2023-09-24, 09:44
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Stämmer! Om södergående skippar att köra genom Uddevalla utan kör vidare över Uddevallabron och därefter tar vänster åt Trollhättan så slipper dom svänga vänster i rondellen vid Torp köpcentrum.

Men! Problemet är att massvis av chaufförer bara kör efter gps:en så dom kommer ta vänster vid Torp köpcentrum ändå och det är tycker jag en onödig risk för bilarna kommer i en jädra fart i den rondellen från Uddevallahållet.
Kör dom efter gps, så hamnar dom i Ljungskile om inte gps:en har trafikinformation. Har den det, då hamnar dom där Trafikverket vill dom ska hamna.
Citera
2023-09-24, 09:44
Medlem
Sunimods avatar
Om man förstorar bilden ifrån AB så ser man hur det uppfyllda området mer eller mindre runnit ut och en del av den vänstra delen är kvar som en mur, men bakom den har fyllnadsmassorna försvunnit. Typiskt kvicklera som dragit med sig fyllnadsmassorna.

Den bilden som visar hur raset påverkat området och se längst upp i högra hörnet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ordskred-pa-e6
Citera
2023-09-24, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Kan ju flika in här, en DN-artikel från igår:
https://www.dn.se/sverige/polisen-ut...efter-skredet/

Tack. Det blir lite lustigt, SGI kan nästan anses jäviga då de utreder ett fall där de själva granskat den geotekniska utredningen.

Det finns alltså ett bra geotekniskt underlag kring vägen, i områdets nedre del. I den mellersta delen, mellan vägen och byggplatsen, finns ett mediokert underlag. Vid byggplatsen, där skredet börjat, finns vad jag förstått inget underlag alls.
Citera
2023-09-24, 09:45
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Den lokala nyhetssidan Nyhetersto har nu publicerat nytagna drönarbilder på sin Facebook-sida. Tydligen är flygförbudet upphävt. Väldigt intressanta och spektakulära bilder.

Albumet
https://www.facebook.com/photo?fbid=784627793675863&set=pcb.784630297008946
Citera
2023-09-24, 09:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallakottar
Tack. Det blir lite lustigt, SGI kan nästan anses jäviga då de utreder ett fall där de själva granskat den geotekniska utredningen.

Det finns alltså ett bra geotekniskt underlag kring vägen, i områdets nedre del. I den mellersta delen, mellan vägen och byggplatsen, finns ett mediokert underlag. Vid byggplatsen, där skredet börjat, finns vad jag förstått inget underlag alls.

Det kan vara olika avdelningar som utrett i olika omgångar utan att helt och hållet samkört.
Det här väcker ju frågan om man på ett adekvat vis undersöker yttre närområden i samband med projektering, eller om man enbart undersöker platsen där projektering skall ske?
Finns inget helikopterperspektiv på sådana här projekteringar, tänker man?
Citera
2023-09-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Kör dom efter gps, så hamnar dom i Ljungskile om inte gps:en har trafikinformation. Har den det, då hamnar dom där Trafikverket vill dom ska hamna.

Beror på hur man använder gps.en, om jag t.ex är i Oslo och ska till Helsingborg och vet att jag måste köra över Trollhättan så lägger jag in Trollhättan direkt och när jag kommit dit lägger jag in slutdestinationen, tror dom flesta gör så.
Citera
2023-09-24, 10:01
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gomsegel
Vi passerade ett gäng norskregistrerade ADR-transporter på E45an, troligen får de inte gå genom Ucklum. Flaskhalsen kommer vara Ucklum annars är vägen bred och i relativt gott skick för ersättning.

Som många säger, E45an imorgon kommer vara rätt belastad, köerna vid Agnesberg som börjar vid Surte norra kommer kanske börja vid Bohus där köerna över till Hisingen redan köar upp på motorvägen.

Med tanke på hur efterblivet trafikljusen vid Agnesberg är inställda kommer det bli kaos; redan före denna händelse är intervallen för södergående trafik på E45 synnerligen ogynnsam med helt onödiga köer södergående varje vardagsmorgon.
Citera
2023-09-24, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det kan vara olika avdelningar som utrett i olika omgångar utan att helt och hållet samkört.
Det här väcker ju frågan om man på ett adekvat vis undersöker yttre närområden i samband med projektering, eller om man enbart undersöker platsen där projektering skall ske?
Finns inget helikopterperspektiv på sådana här projekteringar, tänker man?

Det ska finnas ett helikopterperspektiv. Det är en av de viktigaste sakerna SGI fokuserar på när de granskar en geoteknisk utredning för detaljplan. Beklagligt att det har missats här.

Man kan tycka att det borde finnas en övervakningsfunktion vid närhet till kritisk infrastruktur. Att massorna har kunnat ligga där, väl synliga för allmänheten, utan att någon reagerat....det är också beklagligt.
Citera
2023-09-24, 10:03
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Beror på hur man använder gps.en, om jag t.ex är i Oslo och ska till Helsingborg och vet att jag måste köra över Trollhättan så lägger jag in Trollhättan direkt och när jag kommit dit lägger jag in slutdestinationen, tror dom flesta gör så.
Ja, det stämmer helt. Jag tänkte mer en långtradarchaffis från random land som ska från A till B :-)
Ska han från Oslo till Malmö, så är det det han ställer in, allt annat är han lyckligt ovetande om.
Citera
2023-09-24, 10:07
Medlem
skogshuggarn68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Den lokala nyhetssidan Nyhetersto har nu publicerat nytagna drönarbilder på sin Facebook-sida. Tydligen är flygförbudet upphävt. Väldigt intressanta och spektakulära bilder.

Albumet

Man är ju ingen expert men kan väl få spekulera i att det är lång påverkan av marken som resulterat i detta.
Citera
2023-09-24, 10:08
Medlem
skogshuggarn68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca

Albumet

Bara se mot vårt grannland så ser vi liknande händelser.
Citera
2023-09-24, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Ja, det stämmer helt. Jag tänkte mer en långtradarchaffis från random land som ska från A till B :-)
Ska han från Oslo till Malmö, så är det det han ställer in, allt annat är han lyckligt ovetande om.

Så kan det vara! Men inom en vecka lär (så gott som) alla veta att E6 är avstängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in