2023-12-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayboosted
Du har rätt och detta är dilemmat Israel är fast i västbanken också. Israel vill inte ockupera västbanken (förutom extremister och bosättare som jag är starkt emot) - men samtidigt om Israel drar sig ur västbanken och överlämnar kontrollen blir det som i Gaza. Då väljer folket Hamas och använder västbanken för att anfalla Tel Aviv och Jerusalem. Vad ska Israel göra då? Ockupera om västbanken? Samtidigt blir allt värre av att ockupera västbanken och det motverkar fred för varje år som går.

Det är ett sjukt knepig läge dom är fast i. Synd att Jordanien vägrar ta tillbaks västbanken. Men man kan ju förstå dom eftersom Arafat försökte störta Kung Hussein och ta över Jordanien 1970. Sen drar han igång ett inbördeskrig i Libanon efter Kung Hussein sparkar ut hans gäng dit. Det är helt klart ett instabilt gäng dessa palestinier.

Tiden för Hamas är dock uppenbarligen snart över i Gaza. Helt ärligt tror jag endast Egypten kan rädda situationen. Kanske palestinierna går med på att bli Egyptiska medborgare efter dom fått tillräckligt med stryk? Vi får hoppas... annars fortsätter skiten för evigt.
Så länge det finns olika folkslag, religioner och kulturer så kommer detta inte att lösas. Israel måste förbli en judisk nation. Den enda lösningen är Jesu återkomst!
Citera
2023-12-17, 17:43
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Du måste ju förstå förhållanden Israel utsätter dessa personer för. Och gör du det så står du ändå och gormar om Israels rätt att försvara sig. Du försvarar Israels "rätt" vilket är ett orättvist utrensande av ett folk. Du hejar på och hoppas väl att vi andra ska heja på men nu börjar världen faktiskt tröttna på Israels massakrerande med sin ständigt tighta offerkofta över sig.
Tänk om!
Eller så anser vi alla att nu ska det bli krig mot islam av någon sjuk anledning.
IS och alla dessa Jihad rörelser är inte islamistiska rörelser, det är sjuka extremister som skapats av USAs krig och sedan kvar lämnandet av vapen. Man avmilitariserar en region och sedan lämnar man alla mindre värdefulla vapen kvar. Då skapas extrema grupper i laglösa samhällen.
Detta är ingenting nytt under solen.

Palestinier gick inte in i Israel den 7e oktober utan Hamas och andra extrema väpnade grupper.

Tänk om!

God Jul

Ingen gormar, utom rösterna i ditt eget huvud.

Allt färre går på den där uttjatade blåsningen.
Palestinierna = Hamas och Islamiska Jihad och allt vad palestinierna väljer att kalla sig när de löper amok. Det är samma besinningslösa, fanatiska araber med eller utan automatkarbin. Glöm att det finns fromma civilister i Gaza som bara vill ha fred och odla sina gurkor. Det finns två sorters araber i Gaza — terrorister och barn som snart vuxit upp och blivit nya terrorister.

Ingen slump att även de närliggande arabländerna skyr dessa krigiska bråkmakare och notoriska problemfolk som pesten.
Citera
2023-12-17, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror inte israelerna kommer vattenfylla tunnlarna innan gisslan har hittats.

Vissa tunnlar har vattenfyllts. Det var en av anledningarna till några av IDF massgripanden av Hamas-terrorister här i veckan.

FN har såklart fördömt även detta taktiska grepp, ingen ska få skada deras gullungar i terrororganisationen Hamas.
Citera
2023-12-17, 18:05
Medlem
Vi får se hur detta krig utvecklar sig. Araberna har några trumfkort dom kan använda.
Vi kommer nog se en massiv militär rustning i muslimska länder för de är rädda att de är näst på tur.
Citera
2023-12-17, 18:13
Medlem
Citat:
Du har rätt och detta är dilemmat Israel är fast i västbanken också. Israel vill inte ockupera västbanken (förutom extremister och bosättare som jag är starkt emot) - men samtidigt om Israel drar sig ur västbanken och överlämnar kontrollen blir det som i Gaza. Då väljer folket Hamas och använder västbanken för att anfalla Tel Aviv och Jerusalem. Vad ska Israel göra då? Ockupera om västbanken? Samtidigt blir allt värre av att ockupera västbanken och det motverkar fred för varje år som går.

