2023-09-23, 16:58
Avstängd
DevilsDens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonLarsson
Tycker det är märkligt att så många svenskar ifrågasätter personers upplevelser av döden. Vet inte om det är någon rädsla av att inte veta vad som händer efter livet slut eller om dom har svårt att förstå att det finns saker som inte forskning idag kan förklara.

Jag har själv aldrig varit med om döden och hoppas inte vara det heller på länge, men där emot träffar jag mycket kunder inom mitt yrke och man spenderar väldigt många timar ihop (jobbar som tatuerare). Det blir endel djupa diskussioner och under mina år har jag träffat många som varit döda men sen kommit tillbaka, skulle säga att 8/10 har varit med om det du skriver, i princip exakt likadant. Några har sagt att dom inte varit med någonting utan bara vaknat upp och inte förstått något, dock har dom varit väldigt frusna, stela och ont i kroppen (hjärtstillestånd, samtliga hade konsumerat alkohol).

Dom vet bara det dom kan se. Sen har ju filmer förvrängt våran uppfattning om döden. Många är väldigt ignoranta och lever utanför sig själva dvs påverkade av yttre attacker likt media etc.

Det finns ingen död så som vi vet det, vi dör aldrig.
Citera
2023-09-23, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akasha1000
Jag träffade min mormor som dog för 40 år sedan, och jag minns inte så mycket. Men när jag berättade för min mamma hur hon såg ut, och vad hon sagt, var det klockrent. "Det var mormor till 100%".

Jag såg även min pappa. Han berättade om den vackra musiken och blommorna. I det verkliga livet var han en narcissist. Nu stod han och bevakade mig efter ett övergångsställe. Han var ung, och hans ansikte var skimrande. Bredvid stod en kvinna, och jag tänkte "har han träffat ett nytt fruntimmer?" Men hon var också skimrande, och jag förstod att det var hans ledsagare i andevärlden. Han tittade så kärleksfullt på mig, och inombords hörde jag honom säga" Du kan vara trygg, jag är alltid bakom dig för att beskydda dig."

Jag såg även gamla husdjur, både katter, hundar och en häst och de var friska och glada.

Åh så vackert. Får hopp nu att jag kommer träffa min älskade storebror igen 😢
Citera
2023-09-23, 17:01
Medlem
Det går inte att vara död och sedan komma tillbaka, däremot är det kanske möjligt att man kan befinna sig i något slags gränsland där man svävar mellan liv och död.
Citera
2023-09-23, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Dom vet bara det dom kan se. Sen har ju filmer förvrängt våran uppfattning om döden. Många är väldigt ignoranta och lever utanför sig själva dvs påverkade av yttre attacker likt media etc.

Det finns ingen död så som vi vet det, vi dör aldrig.

Första lagen inom termodynamik är intressant, energi kan inte skapas eller förstöras! Tänker att själen är någon slags energi!
Citera
2023-09-23, 17:04
Medlem
ErlingP75s avatar
Citat:
Absolut! Och det skrämmer mig inte ett dugg. Jag ska väl inte säga att jag ser fram emot att dö nästa gång, men inte är jag rädd för detta.

Vad skönt, ditt svar hjälpte även mig som funderar mycket runt detta.
Citera
2023-09-23, 17:13
Medlem
Babajis avatar
Död är man när hjärnans elektriska aktivitet oåterkalleligt upphört.

Du har således inte varit död, utan medvetslös.
Citera
2023-09-23, 17:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det viktiga är att hon var medvetslös och utan puls och att hon kunde se ambulanspersonalen jobba med att få igång hennes hjärta. Hon och några andra var på något sätt närvarande, säkert utan att kunna ses av andra.

Det räcker med ett plötsligt blodtrycksfall för att hörselsinnet ska bli förstärkt samtidigt som man försvinner in i en mörk och obehaglig tunnel. Ljud hörs ekande. Jag har varit där vid en svimning men kom tillbaka nästan på en gång.

Jag tror att andevärlden är verkligare än sinnevärlden, som är som en tillfällig låtsasvärld jämförelsevis. Det är en bra idé att inte förlöjliga den ofattbara makt som finns, men som man inte kan se.
Citera
2023-09-23, 17:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Även om jag tidigare var ateist så såg jag Jesus. Men för mig är det alltför dyrbart för att berätta för dem som inte tror på mig. "Man ska inte kasta pärlor till svinen".
Det är rätt, men tack för det som du har berättat. Såg du dig själv ovanfrån innan eller efter den mörka tunneln?
Citera
2023-09-23, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babaji
Död är man när hjärnans elektriska aktivitet oåterkalleligt upphört.

Du har således inte varit död, utan medvetslös.

Åter igen; ingen puls, och på ett EKG var det ingen hjärtaktivitet. Och då är jag bara medvetslös? Men vi har olika åsikter om detta, och det är helt ok.
Citera
2023-09-23, 17:24
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Hey! Jag förväntade mig detta. Jag var dödförklarad på plats, men ambulanspersonalen fick igång mig med hjärtstartare. De använder också en bärbar EKG-maskin, och är det ett bara ett långt streck så är man död. Så trådrubriken är inte felaktig.
Är det bara ett långt streck så är din historia hittepå. Det är enbart i Hollywoodfilmer man återupplivar patienter från flat-line. Det är bara när det fortfarande finns elektrisk aktivitet kvar mellan hjärna och hjärta som man har chans att få igång hjärtat igen, annars är det kört och de kommer inte ens försöka återuppliva dig om skärmen visar rakt streck, såvida skärmen inte är defekt.
Senast redigerad av Borasare1980 2023-09-23 kl. 17:30.
Citera
2023-09-23, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är rätt, men tack för det som du har berättat. Såg du dig själv ovanfrån innan eller efter den mörka tunneln?

Jag återkommer gärna om detta, nu måste jag ge mig iväg.
Citera
2023-09-23, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Är det bara ett långt streck så är din historia hittepå. Det är enbart i Hollywoodfilmer man återupplivar patienter från flat-line. Det är bara när det fortfarande finns elektrisk aktivitet kvar mellan hjärna och hjärta som man har chans att få igång hjärtat igen, annars är det kört och de kommer inte ens försöka återuppliva dig om skärmen visar rakt streck och inte är defekt.

Jag har arbetat som sjuksköterska på akuten och HIA (hjärtintensiven) i 30 år. Och jag vet vad jag har upplevt, och det kan du inte ta ifrån mig. Och anser du att min historia bara är "hittepå" så får du väl tro det. Det är helt ok.
Senast redigerad av Akasha1000 2023-09-23 kl. 17:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in