver inte ha ett statligt jaktkort eller vara med en skytteförening eller jaktlag.

Vapnet får användas vid jakt men givetvis även vid inskjutning/träning. Detta kan utföras på en skyttebana eller på din egna mark - det är alltså tillåtet att skjuta in/träna på in egna mark eller på någon annas mark om denna person är med vid tillfället.

https://www.familjensjurist.se/fraga...-pa-egen-mark/
Citera
2023-10-21, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Är du påtänd eller? Eller lite efterbliven bara?

Ljug inte är du snäll va!
Låter som det är flera i tråden som är påtända kan lätt bli så med vapen nördar.
Citera
2023-10-21, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Vet inte om du är värd ett svar egentligen? Jag har en garderob jag har jagat i 25 år, nej jag tänker inte skjuta någon, fler frågor?
Du skā inte ha vapenlicens
Citera
2023-10-21, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
För en Avreglering av mig jag vill inte ha vapen.
Bra
Citera
2023-10-21, 19:04
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Varför? Har varit med tidigare i livet i skytteförening med 10+ priser, tävlat. Vad är det för problem att ansöka och nekas. Göra rätt och ansöka på nytt (följa kraven dom har)?
Har du sökt/haft licens dom sista 15 åren?
Om inte så ska du veta att finns det minsta lilla chans att neka dig så kommer dom att göra det, även när du uppfyller alla krav, och en licensansökan helt utan "behörighet" innan kommer att vara en sådan punkt. Du skriver att du har en ansökan inne nu och att det förmodligen blir avslag, det kommer att bli avslag till 100%.
Citera
2023-10-21, 19:23
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Har du sökt/haft licens dom sista 15 åren?
Om inte så ska du veta att finns det minsta lilla chans att neka dig så kommer dom att göra det, även när du uppfyller alla krav, och en licensansökan helt utan "behörighet" innan kommer att vara en sådan punkt. Du skriver att du har en ansökan inne nu och att det förmodligen blir avslag, det kommer att bli avslag till 100%.
Jo, men då löser jag det på andra sätt, blir mkt bättre för alla...
Citera
2023-10-21, 22:36
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Man kan inte få licens för Ak4 som ciivil..

Inte i dagsläget.
Tar man bort automatläget så kan man rent hypotetiskt få jaktlicens för en AK4/G3.
Citera
2023-10-21, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Inte i dagsläget.
Tar man bort automatläget så kan man rent hypotetiskt få jaktlicens för en AK4/G3.

H&K 90 mao?
Citera
2023-10-21, 23:03
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
H&K 90 mao?

Kanske det.
Om den saknas automatfunktion så visst.
Citera
  • 8