2020-04-04, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Man ska inte bli allround, man ska bli psykolog.
Jag tror inte att man automatiskt blir sämre för att man läser lite matematik och statistik. Det kan ju komma till nytta och det finns ju en anledning till varför lärosäten väljer dessa kurser.
Citera
2020-04-04, 17:30
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovenianbeer
Jag tror inte att man automatiskt blir sämre för att man läser lite matematik och statistik. Det kan ju komma till nytta och det finns ju en anledning till varför lärosäten väljer dessa kurser.

Man behöver det för att kunna gå vidare och forska på institutionen.
Citera
2020-04-04, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Man behöver det för att kunna gå vidare och forska på institutionen.
Det tror jag inte riktigt på. Finns säkert studenter som påbörjar sin forskningsbana på andra lärosäten än de studerade vid, och därmed kan ha gått miste om dessa kurser.
Citera
2020-04-04, 18:16
Medlem
Samizdats avatar
Tråden "Psykologprogrammet - skillnader på olika lärosäten?" infogad.

/Moderator
Citera
2020-04-09, 22:11
Medlem
utan.att.stannas avatar
Används alltid HP som urskilningskriterie vid ansökan med folkhögakolekvotem? Verkar omöjligt att komma in, har sökt 7 gånger hehe. Har runt 350 högskolepoäng i annat så det verkar inte vara en merit iaf 😁
Citera
2020-04-13, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slovenianbeer
Det tror jag inte riktigt på. Finns säkert studenter som påbörjar sin forskningsbana på andra lärosäten än de studerade vid, och därmed kan ha gått miste om dessa kurser.

Du tar dig inte genom en psykologutbildning utan en gedigen bakgrundskunskap i statistik och forskningsmetod. Det krävs både för yrkesutövande och forskning, och ingår således i alla program. "Läran om psyket" är kanske 60% av en psykologutbildning, och "matematik" är en helt annan sak.
Citera
2020-07-28, 02:12
Medlem
Hej!

Jag överväger att studera psykologprogrammet men har några funderingar som jag önskar att psykologstudenter/yrkesverksamma psykologer kan ge svar på. Jag vet inte om det är möjligt för mig att bli antagen då mina betyg egentligen inte räcker hela vägen fram men funderar på att läsa in franska på gymnasienivå för att få mer meritpoäng samt göra högskoleprovet igen. Jag har egentligen alltid velat bli psykolog, men tog studenten år 2017 och det fanns då inga möjligheter för mig att bli antagen, så gjorde som alla studievägledare sade och valde socionomprogrammet för det studerar alla som inte kom in på psykologprogrammet. Jag har inte varit riktigt bekväm med min utbildning sedan första terminen och påbörjar sjunde(sista) terminen i augusti så kommer få ut min socionomexamen i januari. Jag vet om att det finns möjlighet att studera till psykoterapeut efter min nuvarande utbildning men det tar så lång tid så att det känns mer värt det att studera psykologprogrammet.

Min första fråga rör svårighetsgraden på matematik under programmets gång. Jag är väldigt svag i matematik och tycker inte om exempelvis grafer eller ekvationer. Under socionomprogrammet har vi läst statistik och kvantitativ metod (med t-test, pearsons, n-värde, anova osv. Jag klarade denna tenta men fick göra omtenta så klarade den på andra försöket men då med ganska god marginal (var närmare VG än U). Jag har hört mycket om att man läser mycket statistik på psykologprogrammet, hur avancerat är det och finns det några exempeltentor så jag kan se nivån?

Min andra fråga rör hur man ska vara som person. Mina anhöriga tycker inte att psykologyrket passar mig alls. Jag uppfattas tydligen som en ''hård'' person snarare än mjuk, och jag tar ofta på mig ledarrollen. Jag är inte rädd för att ta plats, säger ifrån och är i allmänhet en person som är väldigt rak i min kommunikation. Jag är bra på att se lösningar och skulle själv instämma i att jag är en dominant person. Är detta ett bekymmer som psykolog att ha dessa personlighetsdrag?

Min tredje fråga rör psykologprogrammet i allmänhet, vad tycker ni är det bästa respektive sämsta med utbildningen?

Min fjärde fråga rör yrkesverksamma psykologers situation. Vad är en vanlig ingångslön och hur är löneutvecklingen? Upplever ni att ert yrke har hög status? Vad gör man på en vanlig arbetsdag, just i ditt jobb som psykolog?
Senast redigerad av misteriosa 2020-07-28 kl. 02:19.
Citera
2020-09-03, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misteriosa
Hej!

Jag överväger att studera psykologprogrammet men har några funderingar som jag önskar att psykologstudenter/yrkesverksamma psykologer kan ge svar på. Jag vet inte om det är möjligt för mig att bli antagen då mina betyg egentligen inte räcker hela vägen fram men funderar på att läsa in franska på gymnasienivå för att få mer meritpoäng samt göra högskoleprovet igen. Jag har egentligen alltid velat bli psykolog, men tog studenten år 2017 och det fanns då inga möjligheter för mig att bli antagen, så gjorde som alla studievägledare sade och valde socionomprogrammet för det studerar alla som inte kom in på psykologprogrammet. Jag har inte varit riktigt bekväm med min utbildning sedan första terminen och påbörjar sjunde(sista) terminen i augusti så kommer få ut min socionomexamen i januari. Jag vet om att det finns möjlighet att studera till psykoterapeut efter min nuvarande utbildning men det tar så lång tid så att det känns mer värt det att studera psykologprogrammet.

