2024-05-22, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cholbert
Studerade ett matematiktungt civilingenjörsprogram några år och pluggade sedan psykologprogrammet, dock inte KI. Har en del erfarenhet av både ett klassiskt "svårt" program samt psykologprogrammet som jag kan jämföra mellan.

Skulle säga att följande skillnader är slående:

-Psykologprogrammet blir svårare och svårare med tiden, sista året har man praktiskt kliniskt arbete samtidigt som man har teoretiska heltidsstudier som vanligt. Dessutom finns en underliggande förväntan av att man ska kunna det mesta från alla tidigare kurser. Civilingenjörsprogrammet har motsatt trend att bli enklare och enklare då kurser blir mer praktiskt inriktade, det finns dock undantag. Generellt så förväntas man heller inte kunna allt utan endast det som man inriktat sig mot. Skulle säga att jag lade ner mer tid på psykolog studierna sista året än jag någonsin gjorde på civilingenjörsprogrammet

-Civilingenjörsprogrammet är dock svårare med avseende på att det finns tydliga rätt och fel samt att det kan bli väldigt abstrakt och komplicerat. Man behöver verkligen förstå, på psykologprogrammet kan man komma undan med att endast återge info utan att förstå.

-Psykologprogrammet är svårare vad gäller krav på faktisk fakta kunskap samt förmåga att resonera utifrån flera perspektiv. Samt att det finns tydliga krav på praktiska färdigheter sista två åren. Du förväntas mer eller mindre kunna det mesta från alla tidigare kurser och du förväntas kunna prestera på rimlig nivå i klientarbetet.

-Psykologstudenter pluggar i högre utsträckning för att de är intresserade och vill lära sig, stötte mycket sällan på någon som pluggade för godkänt. Detta var dock standard på civilingenjörsprpgrammet.

-Flervalsfrågor var ej standard där jag pluggade. Första åren var det mycket fokus på faktakunskaper. Senare år blev fokus mer på att integrera kunskap genom olika projektarbeten samt praktiska examinationer för att påvisa kliniska färdigheter.

Med det sagt, om man går in i programmet med inställningen att slappa så kanske man kan lyckas hanka sig fram. Tror dock det blir svårt senare årskurser, delvis då det bristande engagemanget kommer visa sig när det kommer till praktiska examinationer och examensarbete. Om din vän på riktigt lägger ned 10h plugg per vecka och "klarar sig" så tror jag delvis att det kan bli problem längre fram i utbildningen, den blir som sagt mer och mer krävande med tiden, men sen så undrar jag om det även kan vara så att han kanske ska välja att plugga till något annat.

Tack för svar!

Ja alltså såvitt jag förstått skriver man en kandidatuppsats på tredje året på KI och det verkar ha gått utan problem, men om det stämmer som du säger att det är de sista två åren det bränner till får jag väl se till hösten om han går ner i arbetstid.

Det du skrev om att man inte behöver "förstå" har han tagit upp ofta och just i anslutning till flervalsfrågor. Mycket att lära sig att svara rätt men aldrig riktigt behöva djupgående förklara system eller case-frågor. Kanske är det just att KI har en slappare inställning till examination och förlitar sig på du har erfarit att psykologstudenter är motiverade att lära sig själva?
Citera
2024-05-22, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQTTT
Tack för svar!

Ja alltså såvitt jag förstått skriver man en kandidatuppsats på tredje året på KI och det verkar ha gått utan problem, men om det stämmer som du säger att det är de sista två åren det bränner till får jag väl se till hösten om han går ner i arbetstid.

Det du skrev om att man inte behöver "förstå" har han tagit upp ofta och just i anslutning till flervalsfrågor. Mycket att lära sig att svara rätt men aldrig riktigt behöva djupgående förklara system eller case-frågor. Kanske är det just att KI har en slappare inställning till examination och förlitar sig på du har erfarit att psykologstudenter är motiverade att lära sig själva?
Yes brukar vara kandidatuppsats termin 5/6 och masteruppsats termin 9/10. Får se hur det går för honom, inte omöjligt att klara av jobb parallellt om det inte är vanliga kontorstider men det kommer garanterat krävas mer än 10 timmar plugg per vecka.

