2023-10-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Varför händer inte det i Sverige?

För att vi i Sverige har hårda regler för förvaring av vapen.

I USA förvaras vapen och ammunition olåsta.

I Sverige är de inlåsta i godkända vapenskåp.

Edit:

Generellt sett alltså - lagarna skiljer sig åt mellan delstaterna.

https://www.kff.org/other/state-indi...:%22desc%22%7D

8 delstater har lagar som säger att vapen ska förvaras inlåsta.
Senast redigerad av poiuy1298 2023-10-20 kl. 16:28.
Citera
2023-10-20, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
För att vi i Sverige har hårda regler för förvaring av vapen.

I USA förvaras vapen och ammunition olåsta.

I Sverige är de inlåsta i godkända vapenskåp.

På AK 4 har du ett patronlägelås.
Citera
2023-10-20, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
På AK 4 har du ett patronlägelås.

Ej godkänt för privatpersoner att förvara ett vapen på det sättet.

Man vill undvika att vapnet går att stjäla.
Citera
2023-10-20, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ej godkänt för privatpersoner att förvara ett vapen på det sättet.

Man vill undvika att vapnet går att stjäla.

När jag hade AK4B hemma, så hade jag patronlägelås och vitaldel gömd på annat ställe.
Citera
2023-10-20, 16:40
Medlem
Citat:
När jag hade AK4B hemma, så hade jag patronlägelås och vitaldel gömd på annat ställe.

Då var det väl i tjänst som hemvärnsman du hade det?

Vad jag vet så får hemvärnsmän fortfarande förvara vapnet hemma med patronlägeslås MEN nyckeln får inte finnas i hemmet (den ska finnas hos befäl) och ammunition får inte förvaras i hemmet.

Kollade vidare lite - det verkar inte vara tillåtet för hemvärnsmän att förvara vapnet i hemmet längre.
Citera
2023-10-20, 16:51
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Statistik visar att usa har 4.88 mord per 100.000 invånare medan Sverge har 1.13.
Jag jämförde för i-länder antalet skjutvapen/capita och antalet mord och med undantag för USA fanns noll samband mellan fler vapen och mer skjutvapenvåld. Det fanns länder med få vapen och mycket våld och länder med mycket vapen och lite våld.

USA:s problem med våld verkar alltså inte kopplat till vapenägande per se utan till någon bakomliggande mekanism som gör att de skjuter först och frågar sedan.
Citera
2023-10-20, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Det är en intressant tanke att förse befolkningen med militära automatvapen för jag antar att meningen skulle vara att tillåta helautomatiska vapen?

1.

Menar du att vapeninnehav skulle kunna tillåtas utan nån form av utbildning alls?
Skulle du vilja ha en åldergräns?

2.

Det finns idag en lättare utbildning att genomgå. Den heter jägarexamen. 2 dagars studier och 1 dags skjutprov. Efter genomgången utbildning går det utmärkt bra att köpa ett halvautomatiskt gevär.
Ruger 10/22
Pietta Chronos
Etc.

3.
Statistik visar att usa har 4.88 mord per 100.000 invånare medan Sverge har 1.13.
Statidtiken kommer från januari 2023 så vi får väl se hur året utvecklar sig.
Brottsligheten är alltså betydligt högre i USA trots liberalare vapenlagar.

4.
Kampen mot de illegala vapnen kommer knappast att minska om fler militära vapen tillåts hos befolkningen. I USA finns otroliga mängder med illegala vapen trots mycket tillåtande vapenlagstiftning.

5.
"Stand your ground" är trevligt!
Lagstiftningen är idag redan stark

Från och med 1 augusti går det bra att köpa AR15 som jaktvapen. Tidigare har den endast fått användas som vapen för att träna och tävla i dynamiskt skytte.
Orsaken till att den varit förbjuden har nog till stor del berott på att den har påmint om millitära vapen. Ett löjligt argument som nu har ändrats.
Om man blir påskjuten av en FN BAR eller AR-15 är ju skitsamma...

Vad vill du ändra med nuvarande lagstiftning?
Ska det vara som i USA där alla som är ostraffade får gå in i en sportaffär och kan köpa en AR15?
Ingen utbildning eller hur ska köparna lära sig om vapen?

Nä det går inte alls det bra. Efter jägarexamen måste du ansöka om licens hos Polisen.
Citera
2023-10-20, 17:10
Bannlyst
Citat:
Då var det väl i tjänst som hemvärnsman du hade det?

Vad jag vet så får hemvärnsmän fortfarande förvara vapnet hemma med patronlägeslås MEN nyckeln får inte finnas i hemmet (den ska finnas hos befäl) och ammunition får inte förvaras i hemmet.

Kollade vidare lite - det verkar inte vara tillåtet för hemvärnsmän att förvara vapnet i hemmet längre.

Man kan inte få licens för Ak4 som ciivil..
Citera
2023-10-20, 17:15
Medlem
Man måste uppskatta samklangen i att en person med Hitler som avatar startar en tråd om friare vapenlagar.
Citera
2023-10-20, 17:18
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Man kan inte få licens för Ak4 som ciivil..
Jo
Citera
2023-10-20, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Varför händer inte det i Sverige?
För att vi i princip bara har jaktvapen som står i vapenskåp.
Citera
2023-10-20, 17:32
Medlem
GruppboendetFiskens avatar
Det kanske inte blir AR15 och sånt.

Men handeldvapen kommer nog med tiden att bli lagliga, och kanske uppmuntrade av staten, att folk ska ha. Så att vi slipper psykbabbar som går på folk för att de vet att det inte blir några konsekvenser.

(FB) SD-ledamoten Josef Fransson föreslår att ostraffade civila ska få bära vapen

Allt eftersom kommer vi att behöva adaptera vårt samhälle för att hantera babbarna. Vapenlagar är bara en sådan förändring. Skatter och bidrag måste vi också göra om nu när väldigt många både skattefifflar och bidragsparasiterar.
Senast redigerad av GruppboendetFisken 2023-10-20 kl. 17:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in