2023-10-20, 23:26
Medlem
Jag är själv vapenägare och det har faktiskt lättat lite på regler...ljuddämpare licensfritt,nu även ar15 på jakt.
Det är egentligen oerhört lätt ta jägarexamen och få hem en ar15.
Sen hör jag altid historier om hur hårt och den o den får aldrig...jag blev av körkort drograttfylla men fikk behålla med en varning..det typ hot,våld o sånt dom inte gillar...det finns inga lagar om vem som får inneha utan rekomendationer, är ofta gamla jurister o dyligt,tom pensionärer...även här rättas det då svin tar lagen i egna händer o nekar utan grund.
Sen ska tillägga att det enklare om du riktig jägare o inte nån som bara vill ha vapen...löser du årligt jaktkort, arrende? Har du hundar mm mm..men min tro är att det kommer fortsätta lättas lite på regler.
Citera
2023-10-20, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zerobatchaa
du kommer aldrig få jag licens hör jag. Vad bli skede skjitiñg av denna behöver bara att skott

Du sveřade inte på fråga ska du sjuka en hel flock?

Vet inte om du är värd ett svar egentligen? Jag har en garderob jag har jagat i 25 år, nej jag tänker inte skjuta någon, fler frågor?
Citera
2023-10-20, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Funderar på att göra det trots att jag inte är intresserad av jakt, har hållit på med skytte sen jag var ung. Dock var det ett tag sedan, jätte svårt att bli medlem i en skytteförening nu förtiden så det enda alternativet verkar vara jägarlicens. Provade att söka utan och dom nekade det inte men att dom ev skulle avslå ansökan. Jag vill hålla på med målskytte, om det inte finns föreningar så finns det iaf skyttebanor.

Ja varför inte, ta jägarexamen om du nu vill skjuta långbössa, du kan söka en licens på lämplig vapen, sen pratar du med en JAKTskytteförening där är det betydligt mindre byråkrati iom att dom inte ansvarar för licensintyg, det har du redan for life från polisen per vapen
Citera
2023-10-20, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zerobatchaa
du kommer aldrig få jag licens hör jag. Vad bli skede skjitiñg av denna behöver bara att skott

Du sveřade inte på fråga ska du sjuka en hel flock?

Oj förlåt, jag svarade inte på frågan, jo jag skjuter gärna en hel flock gris om möjligheten ges, dessa kommer dock på sträck i fart och inget man kan leka counter-strike med och ”spraya” ner med ett automatvapen av karbintyp man träffar helt enkelt inte, vilket man vet om man kan nått om automatvapen ( en58a i ett näste vid en åker i skymmning är en annan diskussion #medeltungbandmatadkulspruta)
Citera
2023-10-21, 00:07
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Ja varför inte, ta jägarexamen om du nu vill skjuta långbössa, du kan söka en licens på lämplig vapen, sen pratar du med en JAKTskytteförening där är det betydligt mindre byråkrati iom att dom inte ansvarar för licensintyg, det har du redan for life från polisen per vapen
Jo blir eventuellt så, men tycker bara det känns så satans onödugt att lära sig jakt när detvär målskytte man är intresserad av samt har erfarenhet av. Tycker rent utsagt att det är bullshit.
Citera
2023-10-21, 00:22
Medlem
Citat:
Jo blir eventuellt så, men tycker bara det känns så satans onödugt att lära sig jakt när detvär målskytte man är intresserad av samt har erfarenhet av. Tycker rent utsagt att det är bullshit.

Det är bullshit, men så ser det tyvärr ut. Trösta dig med att på min tid skulle man kunna särskilja sjöfåglar på svartvita fotografier, ange deras dräktighetstid och om hanarna hade tjockt undedun. Detta oavsett om dom ens var jaktbara, kraven har sänkts till vad jag tycker fortfarande är rimligt. God vapenhantering, bevis på skjutförmåga och teoretiskt prov på uppenbar dos and donts, resten får man av ett jaktlag.
Citera
2023-10-21, 00:24
Medlem
Jag har varit otroligt ot, straffa mig gärna men jag kommer fortsätta rätta vederlagda felaktigheter
Citera
2023-10-21, 00:27
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Det är bullshit, men så ser det tyvärr ut. Trösta dig med att på min tid skulle man kunna särskilja sjöfåglar på svartvita fotografier, ange deras dräktighetstid och om hanarna hade tjockt undedun. Detta oavsett om dom ens var jaktbara, kraven har sänkts till vad jag tycker fortfarande är rimligt. God vapenhantering, bevis på skjutförmåga och teoretiskt prov på uppenbar dos and donts, resten får man av ett jaktlag.
Ja, jag inväntar svar ang licensansökan men jag tror det inte kommer ge nått så jaktlicens är förmodligen det enda valet.
Citera
2023-10-21, 01:23
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag håller inte med om att Sverige haft en restriktiv inställning gällande vapenlagstiftning.

Det vi haft är hårda regler på vilka vapen man kan köpa och äga - då främst på jaktlicens.

Redan innan reglerna senast ändrades (kravet på att ett vapen inte skulle se "militärt" ut togs bort i September) så fanns det ju många vapen i Sverige.

Vi låg ganska högt på "guns per capita":

https://en.wikipedia.org/wiki/Estima...ita_by_country

Gällande AR15 och AK4 - det som krävs idag är en jägarexamen för att köpa en AR15 eller AK4 och det kan man fixa på en helg.

Man kan alltså gå från att inte ha någon erfarenhet av vapen till att lagligt äga en AR15 på 3 dagar.

Är du påtänd eller? Eller lite efterbliven bara?

Ljug inte är du snäll va!
Citera
2023-10-21, 05:45
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ja, jag inväntar svar ang licensansökan men jag tror det inte kommer ge nått så jaktlicens är förmodligen det enda valet.
Har du redan sökt licens utan att ha jägarexamen eller är medlem i skytteklubb etc. Så kommer du att ha allvarliga problem med din licensansökan den dagen då du faktiskt uppfyller kraven.
Citera
2023-10-21, 05:47
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Funderar på att göra det trots att jag inte är intresserad av jakt, har hållit på med skytte sen jag var ung. Dock var det ett tag sedan, jätte svårt att bli medlem i en skytteförening nu förtiden så det enda alternativet verkar vara jägarlicens. Provade att söka utan och dom nekade det inte men att dom ev skulle avslå ansökan. Jag vill hålla på med målskytte, om det inte finns föreningar så finns det iaf skyttebanor.
För att utnyttja skytte banorna så behöver du oftast vara med i föreningen.
Citera
2023-10-21, 09:31
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
För att utnyttja skytte banorna så behöver du oftast vara med i föreningen.
Ok, men har varit på skyttebanor utan att vara medlem och skjutit med person som haft licens, jag tänker sålänge man städar efter sig och inte skräpar ner..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in