Citat:
Jag tycker Israel har varit väldigt otydligt och skickar alla möjliga motstridiga signaler, för mig är det uppenbart att det är väldigt olika viljor i regeringen.
”Vi skall utplåna Hamas, vi skall utplåna Hamas i Gaza, vi skall utplåna Hamas militära kapacitet, vi skall utplåna Hamas militära kapacitet i Gaza, vi skall säkerställa att Hamas aldrig mer kan göra något liknande, vi skall eliminera allt, vi skall inte lämna sten på sten, när vi är färdiga så måste Gazas territorium vara mindre.”
Det här är uttalanden jag hört eller läst från Israeliska ministrar och IDF. Tycker du det framstår som ett entydigt budskap? Jag tycker det spretar rätt mycket och man måste då fråga sig vad ”avsluta detta nu en gång för alla” betyder.
Skall man utplåna Hamas? Ja, det går kanske i Gaza, men på Västbanken? I Iran? I Qatar? Hur skall det gå till? Och om man inskränker sig till Gaza, vad händer när man ockuperat hela området och rensat ut alla faktiska och misstänkta Hamasanhängare och man ”vunnit”, vad gör man då?
Skall man ockupera Gaza på nytt och sitta fast där med över tid allt mindre entusiastiska och tveksamma unga värnpliktiga som faktiskt inte tycker det är jättekul att skjuta ihjäl stenkastande fattiga palestinska barn och ungdomar? Förra gången tog det mer än 35 år att lösgöra sig.
Eller skall man låta Fatah ta över Gaza igen? Hur då? Man erkänner ju inte ens längre Palestinska Myndigheten / Palestinska Staten som förhandlingsmotpart.
Hur skall man, med andra ord, se till att man inte ställer till det som man gjorde när man 1982 invaderade Libanon för att göra norra Israel säkert och utplåna PLO-terroristerna i södra Libanon men maktvakuumet i södra Libanon istället för PLO kom att fyllas av Hizbollah? Hoppsan… Eller som när man invaderade södra Libanon 2006 för att göra norra Israel säkert och utplåna Hizbollah men resultatet blev ett mycket starkare Hizbollah som idag kontrollerar södra Libanon fullkomligt och beräknas vara världens militärt starkast icke-statliga organisation? Hoppsan…
Israel har definitivt inte USA eller väst med sig i ”att inte backa för något”, tvärtom understryker västländerna hela tiden att Israel har rätt att försvara sig men måste följa folkrätten. Israel har också redan visat att man är beredd att backa. Se t.ex. den ”totala blockaden” av Gaza som efter ett enda telefonsamtal från Biden inte längre var total, eller det initiala totalstoppet av införsel av hjälp från Egypten som sedan blev ett ”vi skall inspektera vartenda paket” men som nu verkar rulla på, eller den när som helst nära förestående markinvasionen som skall hända alldeles strax sedan en vecka där det är rätt uppenbart att den senaste veckans uppskov beror på att USA sagt åt Israel att vänta lite tills USA känner sig färdigt med förhandlingar rörande sina medborgare med Hamas via Qatar.
Jag tror Israel skulle ha tjänat på om man haft en regering som tagit fram faktiska mål med kriget och kommunicerat dessa till sin egen befolkning, sin armé och till omvärlden. Som det är nu håller Israel på att tappa stöd i en alarmerande takt eftersom det för många framstår som att Israel bara håller på att bomba Gaza i blint hämndbegär. Den bilden kunde man nog till en betydande del ha undvikit.