Det är ett sjukt knepigt läge dom är fast i. Synd att Jordanien vägrar ta tillbaks västbanken. Men man kan ju förstå dom eftersom Arafat försökte störta Kung Hussein och ta över Jordanien 1970. Sen drar han igång ett inbördeskrig i Libanon efter Kung Hussein sparkar ut hans gäng dit. Det är helt klart ett instabilt gäng dessa palestinier.

Tiden för Hamas är dock uppenbarligen snart över i Gaza. Helt ärligt tror jag endast Egypten kan rädda situationen. Kanske palestinierna går med på att bli Egyptiska medborgare efter dom fått tillräckligt med stryk? Vi får hoppas... annars fortsätter skiten för evigt.

Edit:

Intressant video om tunnlar som släpptes idag: https://www.youtube.com/watch?v=fiLvNwZkcCY

Det fetade.. går med på? Som om det fanns något erbjudande??

Egypten kan komma att spela en viktig roll för Gazas framtid efter att Hamas är utrotat men räkna inte med att Egypten kommer vilja ta emot en massa sk palestinier.

Dom vet mycket väl vilken samling skräpmänniskor det handlar om.

Citat:
This is a high iron fence topped with barbed wire. Behind it is an 8-10 meter high concrete wall that was just completed yesterday. Behind it is a series of earthen berms. New watchtowers are also being erected.

They are all built to keep desperate Palestinians out of Egypt.

The "human rights" community and mainstream media seem oddly unconcerned about such extensive means to ensure Gazans cannot flee a war zone.

https://nitter.net/elderofziyon/stat...792646836556#m
Citera
2023-12-17, 18:16
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det fetade.. går med på? Som om det fanns något erbjudande??

Egypten kan komma att spela en viktig roll för Gazas framtid efter att Hamas är utrotat men räkna inte med att Egypten kommer vilja ta emot en massa sk palestinier.

Dom vet mycket väl vilken samling skräpmänniskor det handlar om.

https://nitter.net/elderofziyon/stat...792646836556#m

Menade det mer som en "dröm". I verkligheten förstår jag att Egypten inte kommer magiskt fixa detta, tyvärr. Men dom har bäst chans att göra något positivt i alla fall efter kriget. Dom har trots allt styrt Gaza förr.
Citera
2023-12-17, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mybrotherolof
Vänta nu, en shejk predikar om att återerövra Rom och Spanien...

som sagt:
"det är viktigt att inte generalisera eller dra förhastade slutsatser om en hel religion eller dess anhängare baserat på enskilda tolkningar eller extremistiska åsikter."
Som jag skrev din AI tomte, jag har 10 tals liknande klipp från diverse islamska ledare so. Hetsar till övertagande av Europa.

By the way, kan du inte se vad AI roboten säger om alla hot om terrorattacker runt Europa? De tog visst några i Danmark häromdagen som skulle utföra terror brott.

FBI har idag gått ut med att det kommer att smälla i usa under julhelgerna.

Som sagt vad säger AI om det?
Citera
2023-12-17, 18:22
Medlem
Citat:
Du har rätt och detta är dilemmat Israel är fast i västbanken också. Israel vill inte ockupera västbanken (förutom extremister och bosättare som jag är starkt emot) - men samtidigt om Israel drar sig ur västbanken och överlämnar kontrollen blir det som i Gaza.
Självklart vill Israel ockupera och kolonisera "Judea och Samarien", annars skulle de inte göra det, eller du kanske menar att alla Israels regeringar sedan 1967 varit extremister*? Hade de inte velat kolonisera hade de inte byggt några bosättningar (som alltid varit statsstödda) utan haft en begränsad ockupation medan de försökte bygga upp en fungerande palestinsk stat. Verkligheten har varit den motsatta.