Att det är så mycket flervalsfrågor på KI visste jag inte, jag hade flervalsfrågor på några duggor första året i en viss kurs men that's it. Tentorna och inlämningarna första terminerna handlade mycket om att redogöra för olika teorier och basala fakta, förklara olika situationer och tillstånd utifrån olika modeller och applicera teorier/modeller/innehåll från litteratur/forskningsartiklar på olika fall. Det krävdes en hel del framplockning av kunskap och inte endast rekognition. Det var även mycket statistik och vetenskapsteori där man fick öva sig på att tolka, förstå och återge forskningsfynd samt designa experiment och andra typer av studier utifrån frågeställningar.

Jag trodde KI var en av de mer seriösa lärosätena, får höra med kollegor som pluggat där för att det skulle vara så stort fokus på flervalsfrågor låter ytterst märkligt.
Senast redigerad av cholbert 2024-05-22 kl. 15:11.
Citera
2024-05-22, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cholbert
Yes brukar vara kandidatuppsats termin 5/6 och masteruppsats termin 9/10. Får se hur det går för honom, inte omöjligt att klara av jobb parallellt om det inte är vanliga kontorstider men det kommer garanterat krävas mer än 10 timmar plugg per vecka.

Att det är så mycket flervalsfrågor på KI visste jag inte, jag hade flervalsfrågor på några duggor första året i en viss kurs men that's it. Tentorna och inlämningarna första terminerna handlade mycket om att redogöra för olika teorier och basala fakta, förklara olika situationer och tillstånd utifrån olika modeller och applicera teorier/modeller/innehåll från litteratur/forskningsartiklar på olika fall. Det krävdes en hel del framplockning av kunskap och inte endast rekognotion. Det var även mycket statistik och vetenskapsteori där man fick öva sig på att tolka, förstå och återge forskningsfynd samt designa experiment och andra typer av studier utifrån frågeställningar.

Jag trodde KI var en av de mer seriösa lärosätena, får höra med kollegor som pluggat där för att det skulle vara så stort fokus på flervalsfrågor låter ytterst märkligt.

Återkom gärna efter att ha frågat! Om jag börjar plugga till psykolog blir det nämligen något utav su, uu, ki. Vill gärna veta om det är ki som är oseriöst. Kan också tänka mig att det kan vara en effekt sedan pandemin? Hört det om andra utbildningar än psykologprogram att lärare/kursledare blev vana med de mer slappa examinationerna etc som förelåg under pandemin och att det inte hämtat sig sedan dess.
Citera
2024-07-12, 14:34
Medlem
Är egenterapin borttagen från psykologprogramen?
Ser inget om det när jag läst.
Citera
2024-09-01, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQTTT
Återkom gärna efter att ha frågat! Om jag börjar plugga till psykolog blir det nämligen något utav su, uu, ki. Vill gärna veta om det är ki som är oseriöst. Kan också tänka mig att det kan vara en effekt sedan pandemin? Hört det om andra utbildningar än psykologprogram att lärare/kursledare blev vana med de mer slappa examinationerna etc som förelåg under pandemin och att det inte hämtat sig sedan dess.

Blir att jag citerar mig själv. Återvände till tråden för att se om någon ny input hade getts i frågan, samtidigt som jag också tänkte dela med mig från perspektiv från Uppsalas psykologprogram:
"Jag har lagt noll tid på plugg och klarat allt, men jag rekommenderar det inte. För att bli en bra psykolog är det viktigt med ett intresse, ju mer du pluggar desto bättre blir du, förutsatt att du är en någorlunda vettig person. Men för att bara klara tentorna och uppgifterna krävs nästan ingenting, vilket är tråkigt i sig. Kanske blir tuffare de sista terminerna." https://www.reddit.com/r/uppsala/comments/1e1ln0a/comment/lcyewkq/?utm_source=share&utm_medium=web3x&utm_name=web3xc ss&utm_term=1&utm_content=share_button
Ju mer perspektiv jag får ta del av, desto mer verkar det luta mot att psykologprogrammet är svårt att ta sig in på men tämligen lätt att klara av. Tidigare har jag tyckt att det talat mot att välja programmet, men om det innebär att man kan slippa ta CSN m.m. så låter det ju riktigt lovande!
Citera
2024-10-11, 15:26
Medlem
Studerar för närvarande termin 5 på ett psykologprogram och är intresserad av att arbete som arbets- och organisationspsykolog efter examen. Siktet är inställt på några av de stora, dvs. Aon, Assessio etc. Hur svårt är det generellt att ta sig in på dessa företag eller in i branschen? Är det viktigt att komma från rätt universitet? Premieras ex. SU med deras inriktning på A&O?

