2025-05-17, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Utmärker sig Göteborg (negativt) i sammanhanget?

https://www.svd.se/a/KMmPB4/studenter-larmar-om-psykologprogrammet-vid-goteborgs-universitet

Jo, nog kan man allt säga att Göteborg utmärker sig negativt. Det här är en dagsfärsk artikel, men liknande artiklar har skrivits regelbundet i olika publikationer under åtminstone 5 år, och trots att Göteborgs universitet nu skall ha förbjudit Per Magnus Johansson från att delta i psykologundervisningen lever hans tänkande fortfarande kvar genom lärjungarna som fortfarande är anställda.
Citera
2025-06-01, 20:49
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
https://www.svd.se/a/KMmPB4/studenter-larmar-om-psykologprogrammet-vid-goteborgs-universitet

Jo, nog kan man allt säga att Göteborg utmärker sig negativt. Det här är en dagsfärsk artikel, men liknande artiklar har skrivits regelbundet i olika publikationer under åtminstone 5 år, och trots att Göteborgs universitet nu skall ha förbjudit Per Magnus Johansson från att delta i psykologundervisningen lever hans tänkande fortfarande kvar genom lärjungarna som fortfarande är anställda.
Nja, där är det nog mer SvD som märker ut sig, igen.

SvD får kontakt med en autistisk pratkvarn som gärna lägger ut orden om stupiditeten i det han inte förstår, vilket inbegriper det mesta han läser och de flesta människor han möter. En liten detalj, källans karaktär, som SvD råkar glömma bort att fundera på.

Att tidningen också får kontakt med ett dussin andra studenter som gärna vill tona bilden och därtill påpeka att tidningens källa verkligen inte är representativ för något alls, verkar tidningen inte låtsas om.
Citera
2025-06-01, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Nja, där är det nog mer SvD som märker ut sig, igen.

SvD får kontakt med en autistisk pratkvarn som gärna lägger ut orden om stupiditeten i det han inte förstår, vilket inbegriper det mesta han läser och de flesta människor han möter. En liten detalj, källans karaktär, som SvD råkar glömma bort att fundera på.

Att tidningen också får kontakt med ett dussin andra studenter som gärna vill tona bilden och därtill påpeka att tidningens källa verkligen inte är representativ för något alls, verkar tidningen inte låtsas om.

Du tänker på den miljöpartistiske politikern? Han har skrivit ett genmäle i Göteborgs-Posten som jag rekommenderar dig att läsa.
Citera
2026-04-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatanJaevlaHelvete
Studerar för närvarande termin 5 på ett psykologprogram och är intresserad av att arbete som arbets- och organisationspsykolog efter examen. Siktet är inställt på några av de stora, dvs. Aon, Assessio etc. Hur svårt är det generellt att ta sig in på dessa företag eller in i branschen? Är det viktigt att komma från rätt universitet? Premieras ex. SU med deras inriktning på A&O?

Efter att ha kollat igenom en del linkedin-profiler verkar det som att den vanliga vägen in på dessa företag är att göra sin praktik och därefter få extrajobb där. Saken är dock den att på mitt psykologprogram så görs praktiken först på termin 8, vilket då hindrar min möjlighet att bygga upp CV:t inför arbetssökandet efter examen. Borde jag vara orolig? Går det att få extraarbete ändå redan nu, utan att ha gjort praktik?

Det är svårt att säga om SU premieras eller om det är så att de med intresse för AO söker sig dit. Jag brydde mig ganska mycket om ”rätt universitet” men eftersom att det genomgående är höga antagningspoäng verkar det inte spela så stor roll. Jag tror det framförallt är genom rätt praktik och sen att tydligt satsa på det fältet - sen brukar det nog gå bra ändå, även om det tar tid att få just den karriären man vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in