Min första fråga rör svårighetsgraden på matematik under programmets gång. Jag är väldigt svag i matematik och tycker inte om exempelvis grafer eller ekvationer. Under socionomprogrammet har vi läst statistik och kvantitativ metod (med t-test, pearsons, n-värde, anova osv. Jag klarade denna tenta men fick göra omtenta så klarade den på andra försöket men då med ganska god marginal (var närmare VG än U). Jag har hört mycket om att man läser mycket statistik på psykologprogrammet, hur avancerat är det och finns det några exempeltentor så jag kan se nivån?

Min andra fråga rör hur man ska vara som person. Mina anhöriga tycker inte att psykologyrket passar mig alls. Jag uppfattas tydligen som en ''hård'' person snarare än mjuk, och jag tar ofta på mig ledarrollen. Jag är inte rädd för att ta plats, säger ifrån och är i allmänhet en person som är väldigt rak i min kommunikation. Jag är bra på att se lösningar och skulle själv instämma i att jag är en dominant person. Är detta ett bekymmer som psykolog att ha dessa personlighetsdrag?

Min tredje fråga rör psykologprogrammet i allmänhet, vad tycker ni är det bästa respektive sämsta med utbildningen?

Min fjärde fråga rör yrkesverksamma psykologers situation. Vad är en vanlig ingångslön och hur är löneutvecklingen? Upplever ni att ert yrke har hög status? Vad gör man på en vanlig arbetsdag, just i ditt jobb som psykolog?

Man blir inte psykoterapeut på Psykologprogrammet heller utan det är en påbyggnad på samma premisser som för socionomer.

Gällande matematiken och statistiken har jag svårt att tro att den skulle vara svårare på psykologlinjen än för socionomlinjen. I grunden behövs kunskap om samma typ av data/matematik/statistik för att kunna utläsa data i vetenskapliga artiklar på ett vettigt sätt. Är du på nivån att du diskuterar anova och Pearsons är du antagligen långt före många andra.

Vad anhöriga tycker är sekundärt. Deras bild av hur en psykolog ska vara baseras antagligen på film och TV. Det är klietens uppfattning och behov som är centralt. Alla klienter vill inte ha en skäggig man med mocka-patchar på kostymen som säger "hmmm..." eller en äldre dam i kulturtantsoutfit som dricker te och "ber dig utvekla mer". Den lugna och lyssnande stereotypen är bara en sort av många. En stor del klienter företsäller jag mig vill ha rak kommunkation. Det är trots allt ett forum för förändring i slutändan, inte en evig plats av mjukt lull lull och trygghet.

Det bästa med utbildningen är hur väl man utgår från verkligheten, (mycket föreläsare utifrån som också är verksamma psykologer) och det sämsta (jag ser dock inte det som något dåligt men något som kan vara jobbigt) är hur man hela tiden ökar sin självmedvetenhet, vilket kan skapa jobbiga känslor, men det i sig är ju en del av att växa i rollen.

33-37k i månaden är ingångslönen sist jag kikade.
Citera
2020-09-16, 20:30
Medlem
SU-35s avatar
Hur pass krävande är programmet sett till teorin? Är det väldigt flerdimensionell och tankekrävande läsning och hur mycket läser man på en månad sett till antal sidor/böcker. Har 1.3 på HP just nu, men förhoppningsvis lossnar det så att jag får den där magiska "1.6-poängen" som krävs för ganska många psykologprogram i landet just nu som det verkar.
Och sist, hur är "snacket på stan" gällande utökning av platser på de lärosäten ni pluggar på? Det är faktiskt tämligen skrämmande hur få platser psykologutbildningarna runtom landet har att erbjuda sett till växande efterfrågan, samtidigt som juristutbildningarna t.ex fortfarande har mer platser än nödvändigt, sett till juristernas egen arbetsmarknad. Kommer man utöka platserna? Pratar man om alternativa urvalsmetoder som man hade för två(?) terminer sedan då man viktade högskoleprovsresultaten på många lärosäten?
Citera
2020-09-16, 23:23
Synd att urvalet för sökande psykologstudenter inte tar hänsyn till lämplighet och egna erfarenheter

Träffat dussintals olika psykologer genom åren och den enda som genuint förstod, brydde sig och kunde hjälpa var en psykolog med eget bagage av psykisk ohälsa men som tagit sig från botten till toppen dvs en psykolog med egna erfarenheter och full förståelse. De andra hade inget vettigt och effektivt att komma med.

Alltfler hade fått adekvat hjälp och därmed uppnått läkning och välbefinnande, om detta togs i beaktning.
Citera
2020-10-21, 20:06
Medlem
Psykologprogrammet - tillgodoräkna sig poäng sen tidigare?

Hej! Funderar på att plugga inför högskolepovet för att komma in på psykologprogrammet. Jag har nästan en master i psykologipoäng sen tidigare från Lunds Universitet, och hoppas därför att jag borde kunna tillgodoräkna mig ganska mycket poäng och därför skära bort minst typ motsvarande 2 år av utbildningen. Tyvärr verkar man inte kunna få denna kalkylen utav studievägledarna förens EFTER man blivit antagen. Förstår att det finns risk att man får kompletera lite smågrejor här och var och att olika universitet är olika hårda, men tror ni det är rimligt att räkna med att man kan tillgodoräkna sig typ 2 år av programmet givet att man redan har HP i massa psykologi (inga flum-kurser utan gedigna grejor som brukar ingå såsom grundkurs, statistik, neuropsykologi, kandidatuppsats, masterkurs osv)

Tack på förhand
Citera
2020-10-21, 20:11
Medlem
Keldons avatar
Varför ska du in på programmet om du redan nästan har en master?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in