2023-09-24, 10:12
Medlem
Soterns avatar
Undrar hur lång tid det tar att åtgärda?
Citera
2023-09-24, 10:14
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
girighet och slarv drev dom, och förhoppningsvis får dom ett straff som avskräcker andra i branschen, men kom ihåg att det skett inför öppen ridå i flera månader. det ligger precis vid vägen och kan inte ha undgått ansvariga politiker och tjänstemän. varför har de inte gjort något?

Jo, visst. En av Sveriges mest korrupta regioner. Förhoppningsvis dras en hel del kommunalkossor med i fallet.
Citera
2023-09-24, 10:16
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Beror på hur man använder gps.en, om jag t.ex är i Oslo och ska till Helsingborg och vet att jag måste köra över Trollhättan så lägger jag in Trollhättan direkt och när jag kommit dit lägger jag in slutdestinationen, tror dom flesta gör så.

Nej, det låter ineffektivt och korkat; det är nog bara idioter som gör så. Man lägger in hela rutten direkt, med Trelleborg som intermediate waypoint att köra via.
Citera
2023-09-24, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Nej, det låter ineffektivt och korkat; det är nog bara idioter som gör så. Man lägger in hela rutten direkt, med Trelleborg som intermediate waypoint att köra via.

Ha ha! Nja jag kör mitt race och det har fungerat hittills.
Citera
2023-09-24, 10:26
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Undrar hur lång tid det tar att åtgärda?
Jörgen Einarsson, direktör på Trafikverket region Väst säger att det är för tidigt att säga exakt hur lång tid det kommer ta att reparera vägen, men det handlar om många månader. Det är ett väldigt omfattande arbete.

Frågan är vad som ska göras. Precis allt måste rivas bort. Vägarna, Burger King, allt. Sen nya schaktmassor osv. osv, Det kommer ta tid.
Citera
2023-09-24, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Kör man 44:an hela vägen fram till E6, så behöver man inte passera några rondeller vid Torp.

Sorry, du har fel.
Rv 44 börjar/slutar vid Tpl 96 Södra Torpsmotet och går igenom Uddevalla.

Vägen du tänker på från Råsserödsmotet som leder ner till Tpl 94 Lerbomotet är länsväg O 678.
Citera
2023-09-24, 10:31
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Sorry, du har fel.
Rv 44 börjar/slutar vid Tpl 96 Södra Torpsmotet och går igenom Uddevalla.

Vägen du tänker på från Råsserödsmotet som leder ner till Tpl 94 Lerbomotet är länsväg O 678.
Aha! Men ok, du förstod exakt vad jag menade och det är det viktigaste!
Citera
2023-09-24, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om man förstorar bilden ifrån AB så ser man hur det uppfyllda området mer eller mindre runnit ut och en del av den vänstra delen är kvar som en mur, men bakom den har fyllnadsmassorna försvunnit. Typiskt kvicklera som dragit med sig fyllnadsmassorna.

Den bilden som visar hur raset påverkat området och se längst upp i högra hörnet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ordskred-pa-e6

Och det ser även att ha runnit under vägen också, precis som skredet i Lökeberg (Kungälv)? Kvickleran blir vätska vid för stor belastning.
Citera
2023-09-24, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Jo, visst. En av Sveriges mest korrupta regioner. Förhoppningsvis dras en hel del kommunalkossor med i fallet.

Det där tar nog försäkringsbolaget Sverige hand om, andra gällande försäkringar finns väl knappast, övriga med betalt för ansvar och regelefterlevnad brukar sitta säkert.
Citera
2023-09-24, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Aha! Men ok, du förstod exakt vad jag menade och det är det viktigaste!

Yes, men det är en svår väg att dirigera om trafiken över. Ligger en djävulsrondell på östra sidan E6 helt på skrå och med ofördelaktig radie som är som gjord för att välta lastbilar i - i vart fall österut från E6, en smal bro över järnvägen med mycket dålig bärighet, smal väg fram till Ramserödsmotet och sedan besvärlig stigning upp mot Rosserödsmotet och Rv 44.

Infrastrukturen är brutalt eftersatt i Sverige och beredskapen för större omledningar alltför dålig.
Citera
2023-09-24, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gomsegel
Vi passerade ett gäng norskregistrerade ADR-transporter på E45an, troligen får de inte gå genom Ucklum. Flaskhalsen kommer vara Ucklum annars är vägen bred och i relativt gott skick för ersättning.

Som många säger, E45an imorgon kommer vara rätt belastad, köerna vid Agnesberg som börjar vid Surte norra kommer kanske börja vid Bohus där köerna över till Hisingen redan köar upp på motorvägen.

Vad menar du nu? Det är ju jordfallsbron som gäller om man vill byta från e6 till e45 norrut.
Citera
2023-09-24, 10:48
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Det bästa är väl rimligen att ta tåget. (Tar ca 50-60 minuter). Nu går ju inte dessa flera ggr i timmen, men för många kommer nog tåget bli bästa lösningen. Om man nu absolut måste ha bilen i Göteborg kan det vettigaste vara att ändå ta tåget och ha bilen på en pendelparkering nära Göteborg på nätterna. (körs lämpligen ner söndag då). Kanske inte passar alla, men tycker tråden verkar ha glömt bort alternativet.

Vet du hur få människor ett tåg tar, jämfört med alla bilar som rullar samma sträcka. Det är försumbart. Vad rymmer ett tåg, 300 pers? 18,000 pers i bilar på den sträckan. Även om det går 6 tåg per dag så är det bara 10 %
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in