Efter att ha kollat igenom en del linkedin-profiler verkar det som att den vanliga vägen in på dessa företag är att göra sin praktik och därefter få extrajobb där. Saken är dock den att på mitt psykologprogram så görs praktiken först på termin 8, vilket då hindrar min möjlighet att bygga upp CV:t inför arbetssökandet efter examen. Borde jag vara orolig? Går det att få extraarbete ändå redan nu, utan att ha gjort praktik?
Citera
2025-03-22, 20:24
Medlem
DeWolfess avatar
Frågor om psykologutbildning och yrkesbana

Nu när det snart är dags att bestämma vad ens liv ska ägnas åt har jag en del frågor som söker svar.
Som rubriken skvallrar om är det psykologprogrammet som, för tillfället, har min uppmärksamhet.

Vad skiljer utbildningarna på de olika lärosätena åt? Dessa är utav intresse:
Lund
Uppsala
Karolinska institutet

Är lönerna, eller snarare löneutvecklingen, verkligen så dålig som det sägs? Inom juridikens värld är det ju affärsjuridiken man ska satsa på om lön är det enda viktiga. Finns det något liknande knep inom psykologin?

Får man jobb utomlands med en svensk utbildning? Norge, USA, övriga EU. Då psykolog är en skyddad titel i Sverige leds tankebanan till att detsamma gäller övriga länder. Hur omständigt är det egentligen att erhålla en sådan utomlands?

Det stora dilemmat är egentligen lönen... Lönen trumfar på inget vis arbetet för mig men den måste ändå vara dräglig och att efter 20 år ha en lön på endast 10000 mer än en nyexad känns ganska ruttet.

https://www.saco.se/studier/studieval/yrken-a-o/psykolog/

Det är ett generellt problem i Sverige att man, trots lång utbildning, inte tjänar många ören mer än andra. Tyvärr för mig så är intresset för matematik/teknik inte tillräckligt. Civilingenjör hade ju annars varit givet.
Citera
2025-03-22, 21:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2025-04-10, 14:35
Medlem
disparitys avatar
Någon med insiderkunskap om hur utbildningen kommer utvecklas inom omedelbar framtid? Jag tänker främst på införandet av alternativa vägar för att bli psykolog. Som det är nu så kan man bara bli leg. psykolog genom att gå psykologprogrammet eller vidareutbilda sig till terapeut efter erhållen examen inom en människovårdande utbildning. Med tanke på den ständigt ökande psykiska ohälsan i landet, och ett kraftigt underskott på psykologer så borde man ändå tycka att lärosätena agerar klokt om de lanserar fler inkörsportar till yrket, alternativt att de kraftigt utökar platserna på psykologprogrammen runtom i landet och sänker intagningspoängen så att fler kan bli antagna. Det är ju helt absurt hur exempelvis juristprogrammet på många håll kan ha över 100 platser samtidigt som de flesta psykologprogram har 50 eller 40 i snitt, speciellt med tanke på hur juristyrket är en ytterst mättad marknad.
Citera
2025-04-10, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av disparity
Någon med insiderkunskap om hur utbildningen kommer utvecklas inom omedelbar framtid? Jag tänker främst på införandet av alternativa vägar för att bli psykolog. Som det är nu så kan man bara bli leg. psykolog genom att gå psykologprogrammet eller vidareutbilda sig till terapeut efter erhållen examen inom en människovårdande utbildning. Med tanke på den ständigt ökande psykiska ohälsan i landet, och ett kraftigt underskott på psykologer så borde man ändå tycka att lärosätena agerar klokt om de lanserar fler inkörsportar till yrket, alternativt att de kraftigt utökar platserna på psykologprogrammen runtom i landet och sänker intagningspoängen så att fler kan bli antagna. Det är ju helt absurt hur exempelvis juristprogrammet på många håll kan ha över 100 platser samtidigt som de flesta psykologprogram har 50 eller 40 i snitt, speciellt med tanke på hur juristyrket är en ytterst mättad marknad.

