2023-09-26, 12:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Då Megaforce skriver i jag form "Trafikverket uppgav att massor deponerats där. Orust schakt är en av de åkerier som kör massor (har sett dem flera gånger)." och du mer diffust i form av "har nog koll" så finner jag Megaforce mer trovärdig även om han förvisso kan blåljuga. Men då blåljugande personer brukar bli ertappade med tiden så tror jag han skriver sanningen.

Var och en på Flashback har ett förtroendekapital att ta vara på eller förstöra med det man skriver. De sansade människorna tänker sig för. Jag anser Megaforce vara en av de sansade och tänkande individerna här.

Jag anser också Megaforce inge förtroende, men det är inte riktigt det jag siktar på, eller vad det handlar om.
Megaforce uppgift är ju baserad på ett blogginlägg utan källhänvisning.

Jag lyfte bara vidare en uppgift från en anonym läsare som uppger sig ha inblick i Västlänken.
Jag tror att det kan vara klokt att ej investera övertygelse i något som ingen vare sig kan bekräfta eller dementera med riktig källa, eller?
Citera
2023-09-26, 13:02
Medlem
Fibonaccitals avatar
Inget nytt här från mig.
Enbart en notering.

Stenungsund E6 22/9 12 timmar innan raset.
https://www.youtube.com/watch?v=zTC3reJ8Zc4

En grävmaskin här: https://youtu.be/zTC3reJ8Zc4?t=22
vid 00:22

Lite annat för de som vill veta mer:

Senast redigerad av Fibonaccital 2023-09-26 kl. 13:05.
Citera
2023-09-26, 13:02
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Nu spekulerar jag men, troligen ströks området C då det inte var bra nog att bygga på. Alltså det (enl 2016 versionen) klarade en längre belastning och det var inte gott nog för syftet. Så de sa väl till Norconsult; 'revidera pm och fokusera på andra områden där vi kan uppfylla kraven'.

Det behöver inte vara oprofessionellt utan geo undersökningen är underlag för att projektera området, alltså ta fram ritningar m.m.

Det skulle absolut kunna vara en rimlig förklaring. Det jag tycker är märkligt i så fall är att konsulten satt en lastgräns på 50 kPa baserat på sektion A1-A1 medan C1-C1 och C2-C2 bara tillät 25 kPa. I den nya versionen av rapporten anges säkerhetsfaktorn till 1,7 eller högre baserat enbart på A1-A1. Det tycker jag förefaller vara ett ogrundat antagande när man har kunskapen om att hållfastheten i andra delen av området bara är hälften så stor.
Får man verkligen räkna så?
Citera
2023-09-26, 13:05
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Du har uppenbarligen inte läst Megaforce kommentar.

Vad är källan för detta? Har inte sett något i media om att Trafikverket skulle ha bekräftat detta.
Citera
2023-09-26, 13:06
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det skulle absolut kunna vara en rimlig förklaring. Det jag tycker är märkligt i så fall är att konsulten satt en lastgräns på 50 kPa baserat på sektion A1-A1 medan C1-C1 och C2-C2 bara tillät 25 kPa. I den nya versionen av rapporten anges säkerhetsfaktorn till 1,7 eller högre baserat enbart på A1-A1. Det tycker jag förefaller vara ett ogrundat antagande när man har kunskapen om att hållfastheten i andra delen av området bara är hälften så stor.
Får man verkligen räkna så?
Jag vet inte.

De baserar ju lasterna i A1A1 skjuvhållfastheten 60-130kPa från punkt 10 sondering, vilket gör att den klarar mer.

Min arbetsteori är att de har klassat området i B med fel belastning. Läs ett tidigare inlägg jag skrev om det.
Citera
2023-09-26, 13:10
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Påståendet om att det är schaktmassor från Västlänken bygger på ett missförstånd av Lars Wilderängs blogg.
Han skyller endast indirekt på Västlänken och förklarar i ett svar hur han menar:

”Schaktmassor från Västlänken gör att det är brist på platser för deponi i Göteborgsområdet, därför har man deponerat från industriområdet på platsen som orsakade raset.”

Det är mer troligt att massorna i detta fall kommer från närmare håll, t ex från Borealis som skrivits om i tråden ryktesvis.

Jag utläser också bloggen som att det inte bekräftas att det lagts Västlänken-massor på Hammars plats.
Det finns en artikel från SVT med från 2020 om att Trafikverket har dålig koll, men projektet som nu rasat har ju fyllts upp med massor med start i år.

Det enda jag personligen med säkerhet vet, är att rondellen vid Shell varit rejält sölig emellanåt under sommaren, och det spåret kommer från St Gategård,
Så att schaktmassor körts, det tvivlar jag ej på.

