2024-02-07, 10:09
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Det är bara några hundra meter ju. Skredet är bara 100 meter brett?

Jag tänker på längden nu, hur mycket längd som måste asfalteras. Antar att det handlar om kanske ett par hundra meter som ska asfalteras bara.

https://imgur.com/osqJ5rb
Senast redigerad av Mittpunkt 2024-02-07 kl. 10:13.
Citera
2024-02-07, 13:16
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Tittar du på drönarbilder från nyhetersto.se på deras facebook så kan du se hur otroligt mycket dom har gjort redan. Det är helt annat område nu.

Tidigt i skedet sa dom att förarbetet tar längst tid, själva anläggningen av vägen och asfalteringen tar kortast tid. Vet inte hur många kilometer som ska asfalteras.
Tack! Intressanta foton och video.

Jaha, dom har hunnit längre än jag trodde. Men det verkar fortfarande bara väldigt mycket jobb kvar. Stora volymer som ska flyttas, antar att det återstår en hel del stabiliseringsjobb etc. Bara att lyfta på hatten om de är klara till årsskiftet.

Själva asfalteringen är väl ett av de mindre jobben? Det är ju ingen jättelång sträcka.
Citera
2024-02-07, 17:23
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JarlBorsen
Den del av skredområdet som inte är E6 hanteras av Stenungsunds kommun och man har samma tidsplan som Trafikverket har för E6.

https://www.stenungsund.se/webbsidor...7ec9268f5.html

Se där ja, artikeln släppt efter jag skrev men ok.

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack för info!

Om jag förstått rätt säger myndigheterna nu att bygget ska stå klart i höst. Om 7-8 månader. Vad är chansen att man klarar det? Jag tycker det låter väldigt optimistiskt.

Jag tror inte Trafikverket går ut i presskonferens efter all den tid man nu undersökt och planlagt, utan att ha hyfsat på fötterna.
Jag tror det kommer visa sig farbart och ganska återställt enligt plan faktiskt. Hört att många tvivlar lokalt, men man får här beakta att Trafikverket dagligdags arbetat väldigt upp-prioriterat och därtill intensivt med undersökningar sen det rasade och om man kommer ut med en plan så är den ganska fastlagd.
Aktörerna PEAB och COWi är inga duvungar heller, utan deras interna planer med Trafikverket är säkert gedigna vid det här laget. Gissar att även dom aktörerna arbetat otroligt mycket med detta hittills.
Citera
2024-02-07, 18:36
Medlem
448s avatar
Det låter desutom som att man lagt på extra tid för och inte ge falska förhoppningar.Inte alls omöjligt att det är klart till sommaren och juli

Vädret under tidig vår kommer ta mycket tid om det glider mot kallare väder med snö och kyla som kan halta arbetet.
Citera
2024-02-07, 18:37
Medlem
JarlBorsens avatar
Citat:
Jag tänker på längden nu, hur mycket längd som måste asfalteras. Antar att det handlar om kanske ett par hundra meter som ska asfalteras bara.

https://imgur.com/osqJ5rb
Det är betydligt kortare del som behöver asfalteras än vad som är inritat på din bild. E6 norr om Ucklumsvägen har inte rört på sig. Däremot är ju norra delen av av- och påfarten borta. Så det handlar om ungefär 500 meter motorväg och lika mycket av/påfart.
Citera
2024-02-07, 19:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Se där ja, artikeln släppt efter jag skrev men ok.

Jag tror inte Trafikverket går ut i presskonferens efter all den tid man nu undersökt och planlagt, utan att ha hyfsat på fötterna.
Jag tror det kommer visa sig farbart och ganska återställt enligt plan faktiskt. Hört att många tvivlar lokalt, men man får här beakta att Trafikverket dagligdags arbetat väldigt upp-prioriterat och därtill intensivt med undersökningar sen det rasade och om man kommer ut med en plan så är den ganska fastlagd.
Aktörerna PEAB och COWi är inga duvungar heller, utan deras interna planer med Trafikverket är säkert gedigna vid det här laget. Gissar att även dom aktörerna arbetat otroligt mycket med detta hittills.
Tack för info. Som du säger har Trafikverket säkert en rätt väl genomtänkt plan.

Sen får man se om den går att genomföra. Det är såklart en fördel om jobbet är prioriterat, men alla byggföretag har sina sidor. I min grannkommun har PEAB fått backning på ett rätt stort jobb som de skött rätt illa redan från start. Och det är långt ifrån enda stället. Det är iofs inte så ovanligt när det gäller större anläggningsjobb. Jag menar bara, att det inte är någon garanti för att jobbet blir klart i tid bara för att en viss leverantör är inblandad.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-02-07 kl. 19:44.
Citera
2024-02-08, 19:35
Medlem
JarlBorsens avatar
"Schaktat bort 30 000 ton jordmassor och rivit bort 8000 ton asfalt från den raserade vägbanan på E6"
Någon som har en aning om var Trafikverket lägger detta?
Citera
2024-02-09, 08:34
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JarlBorsen
"Schaktat bort 30 000 ton jordmassor och rivit bort 8000 ton asfalt från den raserade vägbanan på E6"
Någon som har en aning om var Trafikverket lägger detta?

En kollega berättade för mig att det finns en depå där man lastar av alla jordmassor. De som tar emot dessa jordmassor får riktigt riktigt bra betalt.
Citera
2024-02-09, 11:11
Medlem
Citat:
En kollega berättade för mig att det finns en depå där man lastar av alla jordmassor. De som tar emot dessa jordmassor får riktigt riktigt bra betalt.

Kalas. Då kan ju någon ny stolle göra sig en hacka genom att ta emot och stapla upp fylle någonstans det inte borde vara...
Citera
2024-02-09, 11:34
Medlem
448s avatar
Finns ju folk längs hela E6an från start till nörje som staplar upp ljudvallar så mottagare av massorna borde vara lätta o hitta

Nya rasområden
Citera
2024-02-09, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Kalas. Då kan ju någon ny stolle göra sig en hacka genom att ta emot och stapla upp fylle någonstans det inte borde vara...

Tydligen livnär sig Orust Schakt på raset för nu säljer dom krossmaterial till PEAB för att återuppbygga E6
Citera
2024-02-10, 06:26
Medlem
Någon som vet om det pågår någon brottsutredning och i så fall hur det går med den?

Tycker det vore väldigt märkligt om inte "några huvuden kommer att rulla" av uppgifter att döma som skrivits om i denna tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in