För att utbilda jurister behöver du endast föreläsnings- och semnariesalar. Det är väldigt billigt och kan lätt skalas upp.

I en psykologutbildning — likt för läkare — krävs praktik på vårdplats och de platserna är av förklarliga skäl mkt begränsade. Än mer begränsade är de obligatoriska ptp-platserna efter utbildningen men innan legget.

Hade man lätt kunnat öka antalet vårdplatser och yrkesverksamma psykologer hade antalet studentplatser ökat.

Med det sagt är ju utbildningen orimligt lång mig veterligen. Korta den till 3 år med mkt mer inslag av praktik och räkna omvandla ptp:n till 9 månader så kommer genomströmningen öka markant.
Citera
2025-04-23, 08:00
Medlem
Roerligs avatar
Hur går det med det märkligt tröga jobbet att sanera de psykologiska institutionerna och programmen från gamla ingrodda vanföreställningar och pseudovetenskapligt tankegods, det vill säga först och främst Freud och psykodynamik?

Förhoppningen har kanske varit att föreställningarna dör bort i takt med dess tillskyndare, men idéerna utövar uppenbarligen en väldig lockelse på vissa typer av individer och nya generationer tycks därmed kontamineras.

Och fortsatt är till och med moderna läroböcker inom psykiatri infekterade med freudiansk pseudovetenskap, om än i marginalerna. Hur det förhåller sig inom psykologi vet jag inte.

Jag förstår att detta varierar mellan olika lärosäten. Vilka institutioner och program har kommit längst respektive kortast i saneringen och i att i faktisk praktik införliva ett synsätt konsekvent vilande på evidensbaserad, biologisk, neurovetenskaplig och evolutionär grund?

Utmärker sig Göteborg (negativt) i sammanhanget?
Citera
2025-05-17, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeWolfes
Nu när det snart är dags att bestämma vad ens liv ska ägnas åt har jag en del frågor som söker svar.
Som rubriken skvallrar om är det psykologprogrammet som, för tillfället, har min uppmärksamhet.

Vad skiljer utbildningarna på de olika lärosätena åt? Dessa är utav intresse:
Lund
Uppsala
Karolinska institutet

Är lönerna, eller snarare löneutvecklingen, verkligen så dålig som det sägs? Inom juridikens värld är det ju affärsjuridiken man ska satsa på om lön är det enda viktiga. Finns det något liknande knep inom psykologin?

Får man jobb utomlands med en svensk utbildning? Norge, USA, övriga EU. Då psykolog är en skyddad titel i Sverige leds tankebanan till att detsamma gäller övriga länder. Hur omständigt är det egentligen att erhålla en sådan utomlands?

Det stora dilemmat är egentligen lönen... Lönen trumfar på inget vis arbetet för mig men den måste ändå vara dräglig och att efter 20 år ha en lön på endast 10000 mer än en nyexad känns ganska ruttet.

https://www.saco.se/studier/studieval/yrken-a-o/psykolog/

Det är ett generellt problem i Sverige att man, trots lång utbildning, inte tjänar många ören mer än andra. Tyvärr för mig så är intresset för matematik/teknik inte tillräckligt. Civilingenjör hade ju annars varit givet.

Lönen är som sagt inte särskilt imponerande. Dock är själva arbetet stimulerande och utan direkt stress och liknande.

Som jag ser det finns främst två vägar att gå för den som vill maximera sin inkomst som psykolog:

1. Inrikta sig mot företagsutveckling och ledarskap, gärna inom det privata näringslivet. De högsta genomsnittslönerna hittar man hos psykologer som arbetar med organisationsutveckling, coaching och ledarstöd.

2. Privatpraktisera inom eftertraktade områden, till exempel behandling av diagnoser med långa väntetider i den offentliga vården.

Ett tredje, om än något mer begränsat, alternativ är att sikta på en chefsposition inom det statliga. Även om man där kan få ett visst lönelyft, är det dock sällan man når över cirka 60 000 kr i månaden. Detta kräver också oftast att man jobbat minst 5-10 år och byggt upp gedigen erfarenhet.

Och, vilket du säkert redan har förstått, undvik traditionella anställningar inom offentlig sektor, såsom skola, regioner och kommuner, om målet är att maximera lönen.
Senast redigerad av GrevenFB 2025-05-17 kl. 07:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in