Frågan om Västlänken-massor och huruvida det stämmer med dom massorna, eller om det är massor från Borealis projekterande lagerplats tror jag vi får avvakta och se om det kan dyka upp riktiga källor på.
Citera
2023-09-26, 13:11
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Jag vet inte.

De baserar ju lasterna i A1A1 skjuvhållfastheten 60-130kPa från punkt 10 sondering, vilket gör att den klarar mer.

Min arbetsteori är att de har klassat området i B med fel belastning. Läs ett tidigare inlägg jag skrev om det.

Ja jag läste det. Håller med om att den teorin är sannolik. De borde rimligen ha gjort en ny sektion i område B när de strök data från område C.
Citera
2023-09-26, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag anser också Megaforce inge förtroende, men det är inte riktigt det jag siktar på, eller vad det handlar om.

Jag lyfte bara vidare en uppgift från en anonym läsare som uppger sig ha inblick i Västlänken.
Jag tror att det kan vara klokt att ej investera övertygelse i något som ingen vare sig kan bekräfta eller dementera med riktig källa, eller?
Hur vet du att hans källa är blogginlägget som råkar säga detsamma? Han skriver dessutom att han har sett det med egna ögon.

Beställ fram handlingen från Trafikverket. De har ett enkelt webbformulär så får du svart på vitt vad som gäller.
Citera
2023-09-26, 13:15
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ja jag läste det. Håller med om att den teorin är sannolik. De borde rimligen ha gjort en ny sektion i område B när de strök data från område C.
Det är det är grejen, de borde klassat delar i området som sektion C1C1, de har bra data där. Skredet ligger precis i den sektionen.
Citera
2023-09-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Trafikverket uppgav att massor deponerats där. Orust schakt är en av de åkerier som kör massor (har sett dem flera gånger). En del av massorna kommer från andra arbeten i närheten, men majoriteten är från Västlänken. Det finns ett 20-tal sådana deponier varav en i närheten av Kode som syns väl från motorvägen.

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Det är väldigt enkelt att ta reda på vad som gäller - oftast i alla fall. Har Västlänken så god koll på sina underleverantörer som du säger så finns en upprättad handling på detta. Du kan beställa hem den via ett enkelt webbformulär via deras webb. (Man behöver inte vänta på att media eller annan person gör detta - man kan göra det själv )

Finns däör
Citera
2023-09-26, 13:34
Medlem
Angående länsstyrelsens varning om att bygga har ny teknik följande om detta:

” I ett yttrande till Stenungsunds kommun från 2020, som P4 Väst var först att rapportera om, hävdade länsstyrelsen att marken i området är olämplig för bebyggelse.

Myndigheten såg risker för olyckor, översvämningar och erosion och var kritisk till det byggprojekt som dragits i gång i anslutning till E6:an i höjd med Stenungsund. Även Statens geotekniska institut (SGI) gjorde samma bedömning.

Länsstyrelsen skrev bland annat att detaljplanen inte kunde accepteras under "nu kända förhållanden".
Andreas Lidholm, länsarkitekt och tillförordnad chef på samhällsbyggnadsenheten på länsstyrelsen i Västra Götaland, uppger att Stenungsunds kommun efter yttrandet gjorde flera justeringar.
– Förenklat handlar det om två delar. Dels genomförandet av avtalet mellan kommun och exploatör men också om hur man ska hantera huvudmannaskapet för platsen. SGI tryckte på att kommunen ska vara huvudansvarig för vägarna för att säkerställa god kvalitet, säger Lidholm.

– Kommunen gjorde ett antal förtydliganden utifrån det vi påpekat och därav valde vi att inte upphäva planen, fortsätter han.”

https://www.nyteknik.se/miljo/tidiga...obrott/4195316

Inget unikt säger de även om yttrandet:
” Men det är viktigt att poängtera att detta är inget unikt projekt och det är ingen unik detaljplan. Vi är ett län med svåra förutsättningar, inte bara vad gäller geotekniska frågor utan också om stigande vattenflöden och så vidare. Såna här yttranden gör vi till andra kommuner också, säger Andreas Lidholm.”
Citera
2023-09-26, 13:42
Medlem
Gomsegels avatar
Gällande Västlänken och deponi.
Det var ju ett tag sedan man körde massor, under senare tid har det handlat om berg, något man kör till bergkrossar och grustag, man säljer alltså berg.
Skulle bli kul och få klarhet i detta med tanke på att man inte vill köra massor så långt förutom förorenade massor som oftast går till Trollhättan och Örebro/Kumla och måste helt enkelt köras den längre sträcka.
Senast redigerad av Gomsegel 2023-09-26 kl. 13:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in