* Du kan för den delen gå tillbaka mycket längre, typ i ett brev David Ben Gurion skrev till sin bror 1937 där han förklarade hur man intialt skulle kompromissa om territorium för att sen bygga upp en stark militär och expandera. Storisrael har alltid varit målet, begränsat bara av en pragmatisk syn på vad som är politiskt möjligt.
Citera
2023-12-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mybrotherolof
I den här katolska kyrkan har ca 300 kristna hemlösa sökt skydd senaste 2 månaderna. Att Israel belägrat byggnaden och har snipers som skjuter på alla som vill komma in eller gå ut har även fått påven Franciskus, i söndagsbönen, att fördöma Israels brutala mördande av civila.

Du har såklart bra objektiv fakta kring det du hävdar?
Var kan vi läsa om dessa snipers som "skjuter på alla...."?
Citera
2023-12-17, 18:25
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Självklart vill Israel ockupera och kolonisera "Judea och Samarien", annars skulle de inte göra det, eller du kanske menar att alla Israels regeringar sedan 1967 varit extremister*? Hade de inte velat kolonisera hade de inte byggt några bosättningar (som alltid varit statsstödda) utan haft en begränsad ockupation medan de försökte bygga upp en fungerande palestinsk stat. Verkligheten har varit den motsatta.

* Du kan för den delen gå tillbaka mycket längre, typ i ett brev David Ben Gurion skrev till sin bror 1937 där han förklarade hur man intialt skulle kompromissa om territorium för att sen bygga upp en stark militär och expandera. Storisrael har alltid varit målet, begränsat bara av en pragmatisk syn på vad som är politiskt möjligt.

Däremot var inte Ehud Barak och Olmert extremister. Glöm inte Osloavtalen. Där erbjöds ju Arafat hela Gaza och 95%+ av västbanken som en egen Palestinsk stat. Men så klart så lämnar Arafat detta extremt generösa erbjudande utan att ge ett motbud ("Clinton" parametrarna 2000). Istället drar han igång en terrorkampanj mot Israels civilbefolkning. Nästan som att Arafat bara inte kunde acceptera en Palestinsk stat med Israel som granne.

Men detta handlar om kriget i Gaza. Och det stämmer att högern växer i Israel och bosättarpolitiken blivit värre. Dom har helt enkelt tappat hoppet om att ge Palestinierna en egen stat och kontroll. Det tycker jag är synd. Jag hoppades och trodde på en lösning år 2000. Nu vet jag inte. Kolla vad som hände med Gaza när Israel frivilligt lämnar det till palestinierna. Dom väljer Hamas och vi får den 7:e Okt. Men detta är nära off-topic nu så jag stannar där.

Tillägg: Jag är för din info emot bosättningarna och har alltid varit. Det går att se konflikten med lite nyans!
Senast redigerad av stayboosted 2023-12-17 kl. 18:47.
Citera
2023-12-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Som jag skrev din AI tomte, jag har 10 tals liknande klipp från diverse islamska ledare so. Hetsar till övertagande av Europa.

By the way, kan du inte se vad AI roboten säger om alla hot om terrorattacker runt Europa? De tog visst några i Danmark häromdagen som skulle utföra terror brott.

FBI har idag gått ut med att det kommer att smälla i usa under julhelgerna.

Som sagt vad säger AI om det?

Det var värst vad du var tjatig!

som sagt:
"det är viktigt att inte generalisera eller dra förhastade slutsatser om en hel religion eller dess anhängare baserat på enskilda tolkningar eller extremistiska åsikter."
Citera
2023-12-17, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Du har såklart bra objektiv fakta kring det du hävdar?
Var kan vi läsa om dessa snipers som "skjuter på alla...."?

Duger detta:

https://www.theguardian.com/world/20...h-in-gaza-city
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in